Bioenergi

Leverans av GROT

8 inlägg 5867 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1388 Fundering?.

Hur tar VMF emot färdigflisad grot?.
Är det stjälpt eller kör dom det "över våg" med efterföljande TS kontroll?.

(TS-Torrsubstans).



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1390 Hej,
Jag delade på denna tråd och den kommer ursprungligen från Får betalt i m3fub, levererar m3fpb

Hoppas det är ok!

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att leverans sker i m3s och flisen vägs och fuktmäts, sedan räknas det ut en TS-vikt utifrån blötvikt och fukthalt.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1392
Fredrik skrev:Hej,
Jag delade på denna tråd och den kommer ursprungligen från Får betalt i m3fub, levererar m3fpb

Hoppas det är ok!

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att leverans sker i m3s och flisen vägs och fuktmäts, sedan räknas det ut en TS-vikt utifrån blötvikt och fukthalt.

MvH Fredrik


Javisst!.

Helt ok att dela tråden för min del.

Skulle tro att du är rätt ute, även om jag på något sätt (???), fått för mig att grot enbart mäts i ton + TS kontroll.

Får väl skylla från mig med att jag aldrig sålt någon grot :wink:

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1398 Hej,
Ja, du kan ha rätt.
Jag har inte heller någon personlig erfarenhet av att sälja GROT... :lol:

MvH Fredrik

Avatar Fallback

betalning grot

sködarförare  
#8223 Sydved betalade oss på kubik sedan räknade dom om det till energivärde o skusterade efter kw.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12608 Kommer att sälja grot för första gången och både Sveaskog och Martinsons
erbjuder 1300:-/ha. Bra eller dåligt vet jag inte, kanske dom betalar mer om
det är nära ett värmeverk? En fördel med fast pris är att man vet vad man
får jämnfört med att sälja per kubik. Fördelen med kubik är att man kanske
får mer per ha än med ett fast pris.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12611 I AC skulle jag inte sälja bort groten för 1300/ha om det inte innebar andra fördelar.Dessutom kommer ju inte priserna höjas så länge man kan köpa billigt.Groten har även ett visst gödselvärde,så allt blir ju inte plus.

Jag vet att en del bolag erbjuder 240-280kr/ton om de får låta det ligga i hög på hygget tills de kan åka dit och flisa på plats.Vet inte om det blir en större intäkt i slutändan.

Grot från en hektar granskog sägs räcka till uppvärmning av tre villor i ett år. Ska det bara vara värt 1300:- minus förlorad gödselvärde?

Som du hör lobbar jag lite för att inte sälja groten billigt. För dig kanske 1300:- är det som blir grädden på moset och då väljer du förstås annorlunda. Fast jag tycker ändå du ska prova med tummen i ögat och begära lite till,typ gratis plantor el dyl, för att markera att du tycker groten har ett värde.

/Nisse

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12654 Jag fick ett bra pris på skotning och markberedning, plantor och plantering.
Jag är inte den som jagar ut sista kronan skogen utan min värdering ligger mycket i att dom som gör jobbet är seriös och gör ett jobb som jag är nöjd med. För den skullen så har jag inte låga krav på den som utför arbetet. Jag vill veta om den maskinist som ska göra jobbet har ett bra rykte om sig att göra fina jobb i skogen eller om han bara är där och slasar runt. Mjölka ut sista kronan och sen få ett dålig jobb är ingen vinst. Vi har alla olika värderingar så jämnförelse om bra eller dåligt är svår.
Det enda som jag saknar är att ingen kunde ta på sig stubbrytning på området eftersom det skulle vara intressant att testa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).