Skogsmiljö och Trädlära

Manuell dikning/dikesrensning

76 inlägg 75633 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139631
Mangan skrev:Det dröjde ju inte länge innan någon sa "ta dit en maskin istället" :D

Gödeslehacka? Hmm, den ser ju rätt länplig ut faktiskt.


Varför skall man gräva med maskin jämt och ständigt? Håller helt med Skogshuggarn att manuell grävning är nyttigare och det ser dessutom mycket trevligare ut efteråt. Sedan behöver man ju inte gräva rakt utan kan ta lite svängar runt stora stenar och träd, vilket gör att diket ser ännu mysigare ut.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139635 Nu är det så att jag är rädd för grejer med handtag på, det medför arbete.

Har hört mig för om sprängning, var själv med och sprängde diken, för länge sedan.

Det ska enligt uppgift gå utmärkt att rensa ner till 0,5 m djup för 10:-/m
Dyrt mot grävning, men ingen huggning kring diket behövs.
Ingen utkörning av virke i försumpad mark.
På många ställen kan marken vara av så dålig bärighet att specialmaskiner behövs.
Kostnad för grävning respektive sprängning är nog inte så stor skillnad.

Sprängning kan låta makabert, men betänk att tiden mellan spade och grävmaskin så var det sprängning som gällde.
Fanns dessutom en speciell dikesdynamit ända fram till slutet på 70-talet.
Därefter en slang (anakonda) av olika grovlekar för just dikessprängningar/rensning.
Den finns nu bara för militär användning. Granat och min desarmering.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139637 Att dika med grävmaskin är ju mer eller mindre förbjudet men de kan väl knappast hindra oss ifrån att gå ut med spadar? Att spränga verkar jättekul men jag antar att det inte bara är att beställa en låda dikesdynamit och sätta igång.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139640 Strängt taget tror jag det är lika förbjudet/tillåtet oavsett om du kör med en 21-tonnare eller liten trädgårdsspade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139661 Har svår att tänka mig att någon länsstyrelsetjänsteman skulle lägga miljösanktionsavgift på en skogsägare för att han petat i sin mark med en spade. Men man ska aldrig förvånas.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139669 Någon som sett en dikningsyxa? Går de att köpa fortfarande?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139692 Hur ser en sådan ut? Som en korp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

rokon  
#156885 Jag skärper dikningsspaden med fil så fixar man klenare rötter med den, vanlig yxa har jag oxå till hands. Dikningsspaden har 2 handdtag ett halvägs ned. Är egentligen avsedd för nydikning. En smal skyffel vasst slipad är inte heller så dumt. Även en flåhacka är toppen

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156887 Vore kul om du kunde fota dina verktyg och lägga upp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

rokon  
#156890 tyvärr har ej sladden till kameran 800km från där jag är.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

rokon  
#156891 bild på dikningsspaden har jag sett i ngn katalog från 50-talet var tydligen vanlig då, kan det ha stått "dikningsspade av domänmodell"? Flåhackan var ett vanligt verktyg bland nyodlare i norr. triangelformat något kupat blad som satt tvärs, så man hugger ner och drar upp

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

axwell  
#156942 Flåhacka, samma som fyllhammare?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Fyllhammare.png

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

rokon  
#156944 japp så ser flåhackan ut

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Pensionär  
#163025
nisse skrev:Någon som sett en dikningsyxa? Går de att köpa fortfarande?

/Nisse


Har kvar det som vi kallade för dikningskniv. Troligen samma sak. Logiskt så kanske dikningsyxa är bästa namnet på den eftersom den användes som en yxa.
Undrar om såna ens tillverkas mera.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188388 Jag dikade lite i helgen med en vanlig kratta och fick bort alla växter plus lite till. Men eftersom det är gammal sur betesmark så består dikena av en sörja bestående av vad som liknar lera, torv och gammal koskit. Alltså väldigt finkornigt och som inte fastnar i krattan. Jag är ute efter något skopliknande av storleken 30 cm med hål i botten så att vattnet kan rinna ur när man tar upp sörjan. Att vada i diket med grävspade är inte att tänka på. Man sjunker lätt ner över stövelskaften och sen är man fast.
Annars låter alternativet med gödselhacka användbart om man monterar några metallband tvärs greparna.
Någon som har andra tips?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).