Servicebyggnader

Billig maskinhall

41 inlägg 75421 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

jd6630  
#139555 fåglar o möss gillar den fiberduken. finns takplåtar med GT massa under som suger upp kondensen, tycker de e mycke bättre än duk

Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139561 Jag har ett uthus med vanlig byggplast som kondensskydd och det har hållt mkt bra
inne på 20;e året och det märks inte.
Iofs är den trampsäkra armerade varianten snyggare att titta på om det har nån betydelse.

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

kvisten  
#139570 Håller med om att kondenskydd inte är något att tveka på. Väldigt låg kostnad för stor nytta. Finns några poster som saknas eller ev. kan bli dyrare. Grundarbete...matjord behöver skalas av och ev gjuta plintar. Klarar du "elbudgeten" på 5000:- med kabel fram, några eluttag som alltid är bra att ha,belysning och en elcentral? Hur har du tänkt med port och ljusinsläpp, som oxå är saker som snart kostar några kronor. Jag tror det är svårt att komma under 100 000... Men lyckas du med det har du gjort ett kanonjobb!

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139573
kvisten skrev:Håller med om att kondenskydd inte är något att tveka på. Väldigt låg kostnad för stor nytta. Finns några poster som saknas eller ev. kan bli dyrare. Grundarbete...matjord behöver skalas av och ev gjuta plintar. Klarar du "elbudgeten" på 5000:- med kabel fram, några eluttag som alltid är bra att ha,belysning och en elcentral? Hur har du tänkt med port och ljusinsläpp, som oxå är saker som snart kostar några kronor. Jag tror det är svårt att komma under 100 000... Men lyckas du med det har du gjort ett kanonjobb!


Har hittat plåttak som kostar 47kr/m3, borde duga till väggar i alla fall.
Behöver inte skala av matjord eftersom underlaget är en befintlig väg/vändplan.
Dörrar blir överlappande skjutdörrar. Svågern är elektriker.
Behövs inte mycket ljus eller el för att vinterförvara jordbruksmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

Skogshuggarn  
#139625
kvisten skrev:Håller med om att kondenskydd inte är något att tveka på. Väldigt låg kostnad för stor nytta. Finns några poster som saknas eller ev. kan bli dyrare. Grundarbete...matjord behöver skalas av och ev gjuta plintar. Klarar du "elbudgeten" på 5000:- med kabel fram, några eluttag som alltid är bra att ha,belysning och en elcentral? Hur har du tänkt med port och ljusinsläpp, som oxå är saker som snart kostar några kronor. Jag tror det är svårt att komma under 100 000... Men lyckas du med det har du gjort ett kanonjobb!


Det plockar fort ihop på utgiftssidan även om man bygger enkelt.

Grundlaget ja,,,,, är alltid extremt noga med detta, för finns det något djävligare än byggnader som "inte står stilla" pga av tjäle.
Jag kompletterar därför din inlaga, Kvisten med att se över ev behov av markisolering, runt plint eller stolp?

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

jd6630  
#139633 men skaffa nu takplåt med gt massa på så du sliper den där duken. tror de kostar samma med duk som plåt me gt massa / kvm.
fönster kan ju alltid va trevligt o ha i ett hus, kanske en gångdörr så man slipper vräka upp hela porten.
stuprör o hängrännor
nån ytterlampa
lägg gärna en el värmeslinga vid porten så slipper du is o snö när du ska öppna
sätt porten i den sida de blåser minst ifrån
mycke o tänkapå

Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139634 Vore skoj om du kunde räkna på prisskillnaden på takstolar hemgjorda/köpes iom att du
har tillgång till billigt virke.
Då kommer du nog under 60000:- totalpris?

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139641
jd6630 skrev:men skaffa nu takplåt med gt massa på så du sliper den där duken. tror de kostar samma med duk som plåt me gt massa / kvm.
fönster kan ju alltid va trevligt o ha i ett hus, kanske en gångdörr så man slipper vräka upp hela porten.
stuprör o hängrännor
nån ytterlampa
lägg gärna en el värmeslinga vid porten så slipper du is o snö när du ska öppna
sätt porten i den sida de blåser minst ifrån
mycke o tänkapå


Vad kostar plåt me gt massa?
Finns det Takplåt TP20 i "fönsterversion"?
Gångdörr bli det inte eftersom skjutdörren i princip bara öppnas 2ggr per år per fack.
Stuprör o hängrännor måste man nog ha.

Tveksamt med ytterlampa, el värmeslinga vid porten så man slipper du is o snö när man ska öppna blir det inte.

Däremot är det bra om porten är i lä.


Slurfi
"Vore skoj om du kunde räkna på prisskillnaden på takstolar hemgjorda/köpes iom att du har tillgång till billigt virke."

Jag är ingen jätteduktig snickare så det blir inga hemmagjorda takstolar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

jd6630  
#139646 sist jag byggde kostade gt plåten 48kr/kvm kolla me bygghandeln vilket pris du får den för
ja ska bygga en maskinhall i höst och jag har då allt inräknat men kollade runt lite i offerten . GT-klädd takplåt 52kr kvm .hör med åf vilket pris du kan få, och ett tips till, kör´me hela plåtar, dvs ingen skarv på mitten, ser fult ut och kan läcka in om man har tur, plannja har max länd 10 m
plannja har tp som ljus insläpp, vet inte om det är till alla plåtar ej heller va den kostar
glöm inte tätningsbanden mellan regel o plåt på nedersta skruvraden, ventilation i nocken e bra o ha

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

axwell  
#139689 Skulle aldrig fundera på att fuska med kondensskyddet. Välj det med trampskydd och börja längst ned vid takfoten, rulla tvärs över alla takstolar, spänn inte onödigt hårt, en liten svacka skall bilda en ränndal för ev. vatten. Fortsätt med nästa rullbredd uppåt på taket med minst 20 cm överlappning. Täck hela taket utom en spalt vid nocken, *sen är det dags för läkten.

Om du har tillgång till granvirke så är det inte alltför komplicerat att göra egna takstolar i fackverkskonstruktion, jag skulle inte tveka.

Edit: *Man fäster naturligtvis även läkten med början vid takfoten, direkt efter det att den första våden armerad plast är fasthäftad, fast inte så högt upp att den blir i vägen för nästa våd, annars blir det jobbigt att vistas uppe på takstolarna.
Senast redigerad av axwell mån 19 sep 2011, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

halvproffs  
#139700 Kondenskydd ett måste. Genomtrampsäker är ju bra men lite farlig att sätta upp iom att du måste sträcka dig upp efter takstolen.

Är det tjälskjutande mark så gräv ur ordentligt och grusa upp och gärna isolera.

Takstolar kostar mellan tummen och pekfingret ca 1500:- meter hanbjälke + moms. Ska du ha 45grader tex så blir det en femhundrig till.

52:- kvm+ moms är ett kanonpris. Är det 0,5mm då? Eller är det stora volymer då?

Sen tillkommer skruv, nockplåt, vindskivebeslag.

Skulle vara intressant att se slutresultat, både på bild och siffror när det är klart. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139716 Köpte mina takstolar till kåken -02 då jag höjde en våning. Gav dryga 1000 lappen st å då var det lite special med en förhöjning på 500 mm i vägglivet. Har dom gått upp så sjukt mycket?

Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

halvproffs  
#139730 ursäkta. Det ska va 300:- meter hanbjälke. Jag tänkte på en 5m takstol så det blev lite fel :oops:

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

nexon  
#140798 Jag byggde ute stall på gården. Stort sett samma mått. Kostade bara 8000 kr. Har dock ej några portar, plattan fanns redan. Byggde på en gammal gödselplatta. Sågade egna brädor. Hittade begagnat plåttak gratis.
Du kanske inte behöver ha nock på bygget utan bara ett slätt tak. Det är ju bara maski er som skall stå där.

Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

molnia  
#140809 Plåttak och slätt tak?förstod jag rätt? Hmm du måste mena ett skärmtak eller?
Men jag vill varna för plåttak med dålig lutning.
kapillärverkan gör att vattnet tränger "uppåt" även i skarvar om det inte lutar tillräckligt och på våren när snön ligger på så smälter det lite ojämnt och vattnet hittar vägar in. Hade på jobbet en hall med lite lutning och typ TRP på och det gjorde inte annat än läckte in.
Vi har ju byggt tak med bra lutning i tusentals år av någon anledning; snö och regn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).