Bioenergi

Torkning av ved

3 inlägg 5805 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torkning av ved

Raffe  
#10410 Hejsan, undrar om någon av er har erfarenhet av att torka ved i storsäck ( ca 1m3 nätsäck)? Hur täcker ni den i såfall och hur torr blir klabbarna i mitten.

Har själv lite tankar på att stapla 2 på varandra (lastpall mellan) och ha nåt slags tak över. Typ 3,5m takhöjd och inga väggar (pressenningsvägg till vintern) och lite mellanrum mellan säckarna.

Har möjlighet att bygga "vedhallen" på en blåsig/solig plats men är lite fundersam på hur det funkar när det blir uppemot 10-15 rader brett och 5rader "djupt" . Vore ett genomskinligt plastprofiltak något att fundera på?

Alternativet är att torka säckarna ute med en liten pressenning för varje säck och sen köra in dom i hallen men det innebär en hantering extra :?

Några ideer eller funderingar :roll:



   TS
Avatar Fallback
rolf olsson  
#13947 Tjenare

Jag brukar(eller försöker iaf) klyva veden på våren, sen ställer jag upp pallarna två på höjd, brukar trycka ihop dom så mycket det går(ställer dom mot en stenvägg) för om man ställer dom med för stort mellanrum så riskerar man att säckarna efter ett tag kollapsar.

Sen låter man det stå utan att täcka det under sommaren fram till höstkanten, när veden är som torrast så kan man täcka den med presenning eller plåt(plåten har ju dock nackdelen att det bildas kondens under den)

Täcker man för tidigt så bildas det lätt mögel på veden samt fukten har ingenstans att ta vägen.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#13948 Torkar alldeles utmärkt i nätsäckar.
Klyv färdigt innan påsk.
Har två på varandra tätt ihop så dom får stöd av varandra.
Täck med pressening i agusti men bara uppe på och ca en meter ner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).