Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinterbilder

33 inlägg 18768 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinterbilder

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1257 Lite bilder från vinterns bravader :)
Visa gärna era ekipage oxå!!



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1258 Härliga skogsbilder!!!

(Jaja!, på ekipaget oxå :D ).

Avatar Fallback
Fredrik  
#1261 Stiligt!

:D

MvH Fredrik

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1325 Fick tag på en vagn till slut (se annan tråd i ämnet...)
En KTS 7,5 tons med 5,9 meters kran i ganska bra skick för 38', plus för tvåspak, 3 bankar och bredare hjul, minus för att vinch saknas så det får kompletteras till nästa år.

Tackar särskilt för tipset om vagnsstyrning, måste säga att det känns helt nödvändigt när man provat lite, helt suveränt att få vagnen att spåra efter traktorn och kunna styra in den i luckor när man backar.

Lägger in några suddiga bilder från kvällens körning i snöfallet, tyvärr var det för mörkt att ta kort när lasset väl var fullt.

/Björken

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1326 Jättefina bilder :)
Måste vara bra med belysning på kranen, borde skaffa det jag med..
Vagnstyrning borde man också skaffa, kör med boggien långt fram nu men märker att det blir för lite tyngd på bakhjulen vid fullt lass!

MVH

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1327 Jo det är nog bra med lysen på kranen om man ska köra i mörker. Höll på till 19.30 igår (helmörkt) och det gick fint både att lasta och köra trots det. Kranlysena är bra när man backar också, de på traktortaket lyser ju mest upp lasset.
Med vagnsstyrningen fullt utlagd tror jag vagnen går bara ca. 1 dm snävare sväng än traktorn, dessutom går det liksom att "vicka" förbi trånga passager.

Men oj vad det snöar om man råkar "snudda" vid en stående tall med kranen :shock: :shock:
Har 4 piggkedjor till traktorn, men i nuvarande snöförhållanden driver det faktiskt ganska bra utan dem.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1328 Jasså.. egentliga anledningen till att jag kör med min 550 och ej den 4wd 3060 är att jag inte har några piggkedjor till den senare.
Testade att köra lite men den lilla med pigg går mycket bättre!!
Så en 4wd traktor med pigg runt om borde ju bli nästan ostoppbar!!

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1333 Grattis Björken!
Där har du ett fint ekipage, och du verkar kommit över vagnen billigt!

Lycka till, och skicka gärna in fler bilder från Era bravader i skogarna!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1335
Ferguson skrev:Så en 4wd traktor med pigg runt om borde ju bli nästan ostoppbar!!


Så borde det ju vara :)
Det blir att prova till nästa vinter, för nu måste ju våren vara på gång kan man tycka även om det ser tveksamt ut just nu.

Hur är 3060 annars i skogen? Går det att vända stolen och ha plats för benen i den?

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1336
Fredrik skrev:Grattis Björken!
Där har du ett fint ekipage, och du verkar kommit över vagnen billigt!

Lycka till, och skicka gärna in fler bilder från Era bravader i skogarna!

MvH Fredrik


Tack för det!
Billigt vet jag inte, men inte det värsta överpriset heller.
Nu känns det mest som om det är traktorn som har brister med tveksam arbetsställning vid kranarbete och taskigt oljeflöde. Men för mina behov känns ekipaget fullt tillräckligt just nu iaf.
Ska modifiera fästet till ventilpaketet lite i sommar så att det hamnar lite lägre och längre in så att man kan stänga bakrutan och arbetsställningen blir lite bättre.

Som sagt, fler bilder vill vi se!

/Björken

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1391 Hej Björken!

Vad har du för strl/årsm på Valmetén, och hur gillar du den i skogen?.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1393 Det är en 604 -83'a. 61 hk enligt boken tror jag, 3 cyl 3,3l utan turbo.

Jag har inte kört speciellt mkt i skogen med den eller med nån annan traktor heller för den delen, men följande har jag reflekterat över.

På plus är att den är nätt och smidig, enkelt uppbyggd, bra sikt och robust (inga plastbitar som kan knäckas, det går bra att trycka sig fram bland snår och småträd osv.)
På minus: ingen vettig plats att sitta bakåtvänd, dåligt hydraulflöde och lite för snabb backväxel för min smak.
Tror att efterföljaren 405 och dess derivat löser några av minuspunkterna ovan.

/Björken

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1394 Hej!
Ang 3060 i skogen så fungerar den fint, den är ju rätt kompakt och tung så om det är barmark driver den väldigt fint+att den är smidig 4.2 i vändradie tror jag..
32 växlar i varje riktning med riktig separat fram/back spak är underbart i skogen!!
Hytten är väldigt fin gällande runtomsikt, men det går inte att snurra stolen, bakom stolen sitter nämligen dieseltanken.
Det är nog det enda negativa, men jag kör ju med ventilerna på vagnen ändå.
Hydraulflödet är också fint, kan ju köra på tomgång.
Det är bara pigg som önskas till kommande vinter :)

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1562 Hmm nytt försök!

Behövs inte många stockar för att få fullt lass på en liten maskin, men bättre med några vändor till än att stå och reparera.

Det är iaf för grovt för att det skall vara hälsosamt för maskinen. Men vad skall man göra?

Bild


Bild

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1785 Min "backupvagn" Broaryd TB55

Bild


Bild


Bild


Bild



Bild



Bild


Bild



Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).