Servicebyggnader

Maskinhall

48 inlägg 49288 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13872 Jo nee jag menade inte såga ner egna träd där.

Utan grannen handlade hos grannligande sågverk någorlunda billigt på det mesta. ska man ha grövre så är virket bra mycket billigare än byggmax dok inte hyvlat men det utför han det med mot extra kostnad.

Har även "brädgård" här uppe mycket trevlig personal, ska jag bara ha lite så gynnar jag dem med glädje, men då han säljer fint virke samt måste tjäna för levebrödet blir priserna lidande
så om jag skulle bygga helt hus/garage så hade jag inte handlat där tror jag, beror väl lite på hur kalkylen ser ut samt rabatter mm.

Du verkar kunna en del så passar på att fråga.

*vad händer ifall dräneringen är snålt tilltagen så betongen suger upp fukt? händer det mycket mer än fuktig betong?

*Vet de som reglat direkt mot takstolarna och sedan plåt på det, då isolerat "mellantaket" så det blir som en kallvind, är detta en ok lösning?

tja det var väll allt för denna gång=P

//Martin

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13881 Martin, beträffande dräneringar:
- om vatten inte dräneras från en betongplatta så blir det som du säger att betongen "suger" åt sig fukt.
- innomhusklimatet får rå och fuktig luft, det blir omöjligt att få en torr betong genom att höja temperaturen i rummmet.
- betongen förstörs inte. De klarar detta utan att brytas ner.
- om betongen är fuktig så kan syllen (plankan som man lägger mot betongen för att ställa väggreglarna på) suga åt sig fukt och börjar därefter att mögla.
- detta är långsamma processer och kanske inte har någon större betydelse för en maskinhall.
- det är dock en liten insats om man lägger dränering innan man bygger. Mycker svårare att ordna detta i efterhand om man fått problem.
- sen beror det givetvis vart huset står, vilket typ av mark det är. Om det redan är sandig mark kanske det inte behövs dränering.
- man bör även tänka på att leda bort smältvatten/regnvatten så att det inte rinner in mot grunden så att betongen suger åt sig fukt.
- det kan åtgärdas genom marklutning från huset och leda bort vatten i diken.

Beträffande takkonstruktionen:
- det är bra att ha ett undertak under plåten (man kan spika masonite direkt på takstolarna) för att leda bort den kondens som blir under ett plåttak.
- kondensen droppar annars ner på innertaket eller på det man har uppställt i maskinhallen.
- detta är ju fråga om vad man vill ha för standard på huset.
- att konstruera en "kallvind" utan undertak såsom du beskrivet det kan fungera om man har tillfredställande ventilation. Utrymmet bör vara inspekterbart så att man kan komma upp någon gång per år.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13882 Lägger man inte tjärpapp(svart färg har det ju iallfall) =P
mellan betongen och sylen?
fungerar inte det tillfredställande mot fuktuptagning i syl?

jo nu när du nämnert så hade han ju spikat masonit mellan plåt och takstolar, även inspektionslucka samt kunna slänga upp lite skit på loftet fanns det också.

Jo det är mycket att tänka på inför ett bygge, en hemmapulare missar säkert en del punkter förhoppningsvis så är det inte alltför allvarlig och går att ordna till eller leva med =)

//Martin

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#13910 byggde en ny liten maskinhall på 5*9meter .den gick på ungefär 45000 med gjuten platta å stomme i trä men då sågade jag virket hemma

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13912
jonsabonnen skrev:byggde en ny liten maskinhall på 5*9meter .den gick på ungefär 45000 med gjuten platta å stomme i trä men då sågade jag virket hemma


virket kostar väl ca 5papp att såga upp på mindre sågverk?

var ett billigt bygge kan man ju snabbt räkna hem även för en fattig sate som jag=P
typ plattan gick på runt 30papp lr?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13916 Hej,
Jag är ingen vidare byggare Fisketorp, hamrar och slår som en glad amatör men försöker göra rätt.
Bra beskrivet av OAS ang fukt. En ouppvärmd betongplatta torde också kunna frostsprängas om den är för fuktig och kallgrader är förestående, rätta mig om jag har fel?

Ang platta så har de byggena som jag varit involverad i och som haft gjuten platta slutet på en kostnad strax under 1.000:-/m2 för plattan om man tar in det jobbet, så det kanske stämmer ganska gott med Jonsabonnen. Iofs ligger det lite inbakade grejer i att man har varit behjälplig + i viss mån kompis-priser på några grejer så jag vet inte hur dessa m2 priser är egentligen.
Hjälpte även en polare att gjuta själv med två tombolor och skottkärror. Man var ganska mör efter bara 10m2 kan jag säga...
Har dock inga kostnader för detta arbete, mer än trött kropp och blåsor i nävarna då... :wink:

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13917
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Jag är ingen vidare byggare Fisketorp, hamrar och slår som en glad amatör men försöker göra rätt.
Bra beskrivet av OAS ang fukt. En ouppvärmd betongplatta torde också kunna frostsprängas om den är för fuktig och kallgrader är förestående, rätta mig om jag har fel?

Ang platta så har de byggena som jag varit involverad i och som haft gjuten platta slutet på en kostnad strax under 1.000:-/m2 för plattan om man tar in det jobbet, så det kanske stämmer ganska gott med Jonsabonnen. Iofs ligger det lite inbakade grejer i att man har varit behjälplig + i viss mån kompis-priser på några grejer så jag vet inte hur dessa m2 priser är egentligen.
Hjälpte även en polare att gjuta själv med två tombolor och skottkärror. Man var ganska mör efter bara 10m2 kan jag säga...
Har dock inga kostnader för detta arbete, mer än trött kropp och blåsor i nävarna då... :wink:

Vi hörs!

MvH Fredrik


Du hade inga siffror på "slavarbetet" men jag anntar att det måste blivit billigare än köpa betong?

Pratade med en bekant han sa att det inte var så mycket billigare att röra iordning sin egna betong, kan detta stämma? beror kanske på hur mycket man spär den med sand?

Ungefär som att tillägsisolera taket, brägårn här i närheten visade prislistor på att det var inte ett dugg billigare att göra jobbet själv, bättre och lika kostnad att dem kommer med en bil och sprutar in det istället.

kanske inte kan jämföras med betong då?

Slutligen, hur funkade det att röra ihop själv till egen gjutning, tillfredställande resultat, någorlunda billigt?

Har nämligen gott om tid ifall man skulle ge sig på något sådant beror ju lite på hur mycket man sparar tåls ju att räkna på=P

//Martin

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13918 Hej igen,
För mig är valet lätt om jag ska gjuta en platta igen: köpa både betongen och jobbet, stångrakt!
Det finns mycket annat man kan göra för att spara in kanske 5-600:-/m2 i plattan för fy s**an vilket jobb det är att gräva ur med spade, spika form, skyffla singel, naja armering, dra avloppsrör, "tombolera", vibrera, putsa, slå form, osv...
Detta gäller iaf maskinhall över säg 30-40kvm.

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13926 Jasså gjorde ni grävning och allt med spade =P
hade jag nog överlåtit till någon granne med maskin kan ju inte kosta mängder några öl och lite pengar typ=)

Tjockleken på plattan?
Finns ju de som lägger armeringsmatta och sedan förstärker armeringen för att kunna snåla med en tunnare platta, det är ju ganska många ton som ska in så vad brukar en normal tjocklek ligga på?

Tänk vad gott du måste sovit efter de arbetspassen :D

//Martin

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13933 En betong som har har rätt "recept" (rätt andel, cement, sand och makadam) frostsprängs inte om den är armerad, krympsprickor kan dock uppstå då betongen "brinner".

För bästa resultat rekommenderar jag att man köper färdig betong från betongstation (om man frågar lite försynt kan man nog få den levererad för 1000 kr/m3 untan kvitto).

Men det är klart att om man har gott om tid och absolut vill blanda den själv kan man åstadkomma en användbar betong genom att blanda 1/3 cement, 1/3 sand och 1/3 makadam. För enkelhetens skull så ser man till att ha ingredienserna tillgängliga bredvid blandaren och tar var tredje skyffel cement, sand, makadam och blanda i lite vatten så att konstensen blir arbetsbar. Risken med detta förfarande är dock att man får en ojämn kvalitet. Det tar ju lite tid att blanda 5-6 m3. Köp STD-anläggningscement.

Beträffande tjockleken på en golvplatta:
- för bostadshus är minimitjockleken på golvplatta på mark 10 cm. Det duger också till mindre garage.
- Om man skall bygga en riktig industrihall bör man se till att tjockleken 12-14 cm erhålls.
- Kantbalkar och förstyvningar under bärande mellanväggar bör vara minst 30 cm, men kan anpassas efter enskilda krav och förutsättningar.

P.S. Att gäva för hand med spade är bara roligt om man har en bra spade. Då behöver man inte gå på gym sen heller!

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13940
Fisketorp skrev:Tänk vad gott du måste sovit efter de arbetspassen :D


Jag sov som en kratta kommer jag ihåg, anledningen var nån konstig blandning av sendrag och kramp i vänstra underarmens muskel.
Mycket konstigt, det började efter ca 6h ihärdigt skottande mest i tombolan som OAS beskrev det, tog man ett tag och lyfte underarmen för högt låste den sig med diverse ont som följd, detta hände även i sängen så fort man böjde armen "i tomma". Och man gör det några ggr per natt kan jag säga! :lol:

Jag ska erkänna att jag inte deltog i förarbetet med att gräva grund, det gjorde han själv, tjockleken kommer jag inte ihåg riktigt, men över 10cm var det iaf.

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#14017 Vi blandade betongen själv till mitt verkstad som vi bygger just nu och det gick 28 kubik förts gången men efter 4 timmar började det spöregna
så vi har gjutit om den nu i sommras 17 kubik till men det gick bra har en 800 liters blandare och en liten skopa till lundbergaren som rymmer prick 200 liter då är det lätt att hålla ordning på blandningen.
Platta är nu 24cm med 3 lager armering :D bör hålla för skotaren och timmerbilen

Avatar Fallback
m_guld  
#14018 Stavningen e konstig har en 1 åring som spillt saft i det :D

Avatar Fallback
m_guld  
#14019 i tangent bordet

Användarvisningsbild

Editeringsfunktion

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14020 De egna inläggen kan editeras i efterhand! Den funktionen är användbar för att rätta till stavfel och dylikt, liksom en förgranskning innan inlägget sparas... :D

/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).