Föryngring

Plantera Hybridlärk

47 inlägg 38423 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126259 Ni har inte funderat på att blanda? T.ex varannan gran och lärk! Rekommenderas av vissa förståsigpåare.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#126260 Ett ytterligare alternativ som jag kommer prova nu i vår är att blanda gran/lärk (i mitt fall sibirisk) 50/50. Då räcker lärken till dubbla arealen samt att om den betas/fejas för hårt får det bli granskog!

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nomis  
#126261 Jo, visst har vi funderat på att blanda. Det finns sådana planteringar i grannbyn. Problemet är väl att det kan bli svårt med skötseln i ett sådant bestånd. Risk att skada det undre skiktet (granen) vid gallring och avverkning i det övre (lärken). Tror i så fall att det skulle bli bättre harmoni med Sibirisk lärk. Någon som har läst om eller sett mer mogna bestånd med denna typ av blandning?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nomis  
#126286 Kanske blir blandning trots allt... Tycker att Awes argument ovan verkar vettiga.

Finns det nackdelar som jag missat?

Börjar bli dags att bestämma sig nu...

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

skogerik  
#126370 Skötselmässigt tveksamt att blanda, lärken har betydligt tidigare krav på röjning- och gallringsåtgärder.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Skogshuggaren83  
#126378 Blanda inte om det är bra mark, granen blir buskig och kort medans lärken blir lite kvistgrov.
Jag skall gallra ett sådant område i småland, så min erfarenhet hemmifrån och hos andra bönder är att hålla beståndet rent.
Fårullen virade jag löst om toppen.

Användarvisningsbild

Re: Plantera Hybridlärk

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126383 Spännande.. Jag har beställt 3000 stora lärkar som ska ner i backen inom nån vecka..
Räknar med att viltbekämpa, främst med bly :) , men det är även nära bebyggelse - om nu det kan hålla djuren borta vid fejning?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nomis  
#126390 Vi började på planteringen idag. En svårighet med lärken är att se dem! Våra är ganska små (30-50cm) och har inga barr ännu. Vi märkte ut med lite pinnar och så i raderna för att hålla avstånden. (Om man sticker ner någon grövre kvist i raden lite då och så är det lättare att se sen när man kommer med nästa rad 2m därifrån)

Det blev blandat gran-lärk på ett mindre hygge som experiment (ca 500 plantor).

Därefter började vi sätta ren lärk i nedre delen av det stora hygget, sluttning i sydläge. Det skiftet kommer alltså att delas i två bestånd, ett med lärk och ett med gran.

Användarvisningsbild

Re: Plantera Hybridlärk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126391 Använd förädlad gran på bra bonitet, lärk blir aldrig en stor del av svenskt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Lindianerna  
#128207 sådär då har man tryckt ner 2 000 hybridlärk, 2 åriga plugg.
Ska bli intressant å se utvecklingen... å hur mycket bly man behöver sprida för att hålla dom levande :lol:
Plantorna är ju behandlade nu så när ska man behandla dom nästa gång för att det ska hålla? hur länge ska man hålla på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138819
Lindianerna skrev:sådär då har man tryckt ner 2 000 hybridlärk, 2 åriga plugg.
Ska bli intressant å se utvecklingen... å hur mycket bly man behöver sprida för att hålla dom levande :lol:
Plantorna är ju behandlade nu så när ska man behandla dom nästa gång för att det ska hålla? hur länge ska man hålla på?

Hur har det gått med dina lärlplantor? Funderar själv på att prova lärk på 1 ha. Det skulle vara kul att testa nåt nytt.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138928 Tror inte man behöver kalla lärkplantering för prov eller experiment. Det är rätt så beprövat.
Om det kommer vara lönsamt om 80-90 år kan ingen veta, men under tiden har man ett ljusare och trevligare trädslag.
Jag har nog planterat runt 25.000 sibirisk lärk senaste åren, så jag hoppas det går bra.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

SysSep  
#142137 Information om danskt (Holbaek) ursprung, hybrid lärk- priser, antal, fastigheter etc.
tanel.vaasma@gmail.com

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Lindianerna  
#142324 JF - Plantorna satte jag runt påsk och de bästa har skjutigt iväg med 40 cm skott på ca 6 månader!! imponerande växtkraft i dessa plantor!!! men visst har rådjuren varit här och betat också så vill man ha fina bestånd är nog hägn ingen dum ide!!
funderar nu starkt på att försöka få tag i lite ull för att rädda plantorna från den värsta höst/vinterbetningen!

Jag gav hjälpte oxå syrran att sätta 300 plantor på ett gammalt självförryngrat hygge där björkslyn hade kommit upp starkt. resultatet blev att plantorna hade klarat sig nästan helt från bete men dom växte inte riktigt i samma raketfart! lärken kommer här iaf få skydd dom 3-4 första åren och kommer då tillväxten igång på allvar så tror jag inte betningen kommer bli så farlig heller!!?

Hybridlärken är hur som helst ett riktigt intressant trädslag!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142337 Jag fick hjälpplantera en lärkplantering pga uppfrysning(dumt nog höstplanterat vilket inte blev bra) och min erfarenhet är att lärk som blir efter i starten inte växer bra. Gran hade nog varit bättre.

4-årig sibirisk lärk:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).