Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 166447 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

New Holland i skogen

zeetorg  
#138179 Hej,

jag funderar på att skaffa en New Holland T5040 med kopplingsfri fram/back. För att ha i skogen. Det blir väl även lite tillbehör för att kunna sitta bakåtvänd och köra vagnen.

Nu undrar jag ju förståss om det är någon som har erfarenhet av NH i skogen eller rent allmänt. Jag är lite extra nyfiken på hur deras skogsanpassning från Ölmstad smide funkar. Det är väl bakrutekilen och fotlådan jag tänker på i första hand, samt hur smidigt det är att snurra med stolen.

Tack på förhand...
/Zeetorg



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138197 Jag har en T5030 som ska ut i skogen en vacker dag, hittills bara myst omkring med den och stortrivs.
Fyll gärna på med bilder osv i följande tråd:
viewtopic.php?f=8&t=9743

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

joswe  
#138207 Har aldrig gillat deras skogsanpassningar.
Bättre du skaffar dig en beg valtra med twin track och kopplingsfritt som är klar från början att åka till skogen med.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

zeetorg  
#138269 Slurfi, det lär nog dröja innan jag kan lägga ut några bilder eftersom jag bara är på "vill ha och funderingstadiet" ännu. :mrgreen:

joswe, vad har du emot deras skogsanpassningar?
Jag kan hålla med om att Valtra känns mer som en skogstraktor, men jag tycker ändå att NH verkar vara robusta och prisvärda traktorer.

Slurfi, hur är din traktor utrustad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138297 Kolla i min tråd jag startat enbart för dessa frågor: viewtopic.php?f=8&t=9743
Så blir det inte så mkt upprepningar, och därmed mer lättläst.
Ställ frågan där så ska jag svara.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Skogstinsen  
#138352 Nej köp en valtra! Varför som New holland, skära, svetsa och skruva i en helt ny traktor när dom ska göra en skogshytt?! Varför inte göra klart det i fabriken? Det är fruktansvärt dåligt av New holland.

Min fasters gubbe får hem en Valtra a83 hi-tech den 17 oktober, den första i värmland :D

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Bengt.Svensson  
#138364 På årets Elmia så kunde jag konstatera att NH har betydligt bättre skogshytt än Valtra A-serien. Man måste upp på Valtra N för att ha lika bra hytt. Jag kör nästan bara gallring och vindfälle/baggaträd och då känns Valtra N lite för klumpig.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

New holland patu  
#138405 Håller med bengt, mycket bättre hytt, vet inte vad som är bättre på en Aserie valtra faktiskt.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

zeetorg  
#138796 Jag har tittat på Både Valtra och NH och tycker att T5000-serin är mer jämförbar med med N-serien.

Ingen av dom har ju skogshytt som standard, men byter man ut stolen på en T5000 så skulle det nästan gå att köra baklänges utan ombyggnad av hytten.

En traktor ur a-serien med skogshytt har jag tyvärr aldrig sett i verkligheten så det blir lite svårt att jämföra med. Men då tror jag som sagt att T5000 är "mer traktor" för pengarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Kawasakibutiken.se  
#138823 Jag kör en TL90A som är skogsbyggd, den är identisk med t5040 annan motor bara, den är kanonsmidig i skogen, vänder på en 5-öring! Skogshytten är bra, har fram-backspak i bakvänt läge, rekommenderas! Hur någon kan rekommendera Valtras a-serie som ett alternativ är för mig en gåta, deras sk. skogshytt är ju ett skämt!

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

zeetorg  
#138871 Kul att höra att New Holland verkar vara en bra skogstraktor då det är dom jag fastnat lite för...

Har ni några synpunkter på hur dom ser ut undertill Är det någonting känsligt som verkar vara utsatt för skaderisk, eller verkar dom helt ok. Själv så har jag inte sett någonting speciellt som jag har hakat upp mig på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138875 Jag har kvar bukplåten från L85 som jag ska modda och sätta dit, ska man ut i skogen ska man ha bukplåt.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

zeetorg  
#138880 Bukplåt kan jag i.o.f.s hålla med om, men annars så kändes dom ganska höga och rejäla vad jag kunde se när jag tittade på en. Man vill ju inte ha en massa känsliga saker som sitter lite utsatta undertill när man skall ut i skogen...

   TS
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

aBjarhov  
#138886 Kam ta lite bilder på en 5070 om du vill, den är skogsutrustad med bla bukplåt, vändbarstol och grenavvisare. Säg bara vad du vill ha kort på...

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138895 Jodå, allt är intressant fota på bara.
En liten fundering om fotstegen, det är ju enkelt att ta bort det nedersta
men hur ska man göra så man kan ta sig upp i hytten bekvämt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).