Gallring

Hej vad tycks om hund i skotaren

62 inlägg 26204 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#137230
Tigerbeat skrev:Tycker inte det är en bra ide att ha hund i maskin, Lika dålig ide som att ha en hund lös i bilen,
Visst är dom ett trevligt sällskap osv, MEN OM olyckan är framme så kommer det att svida i hjärtat,

Dessutom är det ingen bra miljö för en hund att vistas i heller,

Vilket är viktigare? Att du har sällskap eller att din hund är trygg?

Sitter själv som Vise ordförande i Lule brukshundklubb, Ser dagligen folk som idiotplacerar hundar
i såväl bilar som maskiner.. Tro mig, Hunden blir inte gladare av att ligga innanför en glasruta om solen ligger på...

Dessutom tror jag ärligt inte att det enl lag är tillåtet heller, Skall dock låta det vara osagt..



Är det igenteligen en bra plats för människan med

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Rottadoren  
#138790 Hej på er,

Även jag är aktiv inom Brukshundklubben och vet att detär ofta som vi inte har koll på vad lagen säger om våra vänner. Vi antar det ena och även det andra utan att ha egentliga belägg för det. Ibland hänvisar vi till sunt förnuft som tyvärr är en bristavara.

Enligt djurskyddslagen så skall ett transportmedel vara lämpligt för uppgiften, en hytt kan knappast ses som lämplig miljö med tanke på allt som finns i hytten och då särskilt vid en olycka man vid en olycka . I övrigt så anger även Jordbruksverket mer detaljerade uppgifter om hur hund får både får förvaras och transporteras.

Sedan är det ju så att vi alla bryter mot lagen då och då, tex vi kör lite för fort eller släpper hunden lös utanför förbudstid utan att ha nödig kontroll. Men då bör man också veta vad lagen säger så att man kan motivera för sig själv varför man gjort vissa avsteg och då har man också samtidigt accepterat konsekvenserna av det.

Ofta kan det också vara så att vi väljer att ta med hunden för att den annars får vara själv alldeles för länge. Detta är heller inte OK i lagens mening. Hur gör jag då för att lösa ekvationen? Det kan då vara tvunget att se till att man har hundpassning istället.

Sedan får man även fundera över konsekvenser som onödigt lidande egen ångest om ens vän råkar illa ut på grund av at jag själv varit slarvig.

Så länge inget händer och hunden kan följa med och bli rastad kontinuerligt tror även jag att hunden tycker detta är helt OK. Frågan är bara om man är beredd att ta konsekvenserna när det går fel.

Ta nu och funera över hur ni vill ha det och vilka konsekvenser ni är beredda att ta och agera ansvarsfullt utefter era slutsatser.

[Utdrag ur Djurskyddslag (1988:534)]
...
8 § Vid transport av djur skall transportmedlet vara lämpligt för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt mot stötar, skavning och liknande. I den utsträckning det behövs skall djuren hållas skilda från varandra.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om villkor för eller förbud mot transport av djur. Lag (2007:362).
...
[Slut på utdrag]

Allmänt från Jorbruksverket om hund:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hun ... 01977.html
Om transporter av hund från Jordbruksverket:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/tra ... 01498.html

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#138800 Vad skulle de kunna hända för olycka med att sitta med i hytten? Jag kan ju också hamna i en olycka

jag respekterar dina åsikter helt ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Rottadoren  
#138805 Vi har alltid svårt att föreställa oss olyckor som ännu inte har hänt. Ett vanligt hundägarproblem som uppstår där vi har ett par dödsfall varje år är när hund binds upp och stryper sig själv då den trasslar in sig och får panik och stryper sig själv. Ännu ett par fall händer när vi lämnar hund i bil och de har halsband kvar på sig och de fastnar och sedan i panik stryper sig själva eller gör sig illa när de försöker komma loss. Detta är exempel på problem som hundägarna anser är omöjliga att inträffa.

I hytten till ett fordon finns många olika reglage som man eventuellt kan stöta till, fastna i eller göra sig illa på. Det kan även finnas skarpa kanter och annat som man kan riva sig på i hytten. Om fordonet skulle välta kastas även hunden runt i hytten och kan då skada sig. Detta gäller naturligtvis föraren också. Men det tar djurskyddslagen inte hänsyn till. Här kommer istället arbetsskyddslagar in istället. Detta är väl också en olyckstyp som vi kanske kan ha svårt att inse att den kan hända, eller iaf att det händer inte mig.

I princip skulle jag vilja påstå att olyckor kan hända på de mest otroliga sätt som vi har svårt att föreställa oss på förhand oavsett hur miljön ser ut runt omkring. Så därför är det viktigt att vi vet vad som gäller och att vi är försiktiga om både oss själva och våra vänner.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jd6630  
#138808 e väl inte ofta vovven har halsband eller koppel på saj i hytten??
skarpa kanter ?? nya hytter e ganska strömlinje formade o mjuka
reglage?? de mesta sköts ju med elspakar o så länge ente hunden har tassar små nog o trycka på knapparna så e väl risken minimal.
jaja, min lilla ligger kvar i sin korg ute i lastaren just nu medans husse e inne o käkar midda o tycker dina synpunkter e allmänt trams. midda på er o vov

Användarvisningsbild

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Rottadoren  
#138809 Tycker du att synpunkterna är allmänt trams kanske du skall fundera en gång till och läsa texterna en gång till. Vad jag har lagt ut är det som gäller och sedan har jag sagt att var och en får dra sina egna slutsatser och agera efter eget samvete.

Den som inte tittar på fakta eller kan se att det kan finnas risker på de flesta platser lider en onödigt stor risk att själv råka illa ut.

Skall man bryta mot lag eller ta risker bör man veta vilka risker man utsätter sig för. Har man väl gjort den bedömningen så kan man sedan också vidta åtgärder för att minska risken.

Nu hoppas jag dock att jag missförstod dig och att du faktiskt funderat på saken och vidtagit de åtgärder som du funnit som riskfyllda.

Att rakt av avfärda något är sällan varken klokt eller konstruktivt. Att lyssna, ifrågasätta och anpassa kan däremot vara riktigt inspirerande.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jd6630  
#138810 aa o en hund kan rulla ner från soffan i tv rummet
hade en gång en fjälla med hund, o under dom 2 åren vi va ihop fick ja inte höra tv, eftersom hundens hörsel va bättre. nä tror var o en kan sköta sin hund, o ja vet att min lilla plutt sover gott i såväl laste som tröska, men hon vägrar åka bil o traktor. tydligen kan hon välja var hon trivs bäst

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

MrEast  
#138812 Om man jämför att ha med en lagom stor hund i hytten på valfri maskin med liggplats, mat och vatten med tex en djurtransport av nötdjur som följer lagen till punkt o pricka så tycker jag att hunden har det väldans lyxigt i jämförelse.

Visst djurtransporterna är inte lika långa som ett arbetspass i en maskin eftersom det är lag på avlastning med vila under längre transporter.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#138848 jag håller med er till punkt och pricka trivs hunden i en maskin så gör den det helt enkelt gör den inte det då får man ha den hemma eller på något annat vis

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Herr Krånglin  
#138879
Rottadoren skrev:Vi har alltid svårt att föreställa oss olyckor som ännu inte har hänt. Ett vanligt hundägarproblem som uppstår där vi har ett par dödsfall varje år är när hund binds upp och stryper sig själv då den trasslar in sig och får panik och stryper sig själv. Ännu ett par fall händer när vi lämnar hund i bil och de har halsband kvar på sig och de fastnar och sedan i panik stryper sig själva eller gör sig illa när de försöker komma loss. Detta är exempel på problem som hundägarna anser är omöjliga att inträffa.

I hytten till ett fordon finns många olika reglage som man eventuellt kan stöta till, fastna i eller göra sig illa på. Det kan även finnas skarpa kanter och annat som man kan riva sig på i hytten. Om fordonet skulle välta kastas även hunden runt i hytten och kan då skada sig. Detta gäller naturligtvis föraren också. Men det tar djurskyddslagen inte hänsyn till. Här kommer istället arbetsskyddslagar in istället. Detta är väl också en olyckstyp som vi kanske kan ha svårt att inse att den kan hända, eller iaf att det händer inte mig.

I princip skulle jag vilja påstå att olyckor kan hända på de mest otroliga sätt som vi har svårt att föreställa oss på förhand oavsett hur miljön ser ut runt omkring. Så därför är det viktigt att vi vet vad som gäller och att vi är försiktiga om både oss själva och våra vänner.




Jag lämnar aldrig hunden själv i hytten med maskin igång plus att jag har gjort klart vad som gäller i hytten.
Men allt kan ju hända när man har med djur att göra.
Har testat att lämna han hemma hos frun men då blir han sur flera dar om han int får följa :grin:

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jd6630  
#138881 dom små liven väljer själv var dom trivs bäst, o vill dom med så ser ja inga problem i de. tror faktiskt en hund kan tycka de e skoj o va me ute o åka ibland o uppleva lite skoj
varför skulle en hund inte kunna ligga själv i hytten även om maskinen e igång, tror ju knappt den hoppar upp o kör själv

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Herr Krånglin  
#138883 Min hund blir nyfiken vart jag går när jag sticker ut så han hoppar upp mot stolen så man törs int riskera någe.
och har man otur så producerar han mer än mig så jag får sparken :^o

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

sprötkvisten  
#138904 Kan inte hundens skarpa hörsel ta skada av att ligga o lyssna på maskinens buller dag ut och dag in?

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jd6630  
#138908 haha !! ja de har ja ente tänkt på att jycken kan ta jobbet från en, ajja då kan ja ta korgen o ligga o nanna

tror vi snackar maskiner från 2000talet o där e så låg bullernivå i dom hytterna så tror ente de stör. dessutom har man ju radion till o de e väl samma nivå som hemma i köket, fast man ska kanske ente ha radion på där heller
o telefoner ringer o man snackar en stund i nallen, samma som hemma i tv soffan
verkar inte finnas nåt fel på min vovves hörsel, ja klart hon hör ju inte allt,bara de hon vill lyssna på

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Tigerbeat  
#138923
dexter skrev:
Tigerbeat skrev:Kort och gott, Det är en trång och olämplig miljö, Du utsätter såväl dig själv som hunden för risk.
Och att säga att man kör lungt över stubbar och stenar osv glöms nog fort bort när man är i produktion.

Trångt, ja om man har en shäffer i hytten ja. Olämplig, hur? Du svara inte första gången så ja får fråga igen.


Om det exempelvis händer en olycka, Vältning, Stock in i hytten, Hunden kommer åt ngt reglage, Om hunden skär sig.

Samma sak med hund i bil, Ibland ser man folk med hund i knät eller på instrumentbrädan,

Alla bestämmer naturligtvis själv hur dom vill handha sina hundar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).