Uppvärmning

Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

13 inlägg 27892 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

Nilsson73  
#138787 Hej. Ska byta värmesystem i huset till vedeldning. Hur stor effekt på panna och hur stor ack.tank ska jag välja? Känns som det finns olika skolor i ämnet. Boytan ca 220 m2, men behöver kapacitet för upp till 320 m2. Någon på forumet som kan hjälpa mig i frågan?
Ett nytt pannrum ska byggas i uthuset, vilket innebär ca 40 m kulvert.
Tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

j-eg63  
#138813 Hej

Har själv 40 m kulvert till pannrummet eldar med metersved lägger i pallar 2kubiks hemmagjorda med tak som körs in efter behov ca 2 st/mån vintertid Eldning 1ggr /dygn.Panna Veda 70 KW med fläkt o 3 kubikstank Dessutom Solfångare på hustaket för varmvattnet med acktank 500 l o solslinga i botten 4-5 mån utan nämndvärd eldning. Kulvertpumpen startar när tempen kallar på mer värme i husets tank. Blir bra shiktning i bägge acktankarna Denna anl har gått utan problem senaste 35 åren förutan ett fläktbyte till pannan Solfångarna har endast varit i drift 1.5 år

Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

Nilsson73  
#138849 Tack för svaret j-eg63.

Det där låter som en relativt behaglig tillvaro vad gäller vedeldning! Har du någon aning om vilket energibehov ditt hus har? Hur stor yta värmer du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

moonboots  
#138858 min åsiktär är att man aldrig kan ha för stor acktank sålänge de är bra isolerad
och man har en panna som kan lada den hyfsat fort.
då blir de tillgången på utrymme som får styra storlek.
själv har ja 3,7m3 actank som ja ladar med en jämä panna för 1m ved samt 20m kulvert in till huset
från garaget där panrumet är
på vinter när man släper ner hela tanken tar de ca 5tim brin tid att fylla tanken
i tanken har 3 slinger en till sol värme 1/3 ner från topen en förvärmning på mitten samt en länst upp
är den helt ner kyld tar de bara ca20min få varm vatten
ja har haft denna anlägning i 3 år och de enda ja har funderat över om de inte hade funits plats
till en ändå störe actank

Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

j-eg63  
#138884 Nilsson 73 . Värmer huset på 120 kvadrat byggår -57 källare Spån i väggarna Maskinhall 80 kvm varmbonat 4 meter till tak håller acktanken mellan 50-80 grader hela säsongen Dessutom förut när jag höll på med spannmål värme till en vattenaeurotemper för korntorken men det var ju endast på hösten Men detta istället för varmluftspanna o en massa diesel :smile:

Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

Nilsson73  
#138947 Jag hade tänkt ligga på 50-80kw på panna och 3-5 m3 ack.tank. Allt beroende på var det ska stå, i huset eller nytt pannrum i uthuset. Klart mer pengar som ska ut om jag bygger nytt med skorsten, kulvert mm. Å andra sidan större kapacitet! Har kikat på flera pannor, Atmos, Maga, Gaselle, Värmebaronen, vill gärna ha stort vedmagasin. Har ni någon åsikt om vilken panna som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

mb track  
#139732 har eldat i 37 år med olika pannor , idagsläge har ja viadrus 2 s t 50kw , 1st albin venova 1st air max35 air max matas uppifrån rycker in ved ved inlägg innan man blir van med den är mkt bra tycker jag ,, men det viktigaste är veden va du eldar med måste va torr spelar ingen roll va du köper för panna om man eldar med dålig ved ,,eller tankar å, laddomat måste va rätt kopplade, mkt viktigt i verkstan har vi viadrus 50 kw 90 cm ved går in ,rätt inkopplad mkt bra,

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

herjman  
#140625 Sätt in så stor tank du får plats med så slipper du elda så ofta. Snåla inte med isoleringen, minst 500mm på toppen och 200mm på sidorna!
Håller själv på och bygger nytt system nu. Har en 5,5m3 tank som ska laddas med Baxis 50kw panna till 160m3 hus

Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

Nilsson73  
#147811 Hej! Tar upp min tråd igen. Har nu inhandlat det mesta av anläggningen, det blev en
Atmos DC 75 SE, Laddomat 21-100, 2 x 2500 liter tankar, 300 exp-kärl, 45 meter kulvert och en Safeblock skorsten 10 meter. Skorstenen och kulverten är på plats.

Har någon på forumet erfarenhet av "min" panna?
Goda råd inför ihopkopplingen?
Kopplingsschema?

Hoppas att VVS-arna vet bäst men det är ju aldrig fel att ha en viss egen kunskap i ämnet!
Tacksam för åsikter angående min vedinstallation!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

Pimpen  
#148066 Hej!! kolla runt på lite olika forum tex http://www.pellets.info/ eller http://www.byggahus.se/forum/ ..

Där finns det många kunniga vedeldare som kan hjälpa dig..

Lita inte blint på att din VVS kille kan koppla just ditt system på bästa sätt! Mkt viktigt att läsa på själv.

Sen ska du kolla upp om serie eller pararell koppling eller både och ( med avstängningsventiler )

kan vara lämpligt just för din panna & acctankar! samt var du ska koppla in retur ledningen för

bästa skiktning typ i botten på acctank nr 1 eller 2 .. Som sagt en hel vetenskap men när du får rätt

kopplat så blir det en superfin anläggning.. Önskar dig lycka till med vedeldningen mvh Pimpen

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

herjman  
#158617
Nilsson73 skrev:Hej! Tar upp min tråd igen. Har nu inhandlat det mesta av anläggningen, det blev en
Atmos DC 75 SE, Laddomat 21-100, 2 x 2500 liter tankar, 300 exp-kärl, 45 meter kulvert och en Safeblock skorsten 10 meter. Skorstenen och kulverten är på plats.

Har någon på forumet erfarenhet av "min" panna?
Goda råd inför ihopkopplingen?
Kopplingsschema?

Hoppas att VVS-arna vet bäst men det är ju aldrig fel att ha en viss egen kunskap i ämnet!
Tacksam för åsikter angående min vedinstallation!



Hur blev din anläggning?
Slutade med en Atmos 50 GSE för mig med 5.5 kbm tank.
Tar lite tid att ladda tanken om man släppt ner den ända till 40 grader i botten.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158630 Blir lite undrande när jag läser den här tråden och andra om vedpannor och acktankar. Det verkar som om det är vanligt att det "kopplas fel" och folk får problem med vedeldningen. Är det verkligen så eller är det så att problemen syns extra tydligt här på forumet?.
Har själv en Värmebaronen med 1500 acktank till ca 120 kvadrat. Allt har fungerat perfekt från den dagen dagen jag förstod hur man eldade. Pannan, shuntar, fläkt och tankar har alltid gjort det de ska, från början. Temperaturen blir jämt och fint skiktad i tankarna och de följs åt upp fint.
Kanske jag som haft en väldig tur med installatör eller?.

Det enda jag "ångrar" är att jag inte köpte en panna med större effekt och en tank till. Det sista kan jag relativt lätt åtgärda men större panna är lite knepigare och då faller poängen med en till tank också. Tyvärr måste jag elda två gånger om dagen när det är under minus 12-15 grader. (3 vuxna 21 grader). Så råd till den som inte köpt, köp större än du tror från början

Avatar Fallback

Re: Vedpanna och Ackumulatortank - storlek?

skogare  
#158779 har en gaselle 95kw och en 3 kubiks tank (en gammal vv beredare) ett inlägg om dagen nu är allt som behövs och kanske var 4 dag när det bara går åt varmvatten

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).