Avverkning (slutavverkning)

Vilken avverkningsform är bäst?

13 inlägg 6725 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken avverkningsform är bäst?

patrick.wilkorsz  
#138049 Hej!

Jag undrar vilken av följande avverkningsformer som är bäst?

- Rotpost
- Leveransrotköp
- Avverkningsuppdrag

Hur ska man tänka om man vill att det ska vara tryggt och säkert samtidigt som man får bra betalt?

Är tacksam för alla svar jag kan få!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

haggloader  
#138216 Alltså som jag ser det är arbetets kvalitet i förhållande till vilket avverkningspris du förhandlar till dig.

Förhandlar du till dig ett lågt avverkningspris borde,allafall i teorin, resultat bli sämre med mera rovdrift och det tycker då jag också det blir i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

patrick.wilkorsz  
#138279 Tack för ditt svar.

Men borde inte rimligtvis kvalitet kunna regleras i avtalet? Om man sätter en kvalitetsnivå som man kan acceptera och därefter förhandlar med olika virkesköpare, borde man inte kunna få ett högre nettopris än om man bara accepterar industrins prislistor?

Är det inte lättast att få bra pris med rotpost?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

Wetorp  
#138378 Jag är gröngöling men vad jag läst mig till verkar detta vara bäst:

Leveransrotköp med fast nettopris per sortiment och kubikmeter
Timmerpriser i m3to
Betalt för bruttovolym

Anbuden är lätta att jämföra och köparen kan inte försöka vraka sig till gratis virke.

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

nosedevil  
#138382 Har du fin slutavveknings skog,typ grov av god kvalitet så tror jag att stämpla och sälja som rotpost är det bästa. Kan du sen vänta med försäljningen till ett gott konjunktur läge är det överlägset.

Hög medelstam= Låg stämplings kostnad. Du vet i förväg vad du får betalt för hela avverkningen alltså upp till dig att skriva kontrakt eller avstå.

Kvalitet= du kan göra all avverknings planering som snitsling av gränser och naturvård själv eller anlita någon du har förtroende för att göra det, sen låta någon göra stämplingen av det du vill avverka.

Har du dålig/klen skog kan kanske andra försäljnings sätt var vettiga

Obs gallrings avverkning lämpar sig ej som rotpost

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

Skutt  
#138411 Hej,

Vilka är fördelarna med avverkningsuppdrag? och i vilka sammanhang kan det vara bra?
Finns det några lägen man defenitivt inte skall köra på det?

Lär mig gärna mer om detta :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138428 Det är bra då man gallrar. Och du skall bara göra det om du litar helt och hållet på inköparen och de han anlitar.

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

Skutt  
#138445 Ok.

I mitt fall har jag sålt en mindre avverkning på avverkningsuppdrag, med muntlig överenskommelse om att de eventuellt skall gallra i ytterligare en avdelning, när jag bestämt mig för att göra det eller inte.

Det jag hugger själv på andra ställen skulle jag också få lägga på i deras högar och få tillgodoräknat. Således slipper jag jaga ihop 10 kbm av samma sortiment, utan kan ta det jag hinner få ner.

Inköparen känns som jag litar på men vi har inte hunnit få någon längre relation så man vet ju aldrig. Men det är också han som grannarna i byn brukar gå till, om det nu är någon garanti.

:|

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

haggloader  
#138544 Alltså vad blir det för skillnad på averkningsuppdrag med fast avverkningskostnad per kubik samt även med specificerad prislista efter sortiment mot leveransrotköp??

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

BetåndsgåendeH8  
#138553 Jag har hållit på några år med detta och har jätte svårt att gämnföra två olika sk uppdrag. Apteringen är lika viktig som priset. Men ställ många krav på att bilvägar inte får bli skadade om de blir det vem skall betala, när allt virke skall vara borttransporterat, vilket datum som det kommer att vara slutredovisat, snöröjning hur många gånger skall du behöva snöröja vägen, vad händer om du hittar en timmer bit i massaveden eller tio stycken. Hoppas du kan ha nytta av något av mina tipps.

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138560 Leveransrotköp är inte lika beroende av apteringen, eftersom du får lika mycket betalt för massa som för timmer.

Om du dessutom kör med skördarmätning blir du inte lika beroende av att skotaren hittar och kör ut alla bitar, och att lastbilen hämtar och lämnar allt på rätt ställe.

Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

patrick.wilkorsz  
#138686 Tack Nosedevil, jag uppskattar dina kommentarer om "Hög medelstam = Låg stämplings kostnad" och att gallring ej lämpar sig för rotpost. Det låter vettigt.

BeståndsgåendeH8, hur brukar du avverka? Jag undrar med tanke på att du "har jättesvårt att jämföra två olika uppdrag".

Vad jag har förstått så är rotpost bra just för att det är så enkelt att jämföra olika anbud (eftersom köparna lämnar ett nettopris för avverkningsrätten). Dessutom finns det fler andra fördelar som du kan läsa om här:

viewtopic.php?f=29&t=11470&p=138683#p138683

Hoppas detta kan vara till någon nytta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken avverkningsform är bäst?

BetåndsgåendeH8  
#142073 Jag är entreprenör och har utfört alla typer av uppdrag. Och jag har profilerat mig på lite mera kvalite än kvantitet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).