Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146733 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138349 Tack Bengt . Det är ju lite det jag varit inne på, att skogen bör betala sitt eget lån och gärna lite till.

Här nere är det som du säger, många rika som vill placera pengar. Dessutom finns det många som betalar vad som helst för att ha några hektar att jaga på. Har sett utgångspriser fördubblas!

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138426 [quote="Bengt.Svensson"]
Det finns tyvärr för många som köper gårdar för att placera pengar, och för lite sådana som du som vill göra något vettigt av dem!

Det är väl vettigt att placera pengar i en gård? Eller omvänt, driva en gård så att den ger avkastning på kapital?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138446 Ja men det är ju trevligare att folk som är entusiaster köper än rika jägare som aldrig hållt i en motorsåg och bara besöker gården till bockjakten..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jd6630  
#138447 var en gård i närheten här som var tillsalu, hus stallar maskinhall och 40ha mark, ingen skog. utgångs pris 7.5 miljoner,
efter ett tag va den uppe i 9.7 o då kom en it chef från stockholm o la 12 mille. de e ju dom som sitter på kapitalet, men av nån anledning bjöd han inte över mej sen. tycker 500 tusen skulle vatt fick pengar för hans del
så för 12,5 blev den min

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138454
herjman skrev:Ja men det är ju trevligare att folk som är entusiaster köper än rika jägare som aldrig hållt i en motorsåg och bara besöker gården till bockjakten..


Någon som betalar mycket för en skog och sedan bara bryr sig om jakten är väl den sanne entusiasten! Jämför gärna mot den som ärver sitt föräldrarhem och sköter den pliktskyldigast, men är inte så intresserad

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138479
Mangan skrev:
herjman skrev:Ja men det är ju trevligare att folk som är entusiaster köper än rika jägare som aldrig hållt i en motorsåg och bara besöker gården till bockjakten..


Någon som betalar mycket för en skog och sedan bara bryr sig om jakten är väl den sanne entusiasten! Jämför gärna mot den som ärver sitt föräldrarhem och sköter den pliktskyldigast, men är inte så intresserad



Där har vi inte samma åsikt.
Har själv blivit överbjuden av en så, dom skulle ha den som sommarstuga mest för jakt och ha någon stans att rasta rangerovern. Själv hade jag tänkt bruka både skog och jord och bo på gården.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Kjell S  
#138500 Ska det vara någon jakt att tala om måste man väl över 120ha..
Jägare annars brukar inte driva marken enligt en större plan än att
röja för skottfälten. Har sett för många uppköpta "kalhyggen" som
slyat igen förutom skjutgatorna, och ibland knappt det.

De flesta tar inte ens ut egen ved, utan köper det på macken på väg
till jaktstugan.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138562 För vem är det ett problem att de inte gör som ni vill med skogen? Är er metod bättre?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#138619 Ptja, man kan ju få vite om man inte sköter sin skog? Så svaret blir väl myndigheterna :)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Bengt.Svensson  
#138653
Mangan skrev:För vem är det ett problem att de inte gör som ni vill med skogen? Är er metod bättre?

Det blir ett problem när ett fåtal placerar "överblivna" pengar i fastigheter och tränger undan de som vill köpa för att bosätta sig där. Hur skulle Stockholm se ut om hälften av fastigheterna hade köpts upp för att placera pengar för att sedan stå tomma samtidigt som många vill bo i samma område men inte har råd pga spekulation och pengaplacering.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138658 Jag är ju som ni förstår nybörjare på detta men jag tyckte mig läsa någonstans att nåon myndighet, länsstyrelsen(?) kunde neka en köpare som inte bodde i regionen om någon bosatt i området kunde betala samma summa? Lite omvänd kvotering mao.
Antar att det är av samma anledning som Bengt anför här ovan.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138684
Bengt.Svensson skrev:
Mangan skrev:För vem är det ett problem att de inte gör som ni vill med skogen? Är er metod bättre?

Det blir ett problem när ett fåtal placerar "överblivna" pengar i fastigheter och tränger undan de som vill köpa för att bosätta sig där. Hur skulle Stockholm se ut om hälften av fastigheterna hade köpts upp för att placera pengar för att sedan stå tomma samtidigt som många vill bo i samma område men inte har råd pga spekulation och pengaplacering.


Som nu? Tror du de rika bor trångt? ;)

Det finns ju glesbygsområden där man måste bosätta sig i kommunen, men annars är det fritt fram. Det har ju drivit upp priset på mark, vilket har gynnat hela landsbygden och de som bor där.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138685
herjman skrev:Jag är ju som ni förstår nybörjare på detta men jag tyckte mig läsa någonstans att nåon myndighet, länsstyrelsen(?) kunde neka en köpare som inte bodde i regionen om någon bosatt i området kunde betala samma summa? Lite omvänd kvotering mao.


Jordförvärvslagen, gäller i gelsbygdsområden.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138816 Med all respekt för allas åsikter så låter diskussionen om vilka som är rättmätiga köpare till skog väldit lik den som backpackers ägnat sig åt de senaste 20 åren. Vem är den mest äkta och genuina resenären. Den som bor på hotell eller den som bor i tält i skogen.

Att folk köper skog med olia avsikter och med olika ekonomi får vi nog leva med. I småland där jag bor är den vanligaste skogsköparen en granne till fastigheten. De är inte alltid så lätta att konkurrera med prismässigt heller. Att hosta upp några miljoner för en granngård är ju enklare om man redan sitter med en ärvd gård utan lån. Lite tuffare för oss andra som sparat i hop till handpenningen och slantar upp med räntebetalningar varje kvartal.

Att hålla utkik i glesbygd och vara villig att bosätta sig där är ju inte så dumt, då konkurrerar man ju inte med it-miljonärer från stockholm som vill ha en jaktkoja.

//Uffe

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138833 Då kan vi avsluta denna diskussion med Uffes konstaterande om att folk köper skog av olika orsaker oavsett vad vi tycker om det och återgå till ämnet.

Någon här ovan skrev att skog NORMALT ska betala sina egna räntekostnader, är vi eniga om det?

Mina planer nu är att starta en bisyssla där hela intäckterna går till inköp av framtida maskiner och vinsten ska sedan sparas till handpenning på kör av skogsgård. Lär ju få en skaplig restskatt det år jag plockar ut pengarna dock =)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).