Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

34 inlägg 16426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

axwell  
#138339
skogshasse skrev:hej på er alla på skogsforum jag tycker att ni glömer bort en viktig faktor när ni kritiserar alla små miniskotare och då tänker jag på maskiner mellan 1000 kilo till 3500 kilo och det är att dom gör väldigt lite markskador så när det är dags för timmeravverkning så är det mindre röta i bottenstockarna vilket ger ett högre netto den dagen hur ska man värdera det eller har det inget värde för markägaren jag bara frågar


Kan bara instämma, med andra ord, du tycks ha en sådan maskin.
Vad är det för något, kan du lägga in en bild på den?!

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

skogshasse  
#138343 jag har en alstor från 2003 mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

ryared  
#138371 Ola!
Du har ju en maskin som är värt c:a hundratusen. Kollar man på en minigrävare i den prisklassen så får du ge c:a 1500 kr dygnet för en sådan i uthyrning. Jag har en fullutrustad avestavagn som jag tar 1500 ex moms kr dygnet för. Det är nämligen ett väldigt uppmärksammat ekipage och folk frågar mig ganska ofta om jag kan köra åt dom. Då säger jag ett fast pris till dom, räknar då på 450 kr ex moms
80% av fallen tycker det är för dyrt, då säger jag att ni kan hyra den. Vill dom jobba för 50 kr i timmen är det upp till dom. Det bästa med uthyrning är att man kan sitta och ta en kopp kaffe medans pengarna trillar in. Se till att ha en bra maskinförsäkring bara i fall det skulle hända något.

Användarvisningsbild

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Fredrik Reuter  
#508458 #tb10, denna tråd firar 10 år idag.

Det är en intressant frågeställning med många bra svar. Hur ser läget ut idag, anno 2018?

Diskutera gärna vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).