Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146706 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138231 Jag har haft många tankar..
Bor nu bra i en liten gård utan egen skog men tar ved av grannen så jag får min beskärda del av motorsågning. Huset är i bra skick, totalrenoverat och ligger i attraktivt område i storstadsregion.

"Problemet" är att jag vill ha egen skog, har tillbringat hela min uppväxt i skog genom djurintresse och idrott så skog är som en del av mig och känns som en mer intressant investering för framtiden än börsen.

Alternativet till att köpa ren skogsmark vore att om något år flytta till skogsgård någon mil bort och lägga 3-5milj på detta om banken gillar idén. Har bra kontakt med banken men min bank är Nordea och dom verkar inte ha mkt koll på skogsbruk.

När jag sitter och räknar på det är det ju en bättre affär att köpa en mindre skogsgård ca 20-30 hkt för 3-4 milj än en gård utan mark med motsvarande byggnader för 2 milj.
En sådan skogsgård borde kunna avkasta ca 70´:- per år

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jd6630  
#138235 du ska ju vända dej till landshypotek, de e dom som fixar lånen
nordea rör sej inte i skogs kretsar på samma vis
ex grannen säljer sin mark, jag ringer min kontakt på landshypotek o berättar detta och när jag avslutar samtalet är lånet klart

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138237 JD 6630: Ja men med tanke på vad du skrivit i vedtråden jag startade verkar du sitta på större tillgångar och mer säkerhet än vad jag gör.
Jag har valt fel föräldrar, jag har inte ärvd gård med en massa mark. Inget illa men´t!


Satsar nog på att ta det lungt i vetskapen att mitt hus stiger i värde fortare än gårdarna mer på landsbyggden, hänga här och lära mig mer, läsa på mer i stort om hur det fungerar att sköta skog och sedan göra en bra affär om något år. Kanske t.o.m jobba ideéllt några dagar hos någon skogsägare för att vara med att lära sig mer om gallring, röjjning,mätning och aptering o allt vad det heter.

Man lär sig även mycket av det ni skriver ska ni veta!

Vill gärna ha tips på bra böcker och även tidningar att prenumerera på för den vetgirige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Vedproducent  
#138242
herjman skrev:Jag har haft många tankar..
Bor nu bra i en liten gård utan egen skog men tar ved av grannen så jag får min beskärda del av motorsågning. Huset är i bra skick, totalrenoverat och ligger i attraktivt område i storstadsregion.

"Problemet" är att jag vill ha egen skog, har tillbringat hela min uppväxt i skog genom djurintresse och idrott så skog är som en del av mig och känns som en mer intressant investering för framtiden än börsen.

Alternativet till att köpa ren skogsmark vore att om något år flytta till skogsgård någon mil bort och lägga 3-5milj på detta om banken gillar idén. Har bra kontakt med banken men min bank är Nordea och dom verkar inte ha mkt koll på skogsbruk.

När jag sitter och räknar på det är det ju en bättre affär att köpa en mindre skogsgård ca 20-30 hkt för 3-4 milj än en gård utan mark med motsvarande byggnader för 2 milj.
En sådan skogsgård borde kunna avkasta ca 70´:- per år

Räkna inte med mer än 1000 kr/ha i avkastning. Då är det ändå bra. Klart att hugger du ner all slutavverkningsbar skog nu så blir det högt nu men sen ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138252 Låter inte 1000:-/ha väldigt lite?

Om man tar tex 20 ha med en bonitet på 8 =160ha/år x 300:-/skm3 =48000:- /år.

Tyckte att jag höll ner kubikprisetordentligt med ett genomsnittligt pris på 300.- t.o.m massapriserna här nere i syd är väll högre.

Jag är amatör på detta så jag lär väll ha fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Bengt.Svensson  
#138257
herjman skrev:Låter inte 1000:-/ha väldigt lite?

Om man tar tex 20 ha med en bonitet på 8 =160ha/år x 300:-/skm3 =48000:- /år.

Tyckte att jag höll ner kubikprisetordentligt med ett genomsnittligt pris på 300.- t.o.m massapriserna här nere i syd är väll högre.


1 skm3 är nog runt 0,8 m3fub. Till det ska läggas att all tillväxt inte går att sälja (visset, krök, toppbrutet, klent, etc.). Sedan har man kostnader för avverkning, markberedning, plantering och röjning. Först efter 1a-gallring kan du räkna med att beståndet inte går med minusresultat.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138259 Juridisk person (AB el HB) kan inte köpa skog utan vidare. Man får driva som enskild näringsverksamhet. Kombineras med fördel med konsultverksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138267 Återigen tack för tips. Så 1000:-/ha och år är mer av en rimlig intäkt?

Jag kommer göra allt arbete själv då vi inte pratar om mer än 30ha.

En sak som slog mig and krokigt klent osv.. När man inte har mer skog än vad jag kommer ha, är det inte rimligare att sälja det mesta som brännved för ca 4-500:-/själpt kubik. Inget krångel med virkesuppköpare som anser att det inte är fint nog till timmer?

Det måste ju vara lönsammare att förädla råvaran själv om det inte handlar om gamla, långa raka fina granar?

Hur ser prisbilden ut på grot, man ser ju mer och mer att det tas reda på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138270
herjman skrev:Återigen tack för tips. Så 1000:-/ha och år är mer av en rimlig intäkt?

Jag kommer göra allt arbete själv då vi inte pratar om mer än 30ha.

En sak som slog mig and krokigt klent osv.. När man inte har mer skog än vad jag kommer ha, är det inte rimligare att sälja det mesta som brännved för ca 4-500:-/själpt kubik. Inget krångel med virkesuppköpare som anser att det inte är fint nog till timmer?

Det måste ju vara lönsammare att förädla råvaran själv om det inte handlar om gamla, långa raka fina granar?

Hur ser prisbilden ut på grot, man ser ju mer och mer att det tas reda på.


Bästa affären är att köpa ett hyreshus med oljepanna. Släng sedan ut den pannan
och börja elda med egen råvara från skogen.
10m3 olja kostar ca 140.000kr. Det går 2,2ton ved/flis/pellets på 1ton olja.
Så för 22ton ved får du 140.000kr.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138272 Intressant exempel men jag vill inte ha ett hyreshus =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138277
herjman skrev:Intressant exempel men jag vill inte ha ett hyreshus =)


Om lagrar ved väldigt länge under högt tryck får man olja.
Både ved och olja är kemiskt likartade kolväten.

Om man läser tråden:
"Elda upp din skog"
viewtopic.php?f=6&t=6742&st=0&sk=t&sd=a
så kan det finnas 1.358.000KWh/ha

Dock har de traditionella virkesköparna en förvrängd verklighetsuppfattning
och menar på att det i princip bara är timmer och massaved som har något
värde. Grot, stubbar mm är "skräp" i deras ögon och betalningsviljan
(betalningförmågan är däremot stor) därefter.
Så virkesköparna och värmeverken skrattar hela vägen till banken när de
lurar skogsägarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138278 Fortsätter fundera.
Vad ligger hektarpriset på normal åkermark i norra skåne på? 200 000:-/ha?
30% beskattning vid avstyckning?

Här nere är ju de flesta gårdar blandade. Tittade på en på hemnet som hade 7ha åker och 10 ha skog för ca 3,5 milj. där borde man ju kunna sälja av åkern för ca 7x200 000.- = 1,4 milj - 30% skatt = 980 000:- kvar

Skogen hade 800m3 i klass s1 s2 borde väll ge ca 800m3*450:- =350 000.- vid avverkning men då är nästan halva skogen avverkad och det vill man ju inte.


Kanske är så man får tänka som fattig löntagare som vill ha en liten skogsplätt för rekreation och veduttag

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#138288
Jag har valt fel föräldrar, jag har inte ärvd gård med en massa mark. Inget illa men´t!


Så sitter du på ett hus värt flera miljoner, det rimmar lite.. :)

Fast det är kanske livskvalitén med att bo på landet du syftar på, men ekonomiskt är det väl rätt tufft att vara bonde, väldigt många som lägger ned. Klart de flesta har hållit på med livsmedel i en eller annan form, men iaf. Ta skogsägarna i småland som fick hela sina skogar nedblåsa av surpuppan Gudrun. Det är långsiktiga investeringar med stor risk att något tråkigt infaller, den dagen man ska avverka.

Får väl inflika att jag själv letar fastighet.. Kanske lite möe snack o liten.... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138291
Hema skrev:
Jag har valt fel föräldrar, jag har inte ärvd gård med en massa mark. Inget illa men´t!


Så sitter du på ett hus värt flera miljoner, det rimmar lite.. :)


Nja riktigt så var det inte, du har som journalisterna ryckt nått ur sitt sammanhang =)

Jag skrev att ursprungstanken var att med en vän köpa fastigheten och för att trotts rubriken understryka att jag inte var utfattig beskrev jag värdet på våra hus TILLSAMMANS min ursprungliga tanke var också att detta skulle stå helt utanför våra vanliga fastighets ekonomier.

Men nu lutar det mer åt att flytta helt om något år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Bengt.Svensson  
#138294
herjman skrev:Fortsätter fundera.
Vad ligger hektarpriset på normal åkermark i norra skåne på? 200 000:-/ha?
30% beskattning vid avstyckning?

Här nere är ju de flesta gårdar blandade. Tittade på en på hemnet som hade 7ha åker och 10 ha skog för ca 3,5 milj. där borde man ju kunna sälja av åkern för ca 7x200 000.- = 1,4 milj - 30% skatt = 980 000:- kvar

Skogen hade 800m3 i klass s1 s2 borde väll ge ca 800m3*450:- =350 000.- vid avverkning men då är nästan halva skogen avverkad och det vill man ju inte.


Kanske är så man får tänka som fattig löntagare som vill ha en liten skogsplätt för rekreation och veduttag

Det finns tyvärr för många som köper gårdar för att placera pengar, och för lite sådana som du som vill göra något vettigt av dem!

Jag tycker det låter saftigt med 3,5 miljoner för en "hästgård". Pris på bostadshus, ladugård, etc beror givetvis på skick och vad som passar men skogen bör kunna betala sitt eget lån. Här är en liknande gård med lite mer "normalt" pris: http://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-u ... ns-2373057

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).