Socialt (mer om oss)

Höstrapporten 2011

113 inlägg 37848 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

JD 2006  
#138212 Ja här har det regnat nästan varenda dag i en månad :sad:

Så om nu Irene också kommer då får man nog leta fram vadarstövlar :shock:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

Micke Holmgren  
#138213 Regnat en del idag men inga monsunregn... ännu :wink:
Kallast hittils har varit +5 förra veckan, just nu är det 12,6°
Ingen frost ännu på ett tag alltså :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

axwell  
#138225 Är lite besviken på det ni kallar höst, hade för mig att gräset inte skulle behöva klippas stup i ett.
Vill inte bjuda sorkarna på alltför frodigt bete!

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#138233
Skadeglädjen är väl den enda sanna glädjen. Ösregnet vi har här nere just nu, tydligen en rest av Irene, kommer ni i norr att få i morgon


Jaha tack för det!
Senast redigerad av totte ons 07 sep 2011, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

flisshejk  
#138254 +15,6 och inte den minsta tillstymmelse till frost ännu, många mindre björkar har fortfarande alldeles gröna löv, vad vi har saknat här i höst är den färgskiftning på löven som det normalt brukar vara, löven blev bruna på en gång och och började släppa, jag tror att det är på grund av torkan att vi inte fått den färgrikedom som det normalt brukar bli. Bärplockningen börjar lida mot sitt slut, det är nu endast lingon som skall bli till dricka som inte är plockade, för övrigt har det inte varit några problem i mina trakter att hitta bär. Abborfisket har varit lite upp och ned, men det finns ändock en del abborrfileer i frysen, och på lördag börjar älgjakten så förhoppningsvis, skall frysen också fyllas med kött, om det finns kvar några älgar efter fjolårets jakt, ser faktiskt inte så bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#138255 Vi hade en mycket lätt frost för nån vecka sen. Samma här annars, löven blir mer bruna och jag håller med om att det troligen beror på den knappa nederbörden vi haft hittills sen i våras. Har också lingonen kvar att dra hem, det är ganska dåligt om dom här så det blir till att uppsöka "specialställena".

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

axwell  
#138264
flisshejk skrev:det är nu endast lingon som skall bli till dricka som inte är plockade, för övrigt har det inte varit några problem i mina trakter att hitta bär. Abborfisket har varit lite upp och ned, men det finns ändock en del abborrfilee


Samma här med abborrfisket, mest ned, igår satt det en 106 cm drygt 7 kilos gädda i nätet med 40 mm maska. Några dagar tidigare en betydligt större som enkelt kom loss så fort jag chansade och lyfte nätet.
Dessa bestar skrämmer iväg abborrarna, men vart, när söker de sig mot djupare vatten?
Tyska sommarstugeboende blev överlyckliga över den slemmiga typen.

Skapligt med lingon i dessa trakter, känner ingen oro över tillgången.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

halvproffs  
#138290 15mm igår och 8 idag och det behövs verkligen för det har varit lite av den varan. Ingen frost än och nattemperaturen ligger på ca 15grader och dagtemp över 20. Vet inte om det kan kallas höst :???: . Björkarna har gulnat till en del, men det beror nog mest på torkan. Gått åt lite ved :grin:

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

JD 2006  
#138308
totte skrev:Vi hade en mycket lätt frost för nån vecka sen. Samma här annars, löven blir mer bruna och jag håller med om att det troligen beror på den knappa nederbörden vi haft hittills sen i våras. Har också lingonen kvar att dra hem, det är ganska dåligt om dom här så det blir till att uppsöka "specialställena".


Regnar här nu...som alltid iofs. men nu är det nästan monsunliknande :???:
Hade -2,8 förra veckan någon natt.

Bäckarna går överfulla samt alla mindre diken börjar likna bäckar :sad:

Det där med att löven blir bruna beror väl oftast på en sorts svampangrepp....titta på undersidan löven så är det små mörka prickar= svamp. Har jag för mig...rätta mig om jag har fel :grin:

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#138331 Riktigt höstväder, vi har fått över 70 mm sen i morse :shock: Blåser så det viner i knutarna stundtals.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

Micke Holmgren  
#138340 Endast 20mm i regnmätarn och det sen igår, ser att jag bor bara några mil från axwell...
10 grader nu och 16 på dan, fast det blåste rätt bra imorse.
Lite höstväder...

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138341
totte skrev:Riktigt höstväder, vi har fått över 70 mm sen i morse :shock: Blåser så det viner i knutarna stundtals.

He he :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#138347 Sann glädje, njut medans du kan! :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

axwell  
#138353
Micke Holmgren skrev:Inlägg av Micke Holmgren » Igår, 22:20
Endast 20mm i regnmätarn och det sen igår, ser att jag bor bara några mil från axwell...
10 grader nu och 16 på dan, fast det blåste rätt bra imorse.
Lite höstväder...


Samma här eller aningen mindre, inte helt säker om det var 18 eller 20 mm.
Det regnade rätt häftigt ibland på förmiddagen för att senare vid lunch bli skapligt väder.

Men höst: Nej, sensommar.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

JD 2006  
#139317 Ja nu blåser löven bort :grin:

Haft det aningen blött senaste tiden...ser väl ut som det skall bli finare i helgen iaf.

Just nu 10m/s...och sju varmgrader, blir väl frost nu till helgen när det klarnar upp..Härligt :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).