Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avestavagnen ms 38?

114 inlägg 55457 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#138147 Hej alla.

Funderar på att byta upp mej från Kranman T1700 till antingen T1900 med 30-60 kran eller Avesta MS 38.
Finns ju massa feedback på T1900an men hittar inget om MS38.
Är det någon som har köpt/provat den?
Finns ju lite för och nackdelar med bådå och jag har varit mycket nöjd med Kranman hittills.

Fördelar med Kranman som jag ser det:
Längre kran 4,4m, snyggare att se på, super bra service, skopan och dumperflaket jag har passar från t1700.
Nackdelar: färgen lossnar=rost, ej flyttbar boggi, jobbigt när man kär 3m eller massor på flaket.

Fördelar Avesta; rostar aldrig, flyttbar boggi, starkare drivning.

Någon som har några andra upplysningar/åsikter om detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#138158 Jag är inte säker men jag tror att avestan har kraftigare winch. Den drar 800 kg medans den andre drar 500 kg.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#138159 Glömde en sak tror också att avestans har kraqftigare lager och inte glappar (har tagits upp på forumet tidigare).

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#138241 Ok, ingen som vet mer om MS38? eller har provat den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#138266 En grej som kranman har är att drivningen slutar när man bromsar detta tror jag inte avesta har.
Villken lutar det åt?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

axwell  
#138271 http://www.avestavagnen.se/miniskotare-avesta-ms38.html
Detta måste ju vara marknadens bästa griplastare, hittar dock ingen uppgift om vikt för ekipaget, risk att den är i klass med Kellfris dubbelramare betr den nackdelen.

Vinschens placering kan jag inte förstå vitsen med.

Och priset har jag ingen aning om, så köp om det är överkomligt!

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#138286 Det är helt öppet än, ser ju inte ut som de har sålt nån ms38, finns ju ingen annonserad nånstans och ingen har provat heller verkar det som.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#138287 Man måste inte ha flyttbar boggie, det kanske kan få ned vikten en del, om det känns som ett riskmoment.

Som ryared sa
En grej som kranman har är att drivningen slutar när man bromsar detta tror jag inte avesta har.
värt att kolla upp, låter som en riktigt bra sak.

Man kan säkert välja annan kran till MS38-vagnen, men 38:an är kanske mer optimerad, fast om jag minns rätt hade de 42:an påmonterad på Elmia.. någon som kan styrka det? För jag tyckte han hade väldigt bra räckvid, även om ATV:n tidvis bara stod på två hjul :)


Seabass, du har skrivit för/nackdelar på Kranman, men bara fördelar på Avestan, då är det väl bara att slå till? Samt så vet jag inte om MS38:an ser mindre trevlig ut än T1900:an :)

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#138295 Jag hade inte så många nackdelar att skriva om MS 38 då jag inte har någon erfarenhet eller hört nått om den, Kranman äger jag ju en :)

Vikten är inte avgörande för mej då jag tror att den är ganska lik på de båda.
Har hittat priser nu och räknat ut va de kommer kosta mej ca:

MS38 med all utr 151410 +moms
T1900 med all utr 135000 +moms Då har jag räknat på 30-50 kran då jag inte hitta nått pris på 30-60 kran så det lär ju tillkomma lite mer.

Lutar lite åt Avesta nu pga av boggi, driften, 2spak och dubbelt så stark motor, men kortare kran känns lite tråkigt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#138302 Jag tror ju att kapplöpningen fortsätter mellan avesta och kranman vänta lite så ska du se att avesta kommer med en lång kran också. Men det är klart det kommer ju alltid nya grejor hela tiden så då kan man ju aldrig köpa.
Var skopa och flak inräknat i det priset?
Själv så skall jag väl också byta upp mig och då står det mellan avestan och ett fabrikat som heter Malwa en atv vagn som gubbarna på Mowi har utvecklat. Fördelar med den är navdrift, starkare winch, och en råstark pararell förd kran.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#138314 ryared asså en beg. Malwavagn?

Den verkar nice, men jag visste inte att de verkligen fick ut några på marknaden med navdrift. Jag syftar på den som de hade en kort stund på deras hemsida, verkar helt klart intressant! Mowikran bör väl ha en del fördelar, då hydraulaggregaten inte är så kraftfulla.

Kan du bidra med några bilder kanske? :)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#138332 Historien om malwa var att han som har företaget gör ju den där miniskotaren, och skulle samarbeta med Mowigubbarna. Men det blev för mycket för honom att köra båda produkterna så nu kör han bara miniskotaren. Men den finns kvar och säljs i mindre skala av Staffans Maskin i Horred. När dom får ordning på tillverkningen kommer dom gå ut med vagnen i större skala. Har fått ett pris på 125 000 kr ex moms och då är den fullutrustad, men den går inte att få hydraulisk boggieförflyttning (vad jag vet). Om du ringer Staffans Maskin så prata med Anders och hälsa från Jonas dom har ett demoex som dom säkert kan maila bilder på. Har tyvärr inte hittat några bilder på nätet. En fördel också är att driften frihjular när fyrhjulingen går snabbare än vagnen.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#138344 Aha vad härligt att den inte bara las i malpåse. Tackar för tipset!

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138375 Jag var vid Staffans maskin för någon månad sedan och såg flera vagnar av den modellen så det är nog bara att beställa en :grin:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#138388 får man lov att fråga om du fick något bra pris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).