Traktorn i skogen

Frontmonterad pump på 650

23 inlägg 10303 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frontmonterad pump på 650

Betong82  
#138105 Hej är det någon som har bilder och tips på hur man bygger/monterar front pump på en 650 ?
Vad bör man ha för pump och tank ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138114 Vad för flöde vill du ha ut o vid vilket varvtal och hur stort flöde klarar dit ventilpaket?

Hade en pump på 36cc på min först och sen 43cc och bägge dom hade större flöde än vad ventilpaketet klarade om jag hjulade på väg så jag hade en ventil för fricirkulering oxå.

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

Betong82  
#138275 Hur tar man reda på vilket flöde paketet klara av ? Och hur vet man hur mycket flöde man behöver ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138420 Vad är det du ska driva? en skogskran? isf vilken modell?
Har endel brochyrer till äldre FMV, Lima Ilsbo mm så jag kan kanske svara.
Brukar till tex då kranar finns ett rekomenderat flöde mellan typ 30-45 lit i minuten och ligger man i den övre mängden går kranen normalt fort.
Sen om pumpen är på tex 36cc så ger den 36 lit vid 1000 rpm och dryga 42 lit vid 1200 rpm

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

Betong82  
#138516 ok det är en vagn som ser ut som en bakända på en rottne blondin

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138517 Är det driften vi pratar om då?

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

Betong82  
#138519 Nej till kranen. Det är både vagn och kran men det är rulldrift som drivs av kraftutaget, Är inte orginal pumpen för liten tror du ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138578
gnisten83 skrev:
Hade en pump på 36cc på min först och sen 43cc och bägge dom hade större flöde än vad ventilpaketet klarade om jag hjulade på väg så jag hade en ventil för fricirkulering oxå.


Hur kopplade du den ventilen?

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138584 Tänkte väl de att du skulle använda de drivhjulsberoende kraftuttaget.
Orginalet är för liten med sina 36min/liter(maxvarv), på Blondin 750 från mitten av 70 talet med RG 70 kran satt en Vickers pump som gav 82lit vid 1500 rpm o 13,2 Mpa.
Du har kanske en RG 606 ist med icke vikbart ton men de är nog i övrigt samma kran?
Antar att du har ett orginal ventilpaket kanske en pump på 54cc skulle sätta fart på kranen.

Roten, iom att jag änvänder samma pump till vagnsdriften på min Mohedavagn så har jag ett större paket före med ett motorslid till vagnen och ett dubbelverkande till kran/vinch.
När dom sliden är i neutral så klarar de paketet väghjulning påmaxvarv utan värmekörning.
En annan variant är att sätta en elstyrd 3/2 ventil före, opåverkad kör den flödet direkt i tank(vägkörning),
o påverkad genom kranpaketet

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138603 Ja ok du hade drift på vagnen. Ska försöka få till en lösning med en flexkoppling på 1200:an så man slipper driva pumpen vid vägkörning. Så man kan koppla ur pumpen dvs.

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

Betong82  
#138679 Ja det stämmer bra att det inte är något vikbart torn på min. Men finns det en så stor pum som passar där oirginal pump sitter nu eller är man tvungen att ha den frontmonterad ?
Är det svårt att bygga på ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138719 Nä så stor pump funkar inte på orginalplats och kraftuttaget är ju redan upptaget så det är nog bara frontmontage kvar så du får ett helt eget hydralsystem.
Orginaltank o ledningar o ventiler klarar inte stort flöde, finns nån större pump som ger 49l/m.

Hittar du nån intressant koppling kunde de nog va intressant att sätta på min 6550 oxå annars får det bli på kraftuttaget sedan

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

Betong82  
#138777 Ja men om man ska ha 49l/m så måste man redan där öka dimensioner på rör och dyl tror jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138831 De vet jag inte men skillnaden är inte så stor och rören är anständigt stora så ligger du inte o gasar väg i timmar borde de funka

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump på 650

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139666 Har ni nån bild på hur ni byggt infästningen för pumpens drivaxel mot vevaxeln? Har ni en axel med knutkors eller hur ser det ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).