Efterlyst - Stulet

Motorsågar, röjsågar stulna

15 inlägg 37238 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågar, röjsågar stulna

Skogstomte  
#137967 Vi har haft inbrott i natt samt sex andra gårdar i byn.

Plats: 4 mil NO Växjö

Hos oss stals:

1st Stihl röjsåg FS 461 helt ny.
1st Stihl MS200
1st Stihl MS260 15" svärd, värme.
1st Stihl MS361 18" svärd nytt, värme.
1st Stihl MS390 18" svärd
1st Topcon planlaser med ett fall och hand/maskinmottagare.

Hos grannen stals:
1st Stihl röjsåg FS 480.
1st Stihl MS200



   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Skogstomte  
#138116 Se upp. Sju gårdar plus en fristående bod bröts upp i ett svep. Verkar vara vana. Tar endast nyare sågar. Inte tillbehören eller andra grejor om de inte är dyra, typ lasern. De ratade en nästan ny byggsåg med bänk av god kvalitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Hema  
#138134 Ni verkar ha det tufft! Min farbror fick för några år sedan sin 6-hjuling stulen (S, SO om Växjö), flera av hans grannar hade fått påhälsning. 😡

De fann senare att tjuvarna hade samlat på sig en massa (i väntan på lastbilstransport) i en ensamstående lada, tyvärr fanns inte hans ATV där. Kan väl tyvärr anta att de gått över till mer lätthanterligare grejer.

Var någon Kawasakiåterförsäljare som nu har fått lägga ned, då alla hans ATV blev stulna såfort han fick hem en leverans. Det är fan att grejer inte få vara ifred! 😡


Dax o gå ur EU så vi kan ha granskande Tull vid gränsen!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Skogstomte  
#138170
Hema skrev:Ni verkar ha det tufft! Min farbror fick för några år sedan sin 6-hjuling stulen (S, SO om Växjö), flera av hans grannar hade fått påhälsning. 😡

De fann senare att tjuvarna hade samlat på sig en massa (i väntan på lastbilstransport) i en ensamstående lada, tyvärr fanns inte hans ATV där. Kan väl tyvärr anta att de gått över till mer lätthanterligare grejer.

Var någon Kawasakiåterförsäljare som nu har fått lägga ned, då alla hans ATV blev stulna såfort han fick hem en leverans. Det är fan att grejer inte få vara ifred! 😡


Dax o gå ur EU så vi kan ha granskande Tull vid gränsen!


För egen del var det första gången. Av tillvägagångssättet att döma är det samma patrask som varit i byn ett par gånger tidigare. Personligen tror jag att det är förmågor i från öst. Denna gången lät de bli utrymmena med stora hänglås (klass 4) och bom. Kanske för att de hittade vad de sökte innan de kom dit. Nu blir det bom till sågarna med och något i fönstret.

Jag håller med, detta förbannade EU, har rest en del och så farligt jobbigt är det inte att visa passet och bagaget... Men det kvittar, åtta fastigheter drabbade, polisen verkar tro att de kan sköta det från stationen (de kom inte ut). 😡 😡 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Hema  
#138175 Detta att polisen i allt större andel lägger ned undersökningar och inte reder ut brott. Fan det kan inte bli bra i förlängningen.. :sad:

Hoppas dock att ditt fall inte tillhör den kategorin!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Skogshuggarn  
#138193 Vad säger försäkringsbolagen när man drabbats av inbrott i sas "fasta förrådsbyggnader".
Tjafsas det något med låsklasser/låsanordningar mm, för att om möjligt dra ner på ersättningen?.

Tänker främst på dyra motorfordon typ ATV

Skogstomte skrev:Denna gången lät de bli utrymmena med stora hänglås (klass 4) och bom. Kanske för att de hittade vad de sökte innan de kom dit. Nu blir det bom till sågarna med och något i fönstret.


Verkar vara det enda som hjälper "någorlunda",,,,eller lämna öppet för att slippa få allt sönderslaget. 😡

Har precis ställt upp ett timmrat förråd ute på en skogsfastighet, och där blev det såhär,,,,

bom.jpg

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138199
Skogstomte skrev: Personligen tror jag att det är förmågor i från öst.

Här lite mer västerut så har grannarna två gånger överraskat balter resp. polacker på besök, den ena gången på kvällen på väg hem från rävjakten, fullt beväpnad och kamouflagemålad :grin: Skummisarna verkar arbeta i grupper om tre.

Avatar Fallback

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

blixxxt  
#138201
Skogstomte skrev:Se upp. Sju gårdar plus en fristående bod bröts upp i ett svep. Verkar vara vana. Tar endast nyare sågar. Inte tillbehören eller andra grejor om de inte är dyra, typ lasern. De ratade en nästan ny byggsåg med bänk av god kvalitet.


Var inte så säker på det...
Hos min far lämnade de också en massa grejer men återkom och stal även det innan han hunnit gallra för fönstrena, bl.a en byggsåg...

Avatar Fallback

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Hema  
#138205 Btw det är jakttider, tråkigt om en olycka skulle ske... Fan asså jag tyckte det lät och såg ut som ett stort svin som bökade runt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Skogstomte  
#138274
Hema skrev:Detta att polisen i allt större andel lägger ned undersökningar och inte reder ut brott. Fan det kan inte bli bra i förlängningen.. :sad:

Hoppas dock att ditt fall inte tillhör den kategorin!


Nä, risken är ju att man överväger att göra något själv istället... Jag tror det läggs ned "i brist på bevis" - tro fan när man inte ens kommer ut för att samla ev. bevis!!!
Skogshuggarn skrev:Verkar vara det enda som hjälper "någorlunda",,,,eller lämna öppet för att slippa få allt sönderslaget. 😡

Har precis ställt upp ett timmrat förråd ute på en skogsfastighet, och där blev det såhär,,,,

bom.jpg


Ja, det verkar vara mini att ha en sådan bom. Snyggt bygge!

blixxxt skrev:
Skogstomte skrev:Se upp. Sju gårdar plus en fristående bod bröts upp i ett svep. Verkar vara vana. Tar endast nyare sågar. Inte tillbehören eller andra grejor om de inte är dyra, typ lasern. De ratade en nästan ny byggsåg med bänk av god kvalitet.


Var inte så säker på det...
Hos min far lämnade de också en massa grejer men återkom och stal även det innan han hunnit gallra för fönstrena, bl.a en byggsåg...


Man kan ju aldrig vara säker - sånt är livet i stort... Förbannat surt ändock att de kommer tillbaka. 😡

Hema skrev:Btw det är jakttider, tråkigt om en olycka skulle ske... Fan asså jag tyckte det lät och såg ut som ett stort svin som bökade runt.


He he, personligen skulle det inte påverka min nattsömn men det ställer ju till med en del logistiska problem - inte en enda jävel får ju veta något om det inträffade eller ens misstänka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Mörlund  
#138357
Skogstomte skrev:
Plats: 4 mil NO Växjö




Braås? Tolg?

Vi har ju haft en del inbrott här i Tolg också.
Stulit motorsågar, röjsågar.

Mitt på ljusa dagen dessutom!

Hoppas dom åker dit!

Och vart åker maskinerna?
Svårt att sälja ett så stort antal "bättre begagnade" maskiner utan att det misstänks något, troligen åker det väl till utlandet.


Peppar peppar, jag har klarat mig den här gången.
(Blev dock av med precis allt i bilen för några årsedan, nere i Blekinge)

Lycka till!

/Mörlund

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Skogstomte  
#139158
Mörlund skrev:
Skogstomte skrev:
Plats: 4 mil NO Växjö




Braås? Tolg?

Vi har ju haft en del inbrott här i Tolg också.
Stulit motorsågar, röjsågar.

Mitt på ljusa dagen dessutom!

Hoppas dom åker dit!

Och vart åker maskinerna?
Svårt att sälja ett så stort antal "bättre begagnade" maskiner utan att det misstänks något, troligen åker det väl till utlandet.


Peppar peppar, jag har klarat mig den här gången.
(Blev dock av med precis allt i bilen för några årsedan, nere i Blekinge)

Lycka till!

/Mörlund


Hej!

Uppvidinge. Men säkert samma liga. Troligen tjecker, fick idag reda på att en bybo sett en tjeck-skyltad skåpbil samma natt. Vad jag hört så är marknaden uppdelad i öst med högre priser som följd. Då Stihl är ett internationellt märke är de mest eftertraktade - lättast att hitta delar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Blivande snickare  
#151085 I Finland hade vi en kille som bodde ensam i sin lägenhet och utövade nån kampsport på kvällarna.
Nåväl en kväll hörde han någåt ute i garaget sprang ut och han precis se sin bil rulla bort på grusvägen. Killen blev sur och satte efter till fots, kom fast bilen rev upp dörren och slet ut föraren, bankade skiten ur honom 8-} och ringde polisen. Polisen kom o tog hand om tjuven men gissa vem som blev bestraffad. Jo bilägaren som spöade tjuven. Motivering, användning av våld i en icke livshotande sitiuation :surp:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Skogstomte  
#151095
Blivande snickare skrev:I Finland hade vi en kille som bodde ensam i sin lägenhet och utövade nån kampsport på kvällarna.
Nåväl en kväll hörde han någåt ute i garaget sprang ut och han precis se sin bil rulla bort på grusvägen. Killen blev sur och satte efter till fots, kom fast bilen rev upp dörren och slet ut föraren, bankade skiten ur honom 8-} och ringde polisen. Polisen kom o tog hand om tjuven men gissa vem som blev bestraffad. Jo bilägaren som spöade tjuven. Motivering, användning av våld i en icke livshotande sitiuation :surp:


Bara att konstatera, antingen fixar man det själv (helst inte dock) eller ringer man snuten. Inte båda! Det vettigaste man kan göra är väl dock att observera, ta kort och hålla sig på avstånd - de kan ju ha vapen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar, röjsågar stulna

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151115 Om saker man hör är sant finns det exempel på att man kan komma undan, ungefär samma som "blivande snickare skev om, men en traktor blev stulen, när polisen kom säger killen " han slår mig" Polisen svarar "va? har du slagit dig"
I polisrapporten tår det att killen ramlade ut ur traktorn och slog sig...

Sant eller ej, men regeln "ger man sig in i leken får man leken tåla" borde gälla.
Går man och tar något som uppenbart inte är ditt får man vara beredd på att åka på stryk...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).