Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Boggi atvvagn?

3 inlägg 3233 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Boggi atvvagn?

polaris 400  
#138234 Hallå! Någon som vill lämna tips på mått på boggi delar till en atv vagn?
Har börjat samla grejer till ett kombivagns bygge men söker tips angående boggiarmar.
Hur mycket bör det skilja i offset för att den ska bli självklättrande?
Har 22x11-8 hjul.



   TS
Avatar Fallback

Re: Boggi atvvagn?

Initium  
#148738 svarer på denne. I praktiken vet jeg kun om to som har sånt
nyvab.se selger løse boggievugger, med diverse akseltapper.
espegard.no har også boggieaggregater.

Jeg skal bygge om min lille, slitne Gaupen varehenger til boggie, for bruk på hagetraktoren. Da kommer jeg antagelig til å maskinere boggiene selv, det er ikke så stor jobb som mange tror...

Avatar Fallback

Re: Boggi atvvagn?

ÅsaNisse  
#149425 Självklättrande boggi har inte med längdavstånd att göra. Däremot får du bättra följsamhet i svängar om boggi vaggan är kortare fram och längre bak. Det blir högre tryck på framhjulet då. Dessvärre motarbetar det lite det du är ute efter med framkomlighet i kuperad terräng. Sätter du vågbulten lägre än hjulaxlarna.axlarna får du fenomenet med självklättring, för om framhjulet tar emot i en stubbe så får du en tryckkraft uppåt i boggivaggan. Du missar lite i frigångshöjd men livet är fullt med kompromisser.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).