Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146731 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138122 Har funderat mer och mer på köp av skog istället för annat sparande tex börsen.
Det finns ju åtskilliga trådar som behandlar ämnet men jag hittar inte svar på följande frågor:

Hur ser lånebiten ut om man inte har eget kapital att gå in med?
Hur ställer sig bankerna till att köpa en fastighet med blandad ålder och slutavverka en del för att få loss pengar till amortering?

Kan man räkna nått snittnetto på skogsinnehållet i en "normal" skog med blandad ålder? timmer,massa och grot? 350:-/m3?

Fredrik Reuter skrev:Detta är en tråd med hög läsfrekvens och därför kommer här mer information för intresserade läsare.

Denna tråd innehåller riktigt bra tips för dig som ska köpa skog eller funderar på det, även utan eget kapital/insats. Tänk på att denna tråd har flera sidor och längst ner kan du bläddra mellan dem så du kan läsa hela. Nedanför varje trådsida finns också förslag på andra länkar inom ämnet - mycket finns skrivet om skogsköp på skogsforum genom åren!

Ytterligare en bit ner finns en knapp "snabbsökning", där kan du pröva att söka efter andra trådar. Bra sökord kan vara "köpa skog", "förvärva skogsfastighet", "investera i skog" mm.

Hoppas du hittar något som du lär dig av, det är hela meningen!




   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138124
herjman skrev:Har funderat mer och mer på köp av skog istället för annat sparande tex börsen.
Det finns ju åtskilliga trådar som behandlar ämnet men jag hittar inte svar på följande frågor:

Hur ser lånebiten ut om man inte har eget kapital att gå in med?
Hur ställer sig bankerna till att köpa en fastighet med blandad ålder och slutavverka en del för att få loss pengar till amortering?

Kan man räkna nått snittnetto på skogsinnehållet i en "normal" skog med blandad ålder? timmer,massa och grot? 350:-/m3?


Banken vill inte gärna belåna slutavverkningsbar skog.
De menar att den ska avverkas för att betala köpeskillingen.

Beroende vart i landet man tänkt köpa skog så ger
Lrf konsult
http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/ ... aret-2011/

Skogssällskapet
http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... karta.html

lite prisindikation.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138125 Så banken är inte road av att helbelåna tex en fastighet för 1.5 milj med blandad ålder för att man direkt avverkar och sälja för ca 500 000:- ?

Man tycker ju att en bank borde kunna gilla en sådan kalkyl, en sådan fastighet kan ju ge ca 60-100 000:-/år som jag förstår det beroende på bonitet och åldrar.
Således långt över ränteavgifterna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jd6630  
#138128 snacka me banken först . me skog som säkerhet borde de enligt mina erfarenheter inte va nåt problem, kanske beroende på tidigare anmärkningar o dyl du kan få problem. vänd dej till landshypotek och fråga dom, få en lånplan . risken e kanske att fler lägger bud på skogsbiten o då kan priset rusa iväg

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#138130 landshypotek kräver 25% mig veterligen...

Enda sättet är väl att sälja en rotpost till ett skogsbolag och att de då är beredda med delbetalning om köpet går igenom, men det är nog svårt att få ett sågverk att ligga ute med pengar, de har det redan tight..


Att låna sig till besparing är rätt riskfyllt.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138131
herjman skrev:Så banken är inte road av att helbelåna tex en fastighet för 1.5 milj med blandad ålder för att man direkt avverkar och sälja för ca 500 000:- ?

Man tycker ju att en bank borde kunna gilla en sådan kalkyl, en sådan fastighet kan ju ge ca 60-100 000:-/år som jag förstår det beroende på bonitet och åldrar.
Således långt över ränteavgifterna!


En bank sysslar med att låna ut paraplyer till folk soliga dagar. Börjar det regna ska
de minsann ha tillbaka sitt paraply.

En bank vill inte gärna låna till en person som inte har pengar eller andra värden.

De gör ju en riskanalys för varje enskild kund och sätter räntan därefter.

Ska banken låna till ett skogsköp så vill de inte låna ut 1,5 miljoner dag ett,
för att dag två se på när all avverkningsbar skog huggs ner för att betala en
jorden runt resa för 500.000kr.

Visst kan det gå att övertala banken om man har goda förbindelser
med sin bank, avtalar(har själv gjort detta) att man låter avverkningsbar
stå kvar och man bara får avverka för att amortera ner lånet.

Dock bör man ha lite marginal så att man slipper avverka när priserna är
låga.

Dessutom är virkesköpare ena riktiga gamar som cirkulerar runt nyblivna
skogsägare. De säger Oj-oj-Oj-oj huuuur ska du kunna sova på natten.
Du har ju ziljoner i skuld.
Du måste ju sälja allt avverkningbart(svinbilligt) nuuuuu!

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138150 Intressanta svar. Kan tillägga att jag tänkt köpa fastigheten med en vän och vi har båda bostäder värda ca 5milj där ca 50-60% är belånat, jag vill dock inte blanda in detta i bolaget vi då startar ville bara belysa att jag inte är nått soc fall med tanke på rubriken =)

Jag får nog helt enkelt kontakta banken själv, min bild av banker är att tror dom på en satsar dom.

Är det samma sak vid skogsköp som vid fastighetsköp att det numera är lagstadgat att man bara får låna 75%?

Är det statshypotek som gäller?



Ang låna till besparing. Detta är ju inget nytt. det är ju inte så många som har råd att köpa ett hyreshus kontant tillexempel men det anses ändå som en bra investering.
Många lånar ju till och med för aktieköp, det däremot tycker jag låter riskfyllt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138152 En annan fråga. Enligt denna länken från LRF konsult http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/ ... aret-2011/ så tolkar jag det som att en genomslittlig skogskubik är värd 486:- i området jag är intresserad av.

Det låter mycket, menar dom då att om en fastighet innehåller 3600m3sk så kan man i princip multiplicera 3600 med 486 och då få ett värde av 1749600:- I detta fallet drygt 100 000:- mer än värderingen av fastigheten! Marken då, den måste ju ha ett värde?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138154
herjman skrev:En annan fråga. Enligt denna länken från LRF konsult http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/ ... aret-2011/ så tolkar jag det som att en genomslittlig skogskubik är värd 486:- i området jag är intresserad av.

Det låter mycket, menar dom då att om en fastighet innehåller 3600m3sk så kan man i princip multiplicera 3600 med 486 och då få ett värde av 1749600:- I detta fallet drygt 100 000:- mer än värderingen av fastigheten! Marken då, den måste ju ha ett värde?


Uppgiften 486kr/m3 från LRF Konsult är bara ett riktvärde, det kan avvika mycket i det enskilda fallet.
Läs tråden
"Att tänka på vid skogsköp"
viewtopic.php?f=17&t=3771

Klart att marken har ett värde, i ditt område så betalar man ju 30% mer än trädens värde, så "marken", jakten, vindkraft, turism, tomter mm har också ett värde.

I snitt så stiger skog med 8% per år fördelat på 5% mark och 3%träd.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138168 Banken vill ha säkerhet för lånet, och om du lånat till allt och sedan avverkar det mesta, så har de ingen säkerhet kvar.

Om du är snäll kan du få låna till den delen av värdet som INTE är avverkningsmogen skog.
Belåna ditt hus är nog enda chansen. Glöm inte att bolag inte kan köpa skog utan vidare.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#138173 Jag känner att jag får förtydliga mig.
Det lät på dig som om att du inte hade några pengar, det var då jag syftade på att låna till en besparing. Vanligtvis har man en kontantinsatsdel. Jaja nog om det.

För vanligt Hus/Lägenhet är det max 85%, överhängande del blir blancolån.
För Skog/Jordbruksfastighet är gränsen 75% och resten är blancolån.

Hur stor del blancolån bedömmer banken inviduellt för varje låntagare beroende på övriga säkerheter/inkomster och dyligt.

Samt som Mangan nämde, kan bolag inte köpa mark hur som helst. Inte nu iaf. Har dock hört att det diskuteras om den regeln skall ändras. Jag personligen hoppas inte på det!

Har jag fel, rätta mig gärna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138194 Ok då har jag fått mer förtydligat.
Vad driver man skogsfastigheter som om inte firma (AB el Enskild)? Måste ju kunna lyfta moms på inköp osv.

Jag får antingen jobba extra och spara ihop ca 450 000:- eller gå till banken med mössa i handen


Jag blir lite nyfiken på hur ni andra finansierat era köp? Har ni alla miljoner på bankkontot?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138198
herjman skrev:Ok då har jag fått mer förtydligat.
Vad driver man skogsfastigheter som om inte firma (AB el Enskild)? Måste ju kunna lyfta moms på inköp osv.

Förr blev man automatiskt momsregistrerad om man hade skogsfastighet, även som privatperson. Numera tror jag att man måste ansöka om det. Har du skogsfastighet får du däremot automatiskt uppmaning att fylla i blankett NE där utgifter och inkomster redovisas, även som privatperson.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Col  
#138209 Varför inte köpa ett ruckligt landställe med tillhörande skog på betryggande avstånd från storstan? Eller har ni tänkt bara ha skogen som ren investering? Om ni tänkt jobba lite i skogen själva kan det ju var trevligt med en liten stuga?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138217
herjman skrev:Ok då har jag fått mer förtydligat.
Vad driver man skogsfastigheter som om inte firma (AB el Enskild)? Måste ju kunna lyfta moms på inköp osv.

Jag får antingen jobba extra och spara ihop ca 450 000:- eller gå till banken med mössa i handen


Jag blir lite nyfiken på hur ni andra finansierat era köp? Har ni alla miljoner på bankkontot?


Gör så här:
1. Välj skogsägande föräldrar.
2. Gift dig med en skogsägare.
3. Köp en liten skog först.

Det allra bästa sättet att komma över skog är att redan vara skogsägare.
Mycket vanligt är att det är rågrannen som köper en skogsfastighet.

Fördelar:
Att köpa rågrannens fastighet innebär ofta att man har mer information
än spekulanten som bor långt bort. Info om stormkänslighet, frostrisk, gödsling, bonitet
dikning, surhål, bärighet, grannsämja, vindkraftsplaner, vägbyggen mm har man bättre koll på än utsocknes spekulanten.

Kan man göra ett rationaliseringsförvärv har man en bättre skattesits än alla andra.

Kommer man till banken för att låna en slant till köpet så är man i en mycket
bättre sits om man redan äger skog.
Många köp finansieras helt med avverkningar på både den nya och gamla fastigheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).