ons 21 nov 2007, 22:21#13760
Ser man på ytterligare en vimek ägare på forumet
Även jag tycker att det är en smått fantastisk maskin, inte många ställen man inte tar sig fram på med den, jo om det är svaga marker som sagt där är den ganska så dålig, men det finns väl bredare däck eller dubbelmontage, men då blir den ju bökigare mellan träden. Helt perfekt att kunna slingra sig fram mellan träden med den. Portalaxlarna gör ju att man klarar riktigt höga stubbar och stenar innan man hänger upp sig och så vagnsdriften, man kör ju med fulla alss där man inte tar sig fram med en vanlig fyrhjuling olassad.
Tyvärr har jag bara haft möjlighet att köra ut ca 20 kubik björkved åt en arbetskompis detta år, men ännu är det ju barmark, så man kanske hinner några vändor till, när det börjar bli lite snö på backen får man ju problem igen, ett par decimeter klarar man ju, men blir det mera blir det lite bökigt.
Enda nackdelen är kedjad och dreven vid växellådan som driver kraftuttaget, har fått byta både drev och kedja några gånger, men det är ju ingen jätteinvestering, har funderat att sätta dit en duplex kedja, men då rycker man väl sönder något inne i växellådan så jag tvekar lite inför det.
Sedan har jag inga stödben på min vagn heller, så det blir kanske lite onödigt vingligt när man lassar de först och lassar av de sista stockarna. Blir nog lite onödig svikt på vagnen också så man riskerar väl att ha sönder något i onödan om man inte monterar stödben, men stödben är inplanerade, fårgan är bara när man skall få tid över att göra dem (ja jag köpte vagnen utan kran och hade turen att hitta en beg kran men inga stödben) Har även lite större grip än original och det måste jag säga att känns riktigt bra, även om man naturligtvis klarar det man egentligen skall köra med originalgripen också. Har kört riktigt duktiga stamblock med maskinen, men det är det ju naturligtvis inte anpassad för, men har man inget annat val så funkar det.