Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Miniskotaren Skogis

23 inlägg 24792 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miniskotaren Skogis

ptorparn  
#13125 Hej jag har läst lite här på forumet och upptäcker att det inte finns så mycke om miniskotare SKOGIS denna helt otroliga maskin som flyter fram i skogen . Denna miniskotare finns nu med diselmotor och en ny variator som får den nästan att kännas som om den var hydrostatdriven . http://www.forestcat.se Jag har använt en äldre skogis miniskotare med en farma kran det var mycke blött men klarade detta utan att förstöra naturen skogis är en helbandad liten maskin med styrbar boggi (på kärran)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Miniskotare

Skogshuggarn  
#13127
ptorparn skrev:Hej jag har läst lite här på forumet och upptäcker att det inte finns så mycke om SKOGIS denna helt otroliga maskin som flyter fram i skogen . Denna maskin finns nu med diselmotor och en ny variator som får den nästan att kännas som om den var hydrostatdriven . www.forestcat.se Jag har använt en äldre skogis med en farma kran det var mycke blött men klarade detta utan att förstöra naturen skogis är en helbandad liten maskin med styrbar boggi (på kärran)


Hej Pertorparn!.

Skogis ja,,,, vet inte riktigt varför det aldrig riktigt "lyfte" för det fabrikatet när det gäller "småskalig skotning"?.
Gissar jag rätt?, så har jag läst lite om din Skogis på ett annat forum när du hade nyinförskaffat den, så berätta gärna lite mer om din maskin,,,,

Avatar Fallback
ptorparn  
#13198 Ja det stämmer ja har skrivit om skogis på andra forum . Detta är en maskin som har funnits väldigt länge egentligen. Förr var den vanligast med vajerkran och skidor på vagnen jag tror att för många trodde det var enbart en vintermaskin . Sedan försvann småskaligt tänkande o vara rädd om naturen . Men nu är det väldigt sug efter denna typ av maskin . När vi var på Elmia så märkte vi att det var så många som vände på klacken och bara gick när dom hade frågat vad det var för motor en bensin driven onan motor . Disel ska det va sa många annar får det va .....varför ...... disel finns alltid på gården men maskinen blir betydligt dyrare det kvittar disel ska det vaa . Och resultatet har blivit att Skogis finns nu med disel motor och en ny typ av variator som gör det lättare att smyga sej fram i terrängen. Det jag tycker bäst om är att det går att slingra sej fram där det är trångt den styr bara boggin på kärran är suverän och att det inte blir några stora spår efter denna maskin . Om det finns frågor så ska jag försöka att svara på det ja kan !

   TS
Avatar Fallback
ptorparn  
#13390
Bild
[/img]
En bild på Skogis och mig, städning vid våtmark

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13395 Ser riktigt fin ut

blev det ved av det där sen eller flis?

Avatar Fallback
ptorparn  
#13422 Det blev ved . Jag tycker verkligen om denna typ av maskin och att det går att ha en såpass kraftig kran på en så liten maskin är jätte bra . Detta är en helt fantastisk maskin för den som är rädd om naturen och som kan värdesätta det småskaliga skogsbruket .

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#13741 Har köpt en Vimek minimaster här under sen hösten, och jag måste säga att jag tycker att det är otroligt duktig trots sin litenhet. Har hunnit köra 120-130 m3f sen jag köpte den, och då ska ni veta att jag var en usel kranförare i början. Jag är nog ganska dålig fortfarande men lite bättre har man väl blivit...

Däremot så kan den ju inte mäta sig med Skogisen på svaga marker i och med dom smala däcken. Men för min användning så funkar den utmärkt. Det fina med den är ju att man får köra på väg när den är reggad som traktor.

Sen är det ju det här med priserna på alla dessa småskaliga maskiner som tenderar att ligga lite väl högt.

Skulle ändå vilja hävda att dom har sin plats på rätt objekt...

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13760 Ser man på ytterligare en vimek ägare på forumet ;)

Även jag tycker att det är en smått fantastisk maskin, inte många ställen man inte tar sig fram på med den, jo om det är svaga marker som sagt där är den ganska så dålig, men det finns väl bredare däck eller dubbelmontage, men då blir den ju bökigare mellan träden. Helt perfekt att kunna slingra sig fram mellan träden med den. Portalaxlarna gör ju att man klarar riktigt höga stubbar och stenar innan man hänger upp sig och så vagnsdriften, man kör ju med fulla alss där man inte tar sig fram med en vanlig fyrhjuling olassad.

Tyvärr har jag bara haft möjlighet att köra ut ca 20 kubik björkved åt en arbetskompis detta år, men ännu är det ju barmark, så man kanske hinner några vändor till, när det börjar bli lite snö på backen får man ju problem igen, ett par decimeter klarar man ju, men blir det mera blir det lite bökigt.

Enda nackdelen är kedjad och dreven vid växellådan som driver kraftuttaget, har fått byta både drev och kedja några gånger, men det är ju ingen jätteinvestering, har funderat att sätta dit en duplex kedja, men då rycker man väl sönder något inne i växellådan så jag tvekar lite inför det.

Sedan har jag inga stödben på min vagn heller, så det blir kanske lite onödigt vingligt när man lassar de först och lassar av de sista stockarna. Blir nog lite onödig svikt på vagnen också så man riskerar väl att ha sönder något i onödan om man inte monterar stödben, men stödben är inplanerade, fårgan är bara när man skall få tid över att göra dem (ja jag köpte vagnen utan kran och hade turen att hitta en beg kran men inga stödben) Har även lite större grip än original och det måste jag säga att känns riktigt bra, även om man naturligtvis klarar det man egentligen skall köra med originalgripen också. Har kört riktigt duktiga stamblock med maskinen, men det är det ju naturligtvis inte anpassad för, men har man inget annat val så funkar det.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#13767 Kolla pgo !!!

Lyckades faktiskt få fram kameran idag... :D


Bild

Bild

Avatar Fallback
ptorparn  
#13779 Fina bilder ! Hoppas att det kommer mera bilder på alla möjliga små skaliga maskiner . Små maskiner oftast små markskador .

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13784
Mangelu skrev:Har köpt en Vimek minimaster här under sen hösten.


Grattis!

Så det blev alltså inget drivet vagn efter 4 hjulingen vilket jag kan förstå med de jävl,,,ursäkta!, priserna.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#13785 Tackar !

Håller med om att det är "håriga" priser.

Därför föll valet på Vimeken istället. För hur bra en fyrhjuling
än må vara så går det inte att jämföra om du ska köra i skogsterräng.
Vimeken är ju byggd för att klara detta.

Därför inte sagt att Vimeken var kanonbillig, för det var den inte...

Men det känns som att man får lite rejälare grejer för slanten...

Däremot så är ju en fyrhjuling mångsidig, bara det att kunna köra ut sågar, bränsle, plant och inte minst någon tjuvskjuten älg... :shock:
är inte så dumt.
Sen är dom ganska roliga också...

Kanske någon som vill köpa en fin fyrhjuling med tillhörande
timmervagn.

Ska vi slå till "Skogshuggarn"... :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13787
Mangelu skrev:Tackar !

Håller med om att det är "håriga" priser.

Därför föll valet på Vimeken istället. För hur bra en fyrhjuling
än må vara så går det inte att jämföra om du ska köra i skogsterräng.
Vimeken är ju byggd för att klara detta.

Därför inte sagt att Vimeken var kanonbillig, för det var den inte...

Men det känns som att man får lite rejälare grejer för slanten...

Däremot så är ju en fyrhjuling mångsidig, bara det att kunna köra ut sågar, bränsle, plant och inte minst någon tjuvskjuten älg... :shock:
är inte så dumt.
Sen är dom ganska roliga också...

Kanske någon som vill köpa en fin fyrhjuling med tillhörande
timmervagn.


Jag delar din "analys" till fullo, MangeLu.

Mangelu skrev:Ska vi slå till "Skogshuggarn"... :wink:


Räcker det med en "hunka" eller 2?, så slår jag till!,,,,, :wink: :lol:

Edit:

Har du kvar?, och ska avyttra ditt gamla ekipage?, så kanske jag har en "skogsägarkollega" som är intresserad.
Han behöver verkligen en maskin så han får hem alla sina "tjuvskjutna" älgar,,, :wink: :lol:

PM´a mig om intresse finns,,,,,

Användarvisningsbild
Mangelu  
#13788
Skogshuggarn skrev:
Har du kvar?, och ska avyttra ditt gamla ekipage?, så kanske jag har en "skogsägarkollega" som är intresserad.
Han behöver verkligen en maskin så han får hem alla sina "tjuvskjutna" älgar,,, :wink: :lol:

PM´a mig om intresse finns,,,,,



Jag hör av mig !!!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13819 Mangelu fina bilder=)

Ser bekväm ut =)

I Skolan "skotar" vi ut med fyrhjuling, har själv inte kört så mycket men de har funkat bra men o andra sidan är väll vimeken bättre men men^^

Ser gärna fler bilder =D

skulle va kul o få prova nångång =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).