Skotare

sorterings fack

13 inlägg 5269 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sorterings fack

linnex  
#138013 hur ska jag bygga sorterings fack som ska vara ca20cm hög på bästa och enklaste sätt :?:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: sorterings fack

jd6630  
#138015 beror ju på vad du ska sortera, förklara lite så kan ja nog knåpa ihop en ide

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

linnex  
#138022 två talltimmer sortiment och massaved

   TS
Användarvisningsbild

Re: sorterings fack

Skog  
#138066 Ämnesrör och ALS skiljestöttor har vi på 810 missfostret funkar rätt bra (man får kika noga :???: så man ser

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

linnex  
#138068 okej har ni bultat eller svetsat fast dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sorterings fack

Skog  
#138071 ämnesröret är svetsat i bankarna, med hål igenom för en M 16 som håller skiljestöttan är 3 st hål i den vill jag minnas så man kan ha olika höjder

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

Robertberg  
#138079 För mig som är okunnig, vad är det för idé med så låga sorteringsstöttor?
Efter 20 cm blandas väl sortimenten ihop?

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

sidsjö  
#138089 Bygg högre skiljestöttor än dom 20 cm ni diskuterade, dom bör vara 60-70cm för att det ska ge optimal nytta på skotaren, och gärna på båda sidor så man får 3 fack.

Thomas

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138244 Kolla på valmets loadflex skiljestöttor. Fungerar riktigt bra.
Dom ska finnas att köpa lösa med fästpunkt så dom går enkelt att montera på vilken maskin som helst.

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

linnex  
#138298 vad kostar dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: sorterings fack

Robertberg  
#138301 Jag är fortfarande ganska okunnig..

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138363
obantteg skrev:För mig som är okunnig, vad är det för idé med så låga sorteringsstöttor?
Efter 20 cm blandas väl sortimenten ihop?


Redan en 20 centimeters gör stor nytta.Beror förstås på vilka sortiment som finns samt hur brett lastutrymmet är.
Men ett ALS-rede i smalaste utförande så hålls ändå en liten grip stockar "på hyllan" när man kör.
Brukar låta udda sortiment ligga på hygget till sist när en väg rensas,dom plockas på tex tallsparr i ena hyllan,nåt specialvirke i andra,medan botten fylls med tex björkmassa.Sen sätts grovt grantimmer överst som då är lätt att lossa medans det andra ligger kvar.På så vis har man ut 4 olika sortiment i ett lass som går snabbt att lossa,det ger mindre körsträcka på hygget.
Klart att upplagsplatsen ska va planerad "rätt" men olika skiften har förstås olika förutsättningar.
Längre skiljestöttor inkräktar på lastutrymmet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sorterings fack

Robertberg  
#138381 Så de små facken är enbart till små kvantiteter av olika sortiment?
Ungefär som jag misstänkte då, men fick inte ihop det då jag inte trodde att det blev så små mängder av vissa sortiment :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).