Motorsåg och handhållet

hur filar man smidigast röjsågsklingor.

63 inlägg 52515 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137999
jåppe skrev:tja, jag skulle tippa på mitten 80-tal, det är ju bara lite röjning vid stugan vi snacka om :o

Då är det ju perfekt med en gammal krigare, jag gissar vilt nu men tror att det är 1" hål på dem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

mrlynx  
#138008 165R och 244rx har 20 mm hål så jag skulle chansa på 20mm.

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

jåppe  
#138032 ja 20 mm trodde killen i affären också.tomten det e ju 2 hektars storlek, så man vill ju att den ska fungera :???: funderaade lite på ny lågpris röjsåg, men nog e det väl bäst att hålla sig till husqvarna?

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Avslutat-03  
#138037 Om det bara handlar om att hålla skärpan tar det ju inte många minuter att fila klingan när den sitter kvar på sågen. Någon tidigare beskrev ju en bra teknik. Riktigt fula stensågningar kan dock kräva mer jobb och då funkar skruvstädet bra.

På skogsbruksskolan hade vi en hållare som sattes fast i skruvstädet som vinklade klingan. Bara att hålla filen rakt sen. Klingan satt så klart i en centrumbult och om man drog åt muttern lagom hårt hölls klingan fast när man filade men gick att vrida runt om man ville, snabbt och enkelt.

Kommer förresten ihåg med skräck när vi skulle lära oss fila. När man var klar med klingan och visade den för läraren gick han helt enkelt ut och kastade klingan i asfalten så att man fick öva vidare på "stensågade" klingor. 😡

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Snickarn71  
#138074 Jag brukar alltid fila klingan i samband med tankning. Jag har äve med mig en fil i benfickan om jag skulle köra i sten. Det tar ju trots allt tid och ta sig till bilen för att byta klinga.

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138097 Jag fick hjälp av kära mor att sy Stihls original ryggficka lite större så en reservklinga ryms in där.
Där har jag även verktyg och Hva original filhållare med skränkfunktion alltid med mig.
Sparar många steg och tid ibland.

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138167
Slurfi skrev:Jag fick hjälp av kära mor att sy Stihls original ryggficka lite större så en reservklinga ryms in där.
Där har jag även verktyg och Hva original filhållare med skränkfunktion alltid med mig.
Sparar många steg och tid ibland.


Jag hade också med mig allt det där i Hva's ryggsäck för triobalance selen, klinga + verktyg. Är ju lite vanskligt att ha filen i benfickan om man skulle ramla.

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

80-90  
#138361 hej när jag sågar i sten brukar jag en flat fil å tar alla grader på klingan först sen filar jag vanligt det tar inte många minuter .. det e väl inte så lätt å få det helt perfekt direkt men det funkar spesiellt när man röjer ungskog

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Fredrik B  
#149449
80-90 skrev:hej när jag sågar i sten brukar jag en flat fil å tar alla grader på klingan först sen filar jag vanligt det tar inte många minuter .. det e väl inte så lätt å få det helt perfekt direkt men det funkar spesiellt när man röjer ungskog


Att fila med en flat fil har ändrat min slipning radikalt. Jag får äntligen mina klingor skarpa. Man behöver ju inte använda den flata filen varje gång men är det svårt att få klingan skarp är det den flata filen som är svaret.

Det har i a f funkat för mig :)

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Fredrik B  
#445226
Huggarn skrev:enklaste sättet är att man tar sågen mellan benen å filar "vänster"(med filen riktad åt vänster) sen går man runt å sätter klingan mot bröstet med motorn ifrån vänster å filar höger! svårt att förklara....ska fixa en film! trodde att fila en klinga var bland det enklaste som finns! men så var det inte nej......

Jag skulle gärna se en film för att se hur du menar.

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Sandström87  
#445229 Ställ dig på knä. Upp med vänstra benet lägg sågen eller klingan på vänster lår. Vinkla så du får överdelen på klingan mot dig, fila den sida du kommer åt. Vrid nu sågen 180 grader så du får undersidan i mot dig fila nu den andra sidan. Klart!

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

johanhm  
#445339
axwell skrev:
johan eriksson skrev:Inlägg av johan eriksson » Igår, 17:31
Såg denna hållaren i somras, verkar ju ganska smidig.

Bild

Bild


Varför krångla till det och demontera klingan? Demobildens klinga verkar inte ha två tänder som är slipade på samma sätt, det måste ha varit komplicerat att dema.

Med en multimaskin (Dremel Accu) och 5,5-5,6 mm slipstift är slipningen avklarad ute i snårskogen på två minuter, på denna typ av klinga.


vad använder ni för slipstift till dremel må slipa mina 2 klingor med

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Tallmannen  
#445371 Använder denna enkla mall. Enkelt att vrida klingan och man slipper det höga ljudet vid filningen.

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Elfving  
#445438
Tallmannen skrev:Använder denna enkla mall. Enkelt att vrida klingan och man slipper det höga ljudet vid filningen.

Tycker att du gör helt rätt med mallen och tvivlar inte på att resultatet blir så bra det kan bli!
Som komplement till din Scarlett klinga tycker jag du skall skaffa en strand. I stam under 30 mm är skillnaden liten men för dimensioner därutöver är skillnaden enorm. Jag filar slut på mina Scarlett nu och köper dem aldrig mer!
Läs mer på http://strandverktyg.se

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445443 Ser heller ingen vits med att demontera klingan från röjsågen. Så jag gjorde en "filstubbe" att sätta fast i skruvstädet.
DSC_0075.JPG
DSC_0074.JPG

/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).