Bioenergi

Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

41 inlägg 56288 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Riff  
#137933 Hej!

Står inför ett pannbyte denna vinter,men har dock problem att kunna lista ut vilken panna som skulle passa bäst åt mig och mitt hus.

Huset är byggt i mitten av 60-talet.tilläggsisolerat och nya fönster 2010.
har 200m boendeyta på övrevåningen var det finns vanliga vattenburna radiatorer.

Har dragit igång med en källarrenovering och kommer att installera vattenburen golvärme på cirka 100m2

Altså ca 300m2 totalt. en 1500l ackumulator tank finns nu till förfogande.

Har någon något förslag vilken och hur stor vedpanna och hur stora ackumulatortankar som skulle passa bra?

Finns otroligt stort urval på olika pannor i dessa tider så jag har inte nån stor koll vad som finns på marknaden!

Tacksam för tips!



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

ulfgustav  
#137938 Hej
Jag skulle vilja rekommendera dig en lite mindre känd panna: VIADRUS en panna av tjeckisk tillverkning. Jag bytte till en sådan för 4 år sedan efter att ha gått igenom marknaden på pannor och vägt för och nackdelar.
Denna panna är en självdragspanna i gjutgärn som har väldigt bra förbränninig lätt att mellansota.
Jag har en storlek som tar ca 60 cm vedlängd och 1500 l acktankar och det fungerar fint tillsammans, men jag har ca 150 kvm boende yta samt ca 75 kvm uppvärmd källare, Du skulle kanske välja en modell större beroende på var i sverige som du bor

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Fredrik Reuter  
#137942 Hej,
Spontant och kort; >3.000l tankar och minst 60kW panna. Detta för att få rationell eldning så man inte tröttnar på det.

Sedan skulle jag starkt överväga miljögodkända grejer (bidrag?) och förberedelse för solvärme. Men det är bara jag det.

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137946 Kör själv Värmebaroen och är nöjd med det. Lättsotad och leverantören om hörnet. Men det viktiga i ditt fall är nog att du behöver minst det dubbla i acktank med så stort hus. Har själv 1500 för ca 160 m2, för visso på höjd. Hade inte gjort ont med i varje fall 750 till, och som "admin" säger, förberedda för solvärme av varmvatten (slingor i tanken). Dessutom minst halvmetersved.

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137947 Jo, förbered acktanken med varmvattenberedaren redan nu på solvärme.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137952 Kör själv Värmebaronen och är nöjd med den.

Krav som jag hade:
klara 50cm ved
rymlig eldstad
lättsotad( då sotar man ofta=bra verkningsgrad)
asklåda under pannan för enkel askhantering
lätt att tända
sugande fläkt

köpte även till en extra acctank med solslinga.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

henkperz  
#137962 Det finns bara en panna och det är BAXI. Vi har en perifal nu "gammla" BAXI och den har gått i de senaste 20 åren. Vi har aldrig gjort något åt pannan och du kan ändå slänga in en telefonkatalog i pannan och det blir bara damm kvar, det kallar jag effektiv förbränning. Dom kostar lite mer men du kommer inte att ångra dig, de kan jag lova.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Riff  
#137974 tack för era svar! Har faktist funderat på baxi,men kan någon säga hur mycket man får pröjsa för en 50kwh? Finns ingen återförsäljare här i finland.

Råkar faktist ha en bekant i grannbyn som importerar fröling pannor, visst verkar dom bra, men dom är ju inte heller direkt dom förmånligaste.

Har någon erfarenhet av CTC pannor?

Jag har även en annan bekant som säljer finska ARimax pannor, rätt förmånliga men jag gillar inte att man måste fylla på veden ovanifrån. Och dessutom ryker dom inn en hel del (har jag hört) hehe.
Kan tänka mig att jag därtill också behöver skaffa en 1500 liters tank till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

peter j  
#138009
Riff skrev:Hej!

Står inför ett pannbyte denna vinter,men har dock problem att kunna lista ut vilken panna som skulle passa bäst åt mig och mitt hus.

Huset är byggt i mitten av 60-talet.tilläggsisolerat och nya fönster 2010.
har 200m boendeyta på övrevåningen var det finns vanliga vattenburna radiatorer.

Har dragit igång med en källarrenovering och kommer att installera vattenburen golvärme på cirka 100m2

Altså ca 300m2 totalt. en 1500l ackumulator tank finns nu till förfogande.

Har någon något förslag vilken och hur stor vedpanna och hur stora ackumulatortankar som skulle passa bra?

Finns otroligt stort urval på olika pannor i dessa tider så jag har inte nån stor koll vad som finns på marknaden!

Tacksam för tips!


jag har en baxi panna som funkar fint och en tank på 3000l kanse inte den billigaste pannan men man får oftast vad man betalar för .
nu under sommaren räcker det att älda var 5-7dedag
på vinter blir det oftare har ju lite dragiga golv och fönster och bor på dalboslätta

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

peter j  
#138011 panna ca 45000 kr och 3000l tank 25000 kr med solsling
satte panna ute i ladugåden så man kan dra lite moms

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Nilsson73  
#138246 Hej!

Vedpanna?

Jag är ny på forumet och är precis som "Riff" i färd med att välja vedpanna. Inte bara pannan, jag behöver hela systemet, tankar, kulvert, skorsten etc. Ska värma upp 220 m2 boyta och vill ha möjlighet att värma 80-100 m2 biyta i uthuset där jag tänkt bygga pannrummet.

Jag har tittat på pannor i den lägre prisklassen (blir dyrt nog ändå!) Ladan 60 kw, Maga 49 kw och Atmos dc50gsx. Någon som har info om dessa? Och vad valde du Riff?

En fråga till: Törs man köpa en panna på nätet utomlands? (gäller ffa Atmos som går på 52000 kr här hemma men 32000kr på en finsk och en polsk nätsida)

Tacksam för svar!

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Riff  
#138258 Jag har ännu inte bestämt mig, men det lutar mycket åt Baxi Solo Innova. Största delen verkar väldigt nöjda av dem som har köpt en Solo Innova.

Säkert skulle en fröling s4 vara riktigt bra, men den är dubbla pris jemfört mes Solo innovan...

Finns det några andra pannor ja även borde bekanta mig med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138261
Riff skrev:Jag har ännu inte bestämt mig, men det lutar mycket åt Baxi Solo Innova. Största delen verkar väldigt nöjda av dem som har köpt en Solo Innova.

Säkert skulle en fröling s4 vara riktigt bra, men den är dubbla pris jemfört mes Solo innovan...

Finns det några andra pannor ja även borde bekanta mig med?


Det är mycket luft i pannpriserna.
För Vedbaronens Vedolux 30 betalade ca 21.900kr exkl moms och frakt.

Jag tycker Baxi Solo Innova verkar dyr och svårsotad jämfört med Vedbaronen.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Nilsson73  
#138273 Du, Riff, som bor i Finland, kolla på www.hemeltron.fi. Det var där jag såg en Atmos dc50gsx till mycket lägre pris än i Sverige. Jag menar inte att det skulle vara någon överlägsen panna i sig men jag tyckte den såg intressant ut med en mycket stor vedvolym. Jag är lika frågande som dig när det gäller val av panna. Behöver hjälp!

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Riff  
#138280 intressant intressant. finns det någon som har erfarenhet av såna atmospannor? den är ju mycket billigare än en baxi.. försökte googla lite om atmos, och där var det minst sagt varierande åsikter!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).