Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kul bygge

11 inlägg 6515 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kul bygge

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137869 http://www.blocket.se/vasternorrland/Dr ... m?ca=2&w=3

20 loppor måste den väl vara värd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kul bygge

totte  
#137874 Räddad åt eftervärden efter annonsens utgång.

1905777874.jpg

1919098008.jpg

1996403872.jpg


Pris: 20 000:-
Älg Ved eller vad du behöver dra fram ur skogen, denna maskin är väl byggd och drivs av en skotermotor (sachs) via variator till en volvo växellåda drivning både bak och fram (volvo axlar) midjestyrd och ledad i midjan så den klättrar fram över stock & sten, tar sig även fram över myrar. (Stora däck + ganska lätt) Ring för mer info pris diskuteras på plats


Om inte annat så är det väl grejor i den värda minst 20 lakan. Ser ju faktiskt ut som ett riktigt seriöst bygge.
Senast redigerad av totte lör 03 sep 2011, 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kul bygge

Mäki  
#137877 Bra gjort Totte det är tråkigt att klicka på en länk som sedan visar sig inte längre existera.
Kul grej hoppas bara det finns krut i den så du inte behöver skjuta på.

Användarvisningsbild

Re: Kul bygge

totte  
#137883 En Sachs skotermotor bör väl dra rätt hyggligt om man inte tänker sig att åka gräsligt fort. Det jag undrar över lite är hur den är att styra, ser ju ut som det kommer ett styrstag framifrån snett nedåt midjan till. Utan nån form av servo eller hydraulik så kan det nog bli rätt tungt att vrida. Nu vet jag ju inte om det finns nåt sånt, men inget i bilden som antyder det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kul bygge

Vedsugen  
#137893 Mysigt bygge ! vore något att montera mitt vedprocessorbygge på och med en virekran att dra fram med samt en liten flakboggie till färdiga veden bakom skulle bli tufft .
Ang styrning så är väl en hyraulpump och en gammal volvo b21 det bästa tror jag .
Kul Kul - är det någon som köpt den ??

Avatar Fallback

Re: Kul bygge

Vedsugen  
#137895 Har tidigare funderat på ett valpchassie med portalaxlar mm där du har krafrutag till att dra vedmaskinen med men det är svårt att få den riktigt sidig med stora däck likt detta bygge då framhjulsstyrning omöjligt fungerar med så stora däck

Användarvisningsbild

Re: Kul bygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137898 Unimog har väl en gammal modell med fyrhjulsstyrning?

Avatar Fallback

Re: Kul bygge

Vedsugen  
#137899 En kompis har en gammal mog epatraktor ! har inte falligt på tanken men den ska kollas på . sitter en gammal md 200 diesel där och den är lättstartad bara man fixar en liten kase under först :lol: .
Finns det krafutag på en sådan ?

Användarvisningsbild

Re: Kul bygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137917 Jodå, Unimog har pto ibland.

Avatar Fallback

Re: Kul bygge

patruna  
#137935 Hej
Om man skiftar vänster framhjul med höger bakhjul så blir det en utomordentligt vacker skapelse,eller vad säger ni ? ; )

Användarvisningsbild

Re: Kul bygge

Kse  
#137937 Kanska funktion går före form, om han jobbar lika mycket framåt som bakåt och valt att ha däcken så. Men jag håller med, det sticker lite ögonen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar