Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165354 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137720
Slurfi skrev:Ett 200 liters oljefat fylld med malmslig borde ju tangera Nuffes lyftkapacitet?
Iofs kanske inte Uvskogen har nån järngruva i närheten heller?


Nej men världens äldsta koppargruva, finns massor med kulturmärkta slagghögar runt Falun, för väl göra nattliga räder dit. :lol: Annars så har jag rafsat ihop en massa järn från olika håll. Några bitar räls, den stora klumpen som låg på vinschen och så. Den delen löser sig. Det är fatet. Men för att få hem fatet, om jag hittar det, måste jag först byta bil, till en pickup, det är på g....

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137731
jd6630 skrev:toppen!! då parkerar vi på garage infarten o sväljer en bit fika., kan ju behövas vid långturer
ses snart

That's the spirit!

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143567 Nä, nu får ni hjälpa mig. Letar tryckstång och det finns lite här och där men jag ställs inför valet "Kat 1, Kat 2, Kat 3 eller Kat 4. Hur ska jag veta vad jag ska ha för Kat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143596
Uvskogen skrev:Nä, nu får ni hjälpa mig. Letar tryckstång och det finns lite här och där men jag ställs inför valet "Kat 1, Kat 2, Kat 3 eller Kat 4. Hur ska jag veta vad jag ska ha för Kat?


Min gissning
Kat 1, mindre än 40hk
Kat 2, 40-150hk
Kat 3 150hk och större

Jag har bara Kat 2 redskap.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143598 Kategori 1 = 19mm
Kategori 2 = 25mm
Kategori 3 = 32mm

Måttet är inner diameter i toppstångens hål.
Man kan ha Kat 1 på redskapet och Kat 2 i traktorn.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#143609 ja rekomenderar kat 3, betydligt grövre o kraftigare modell, kröks ente o håller gängorna bättre
men tror ente den får plats på traktorn så får väl bli kat 2
sen har vi hyd tryck stång som e otroligt praktiskt men då ska du ha en av hög kvalite o inget billigt pjafs. 7-8000kr för en kat 2

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#143626
Slurfi skrev:Kategori 1 = 19mm
Kategori 2 = 25mm
Kategori 3 = 32mm

Måttet är inner diameter i toppstångens hål.
Man kan ha Kat 1 på redskapet och Kat 2 i traktorn.


Eller:

3/4"
1"
1 1/4"

1" håller nog bra till Nuffe.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

andan  
#143634 Ett tips ang. oljefat... Du har garanterat ett asfaltsverk i närheten, där kan du säkert tigga till dig ett fat, brukar finnas så det räcker...

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143638
totte skrev:
Slurfi skrev:Kategori 1 = 19mm
Kategori 2 = 25mm
Kategori 3 = 32mm

Måttet är inner diameter i toppstångens hål.
Man kan ha Kat 1 på redskapet och Kat 2 i traktorn.


Eller:

3/4"
1"
1 1/4"

1" håller nog bra till Nuffe.

Shit, jag såg inte det självklara. Givetvis är det tum-mått som man förvanskar till mm.
Tum rules!
Min rekommendation är att bara köra Kat 2 alltså 1" på allt.
Det är ju först över 150 hk traktor man ens behöver fundera nåt annat.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143701 Tack alla! Kat 2 får det bli! (har för övrigt fixat fat- vikten sitter klar bakpå traktorn nu, syns i bloggen)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#143781 mm håller inte helt me slurfi där me att kat 3 e för traktorer över 150 hk.
iom dom elstyrde lyftarna kom i början på 90talet me större krafter o andra begränsningar så va de en hel del tryckstänger som blev böjda o misshandlade. på min 5130 va de problem när redskapet skulle ner i hård jord för tyngdöverföringen från traktorn la på för fullt o nåt skulle ge saj o de blev stånen så de sitter kat 3 på den sen ex antal åt tillbaks. på 6630 o 7530 sitter kat 4 hyd tryckstång. men vi kan väl saj så här stång efter körning

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Midgård  
#143824 Har man gamla redskap med kat 1 storlek på pinnarna och nyare traktor med kat 2 i dragstänger och toppstång, finns hos Lantmännen en liten en sats med 3 hylsor för att få riktig passning mellan kat 1 och 2.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150550 Nytt snöblad på plats på trepunkten (finns bilder här: blog/Uvskogen/sn%C3%B6blad-i-baken_b-4182.html ),

men nu några frågor:

1) Brukar man oftast köra med bladet vinklat även när man plogar garageuppfarter och grusplaner. Eller har du det rakt drar ut för att sen trycka ihop allt?
2) Stödhjulen, de ska främst vara till för att ställa djup när man skrapar grusväg, men gör de någon nytta vid snöplogning också eller ska jag ta av dem?
3) Med tryckstången kan jag ju i viss mån ställa vinkeln på bladet längs lodlinjen, finns något rätt när det gäller det?

Något annat bra tips före jag ger mig ut och gör byn osäker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150576 Jag testar att svara...

1: Man kör som det passar just för en själv, beroende på hur och var man vill lägga snön. Med snöskopa fram finns ju ännu mer valmöjligheter. Jag själv brukar skrapa med rakställt blad bort från garaget bara för att jag vill ha så mycket snö som möjligt åt andra hållet.

2: Stödhjulen kan du nog ta bort, jag har aldrig kört med sådana och heller aldrig saknat dom. Enda gången bladet gått för djupt är vid snöplogning över gräs utan tjäle under, frågan är om ens hjulen hjälpt till där, bättre att ha ljus bakåt och koll.
Vid vägskrapning sommartid är problemet oftare att man har för lätt schaktblad än att det vill ner för djupt. Jag har själv ett.....ähum....lånat blad som är tyngre än ditt, ett litet 360° roterbart och inte ens på speciellt mjukt "travhästunderlag" så gick det för djupt.
Det går bra att få rätt "fason" på vägytan vid sommarskrapning genom att justera höjden på hydraularmarna.
Nu med nytt blad får du kolla så det s.a.s går lika bra åt bägge håll (så inte ena hörnet på slitstålet river med bladet ställt åt ena hållet). En sådan skillnad justeras med höjden på hydraularmarna.

3: Jag säger 90° vinkel på slitstålet mot marken, har jag fel så blir vi nog varse det.

Kolla också så att hydraularmarna inte riskerar att ta i bakdäcken, om så är fallet ändra längden på kedjorna som håller armarna i sidled.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150782 Tack "D Brown" precis vad jag behöver som input! :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).