Föryngring

planteringsrör

10 inlägg 8427 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

planteringsrör

skogsbaronen  
#136636 Vilka planteringsrör använder ni?.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: planteringsrör

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136647 Pottiputki (Skogma)

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

skogsbaronen  
#136809 Oki, köpte 4st begagnade från blocket i onsdags... hoppas dom funkar bara =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: planteringsrör

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136817 har prövat ett annat märke också på rören, men det var tyvärr helt urusel kvalite, så i dagsläget finns det bara pottiputki som gör vettiga rör. (vad jag vet)

dock helt sjukt att dom för något år sedan höjde priset från 1000 kr
till nästan 2000 kr per rör... :S

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

skogsbaronen  
#136850 jepp är svindyra, men jag hittade 4/st beggade för 250 kr/st.

   TS
Användarvisningsbild

Re: planteringsrör

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136868 bara att gratulera, hur ser rören ut? (finns lite olika modeller varav en del bättre och en del mindre bra )

brukar skumma igenom blocket lite nu och då efter planteringsutrustning men är oftast svårt att hitta utrustning i närheten som passar :S

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

skogsbaronen  
#137419 Frågade runt vilken diameter man skulle ha på planteringsröret och fick svaret täckrotsplantor som vi skall plantera så skall man ha 45mm rör... Har det ngn betydelse om man har ett ngt större rör typ 50-60mm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: planteringsrör

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137443 håller med "gotte" pottipulki är bonnsmide! men bcc var förrut dom bästa rören....men om jag fattat rätt så har pottipulki köpt bcc eller tvärtom.....så det finns en del hybridrör!!...den enda skillnaden är att vissa har dämpade handtag!....jag själv är ingen stor fan of dämpade handtag! skogma tar drygt 2000 spänn för ett 55mm rör!

Användarvisningsbild

Re: planteringsrör

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137460 Beror ju helt på hur stora täckrotsplantor man sätter, men skulle säga att 50 mm (dock lite ovanlig storlek är den bästa) blir dock betydligt viktigare med tilltryckningen om man använder större rör då det annars blir mycket luft mellan planten och jorden runt om. 45 mm rören kan vara helt värdelösa om man sätter plantor som är över 14 cm höga... pga dom blir för smala då.

(de bästa pottipunktrören som gjorts enligt min mening är de som har ett gult rektangulärt klistermärke (ungefär 6-7 år gamla)

köpte du de rör som var ute som kostade 250 kr/st?

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

skogsbaronen  
#137481 jepp, jag köpte dem. 50mm rör några år på nacken men mkt bra skick.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).