Motorsåg och handhållet

hur filar man smidigast röjsågsklingor.

63 inlägg 52507 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137295 Intressant detta med kostnad för ny klinga respektive kostnad för tiden det tar att fila eller kostnad det blir när man kör med slö klinga.

Jag höll i en motorsågskurs där bla ett par killar från NCC (har jag för mig) var med. När jag började lära dem fila frågade en: Hur lång tid tar det att fila en stensågad kedja?
-Ca 20 till 30 minuter
-Vad kostar en ny då? frågade han åter
-Inte helt säker men kanske 150 kr, svarade jag.
-Ok, då är det ingen mening med att fila för med tanke på vad jag kostar i timmen (han debiterade kanske 500 kr/tim) så är det billigare att köpa en ny kedja.

Ja, vad skulle jag svara på det?? Han hade ju rätt på ett sätt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Nonkan  
#137317
Ekhagas trädfällning skrev:-Inte helt säker men kanske 150 kr, svarade jag.
-Ok, då är det ingen mening med att fila för med tanke på vad jag kostar i timmen (han debiterade kanske 500 kr/tim) så är det billigare att köpa en ny kedja.

Ja, vad skulle jag svara på det?? Han hade ju rätt på ett sätt.


Det här är precis det som är svårt att hantera för oss som jobbar i butik. Egentligen är sågklingor och kedjor alldeles för billiga för att det ska vara värt att fila dem. Det man kan invända mot slit & släng är egentligen endast miljöaspeketen, det känns rätt onödigt att slänga en kedja man kört med en gång.

Som privatperson är det en helt annan sak, då har man oftast tid att fila, även om man kanske inte är så bra på det.

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Robertberg  
#137320 Skulle inte handlarna kunna köpa klingor och kedjor, för att sedan sälja dem till privatpersoner?

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Phantom  
#137386 Vissa handlare gör det. Men oftast är det kedjor som doneras till handlare som slipas och säljs åter till kund.
För ska handlaren först betala x kr för en sliten kedja. Sedan slipa kedjan för x kr(timkostnad) så blir det inte så stor marginal och vinst för att det ska vara värt arbetet.

Bara mina reflektioner och erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Kjell S  
#137387 Bara skärper mitt..
Stensågat mm lämnas iväg till en kollega med slipmaskin för omslipning.
Brukar lämna iväg ett gäng då o då..

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137389 i dagsläget blir det invänta vintern och sen har man nog tiden över för att fixa till en hel del klingor, blir att köpa en dremel accu,

dock är ju klingorna lösa, och att sätta fast dom på skruvstäd känns dock lite väl tidkrävande, men borde ju finnas något enkelt sätt att kunna sätta fast klingorna, kunna snurra dom osv utan att det tar allt för många sekunder?

   TS
Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Cerwinbob  
#137392 Förstår inte vad det är som är så svårt att fila till klingan när man är ute i skogen, vänder upp och ner på sågen, tar ju längre tid nästan att springa och hämta ny klinga och byta den. Sen hur ofta är det man totalkaserar en klinga? Oftast rispar man den bara så hörnen är lite rundade, ska vara rätt oaktsam ifall man dänger den rätt i stenen med fullvarv och sen försöker igen.

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137447 enklaste sättet är att man tar sågen mellan benen å filar "vänster"(med filen riktad åt vänster) sen går man runt å sätter klingan mot bröstet med motorn ifrån vänster å filar höger! svårt att förklara....ska fixa en film! trodde att fila en klinga var bland det enklaste som finns! men så var det inte nej......

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Cerwinbob  
#137795 Precis som Huggarn säger, tycker till och med det är lättare än att fila sågkedjor. Hur många är det som slänger dem direkt när de tappat skärpan?

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågskling

Robertberg  
#137798
Phantom skrev:Vissa handlare gör det. Men oftast är det kedjor som doneras till handlare som slipas och säljs åter till kund.
För ska handlaren först betala x kr för en sliten kedja. Sedan slipa kedjan för x kr(timkostnad) så blir det inte så stor marginal och vinst för att det ska vara värt arbetet.

Bara mina reflektioner och erfarenheter.


Precis, det var därför jag inte skrev att handlaren skulle slipa kedjorna, för då blir det ju samma sak som att den som stensågade kedjan skulle göra det..

Handlaren säljer stensågade kedjor billigt till folk som vill slipa upp dem själva.

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Phantom  
#137804 Ja, eller så är det en kedja i hyfsat skick(ej stensågad) som byts ut vid service av såg som handlare får("på köpet" istället för på skrothögen) och slipar upp lite snabbt för att sen sälja ut till ny kund billigare...

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

jåppe  
#137985 har en gammal husqvarna, tänkte köpa ny klinga, men då sågen ligger på stugan undrar jag om någon vet vad de har för innerdiameter på klingan?

Användarvisningsbild

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137986 Dessa pojkar menar att en gammal såg har 3 år på nacken alltså en årsmodell 2009, vad menar du med gammal?

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

jåppe  
#137987 tja, jag skulle tippa på mitten 80-tal, det är ju bara lite röjning vid stugan vi snacka om :o

Avatar Fallback

Re: hur filar man smidigast röjsågsklingor.

botte  
#137988
erikl skrev:Axwell: gör precis som dig och använder en Dremel. Fungerar alldeles utmärkt å har man inte stensågat så tar det inte ens två minuter.


Vad använder ni för slipstift? När jag slipar tar stiftet slut efter en klinga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).