Skotare

Åldersgräns?

37 inlägg 15184 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13587
Skog skrev:Jag känner bara Anders, men du ska nog inte stirra dig så blind på hastigheten (om den nu inte går jäkligt sakta) på kran, det är med skallen du kör fram virke i 8 tim till säkert 70%, att lasta av ett lass rätt fort det kan du lära dig göra rätt snart du fått in kranrörelsena i ryggraden. Anders tror jag de "tappade" på vägen hem från BB
i diket, å sen råkade det stå en "blå" skogmaskin där som han sedan växte upp i.För han kan ju varenda liten j-ävla skruv som finns på de där maskinerna från Rapiden till nya F-18. De jag tycker är mest imponerande med han är när han höll upp med skotarkörning i 2-2,5 år å sen tog han hem SM på Nolia ändå
Då kan man säga att man har maskinkörning i blodet........



Det som det är tänkt jag ska köra är grot. så det är ju inge svåra sortiment direkt :lol: jag har inte pratat så mkt med anders bara hans storebror som vi här i familjen kallar klämsan :)

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Skog  
#13590 Sant som timberjack 810 c sa :lol: men du får passa dig å drämma gripen på nån skaplig tjej på häst för de kan då dyka upp (fast jäkligt sällan),mellan maskin & vältan(talar av egen erfarenhet), det var då när jag körde när man var i eran ålder de mesta man fick se av de andra könet när man var i skogen :lol:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13591
Skog skrev:Sant som timberjack 810 c sa :lol: men du får passa dig å drämma gripen på nån skaplig tjej på häst för de kan då dyka upp (fast jäkligt sällan),mellan maskin & vältan(talar av egen erfarenhet), det var då när jag körde när man var i eran ålder de mesta man fick se av de andra könet när man var i skogen :lol:



hahaha vad hände då blev någon skadad? :? men får vell hålla lite koll så ingen springer runt maskin och bakom vältan och så :) tack för tipset :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#13592 Nä de gick bra men man blev lite "halvrädd"
Det mest roliga jag har varit med om var när jag stod på en smal väg alldeles intill E4:an i Tierp å lasta vid midnatt. Rätt vad de var så kom det en 3-4 bilar med nr lappar med ca 1 min mellanrum som körde om mig med hjulen nere i diket å blinka som f-n. Det tog ju några sekunder att fatta att jag stod på en sträcka som de körde nått midnattsrally på.
Jag såg hur de satt å svor i bilarna när de trängde sig förbi maskinen,då var man nog populär :lol:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13593
Skog skrev:Nä de gick bra men man blev lite "halvrädd"
Det mest roliga jag har varit med om var när jag stod på en smal väg alldeles intill E4:an i Tierp å lasta vid midnatt. Rätt vad de var så kom det en 3-4 bilar med nr lappar med ca 1 min mellanrum som körde om mig med hjulen nere i diket å blinka som f-n. Det tog ju några sekunder att fatta att jag stod på en sträcka som de körde nått midnattsrally på.
Jag såg hur de satt å svor i bilarna när de trängde sig förbi maskinen,då var man nog populär :lol:



hehehe fint :lol: att du inte hade blivit informerad om det innan?! :?

   TS
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13656 kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen :wink: men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng? :)

   TS
Avatar Fallback
Ponsse dual  
#13659
Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen :wink: men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng? :)


Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13687
Ponsse dual skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen :wink: men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng? :)


Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.




aj då :cry: men hur är det för er som går i skolan då? hur gäller försäkrigar och sånt tjafs då? :?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13689
Bonden/Ramnäs skrev:
Ponsse dual skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen :wink: men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng? :)


Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.




aj då :cry: men hur är det för er som går i skolan då? hur gäller försäkrigar och sånt tjafs då? :?


Varför måste man ha Bilkörkort för att köra en skotare i skogen?
Menar den har ingen likhet alls med en bil?

Däremot kunde jag tänka mig om arbetsgivarna "krävde" grönt kort eller så men?

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13691
pgo_jim skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
Ponsse dual skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen :wink: men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng? :)


Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.




aj då :cry: men hur är det för er som går i skolan då? hur gäller försäkrigar och sånt tjafs då? :?


Varför måste man ha Bilkörkort för att köra en skotare i skogen?
Menar den har ingen likhet alls med en bil?

Däremot kunde jag tänka mig om arbetsgivarna "krävde" grönt kort eller så men?





ja det vore mer förståligt men b-kör kort i skogen? kanske bra att ha till firma bil men :lol: en skotare är ju knappast lik en bil, i många skotare finns det ju inte enns ratt ju?! pluss att b körkort har du väll för att köra på väg? :? eller?

   TS
Avatar Fallback
Ponsse dual  
#13699
Bonden/Ramnäs skrev:
pgo_jim skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
Ponsse dual skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen :wink: men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng? :)


Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.




aj då :cry: men hur är det för er som går i skolan då? hur gäller försäkrigar och sånt tjafs då? :?


Varför måste man ha Bilkörkort för att köra en skotare i skogen?
Menar den har ingen likhet alls med en bil?

Däremot kunde jag tänka mig om arbetsgivarna "krävde" grönt kort eller så men?





ja det vore mer förståligt men b-kör kort i skogen? kanske bra att ha till firma bil men :lol: en skotare är ju knappast lik en bil, i många skotare finns det ju inte enns ratt ju?! pluss att b körkort har du väll för att köra på väg? :? eller?


På skolan kör man på lärarna körkort och likadant när det är praktik.. Jag tkr också att det e fjantig men om det är en skotare som är äldre än 1992 så får du köra den på traktorkort.. Och vad gäller skördare så räcker det med traktorkörkort för att få köra den.. Konstigt men så är det.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13705 ok :( men om den man arbetar för tillåter att man typ kör på hans körkort funkar det? :?

   TS
Avatar Fallback
Ponsse dual  
#13709 Ja tror inte det men isånnafall ska det vara i utbildningssyfte o då får ingen lön förekomma. Men jag har aldrig varit med om att det har varit några problem med det.. Ja e 16 o har kört skotare i snart ett år på kvällar o helger o hela sommaren. Och ja har fått flytta maskinen både kortare o längre sträckor. Men det är ju inte lagligt för jag har ju inget adr-kort än.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13710
Ponsse dual skrev:Ja tror inte det men isånnafall ska det vara i utbildningssyfte o då får ingen lön förekomma. Men jag har aldrig varit med om att det har varit några problem med det.. Ja e 16 o har kört skotare i snart ett år på kvällar o helger o hela sommaren. Och ja har fått flytta maskinen både kortare o längre sträckor. Men det är ju inte lagligt för jag har ju inget adr-kort än.



ok men behöver du adr bara för att flytta maskin eller har du koja eller något liknande med dej? :wink:


men vad händer om du t.e.x skulle köra på någon person? blir det du som får stå för hela kalaset eller finns det någon försäkring som täcker även fast du inte har dom kravf som behövs? :?

   TS
Avatar Fallback
Ponsse dual  
#13711 Då hade jag tankvagn med mig där jag också hade min a-traktor på.
Risken är nog rätt stor att det blir jag som skulle åka på det. Men nu e ju inte risken så stor att man kör på nån när man flyttar maskinen den är ju större när man står och lastar. Men jag har inte varit utför nått sånt än. Men endel markägare brukar vara rätt nyfikna och komma ut o kolla till det lite ibland.

En markägare vi körde åt i sommras var ute varje dag i nästan två veckor och kollade så att vi inte körde sönder hans vägar fast han va trevlig och pratglad o de e ju lite roligt att få besök det händer ju inte varje arbetspass precis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).