Bioenergi

Bracke C.16

25 inlägg 12502 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bracke C.16

Goofy  
#132916 Jag ser fler fördelar med bräckes aggregat än ababs. e det mycke små sly som inte går att greppa så kör du med kedjan ute. plus att de e mycke lättare att inte få med några rotryckta trän om du sågar.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Kse  
#136605 Var ner till Överkalix idag för att få se c16 i drift. Nils Olof från Bracke var på plats som utlovat och jag lyckades även lura med en representant från Sveaskog. Blev positivt överaskad av kapaciteten i c16. Otroligt snabb längs vägkanterna, skotaren hade gripsåg och skötte apteringen.
Chauffören som kört med två olika klippar tidigare sa att produktionen var ungefär det dubbla med c16. Och i klenare dimensioner så gick det fint att köra även om kedjan var riktigt slö iom att den jobbar med ganska låga varv.
Tror nog att det är det effektivaste energiaggregatet i dagsläget, men nog oxå det dyraste
Synd att man inte fick möjlighet att se den i typ ett konfliktbestånd utan bara längs vägkanter.
IMG_0535.JPG
IMG_0533.JPG

Avatar Fallback

Re: Bracke C.16

_Espen  
#136998
Kse skrev:Var ner till Överkalix idag för att få se c16 i drift. Nils Olof från Bracke var på plats som utlovat och jag lyckades även lura med en representant från Sveaskog. Blev positivt överaskad av kapaciteten i c16. Otroligt snabb längs vägkanterna, skotaren hade gripsåg och skötte apteringen.
Chauffören som kört med två olika klippar tidigare sa att produktionen var ungefär det dubbla med c16. Och i klenare dimensioner så gick det fint att köra även om kedjan var riktigt slö iom att den jobbar med ganska låga varv.
Tror nog att det är det effektivaste energiaggregatet i dagsläget, men nog oxå det dyraste
Synd att man inte fick möjlighet att se den i typ ett konfliktbestånd utan bara längs vägkanter.
]


Fikk du høre hva han hadde kjørt med for aggragat før?
Hva han hadde å sammenligne med liksom.
Hadde vært interresant å prøvd dette aggregate.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Kse  
#137015 Vet inte vad för aggregat han kört med tidigare men han sa att dom inte går tillbaks till vanlig klipp.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Mäki  
#137028
Goofy skrev:Jag ser fler fördelar med bräckes aggregat än ababs. e det mycke små sly som inte går att greppa så kör du med kedjan ute. plus att de e mycke lättare att inte få med några rotryckta trän om du sågar.


Håller med och inte, jag kör med 745 och hugger en del energived och jag tycker inte att Ababs ser ut att vara snabbare eller smidigare än vanligt aggregat så det tror jag inte på.
Att man kan röja med ett aggregat som har kedja det stämmer, det går bra med ett vanligt aggregat också bara det har hydraulisk kedjespännare.
Sedan att man skulle få med mindre rotryckta stammar med kedja tycker jag inte stämmer.
Om du inte skall ha med rotryckta stammar KRÄVS förröjning.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Kse  
#137054 Kan intyga att det kom med några rötter här och där, är nog oundvikligt att helt klara sig från detta.
Förröjning är dock ingen lösning när man går efter tex dikeskanter.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Mäki  
#137056
Kse skrev:Kan intyga att det kom med några rötter här och där, är nog oundvikligt att helt klara sig från detta.
Förröjning är dock ingen lösning när man går efter tex dikeskanter.


Helt rätt för att det skall överhuvudtaget lönas att köra kanter kan det inte röjas.

Men i gallringar så underlättar det mycket på det problemet.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Kse  
#137059 Visst är det så, vi ville se aggregatet i bestånd men det var inte möjligt för tillfället viket var synd.
Diskuterade det dock och Brackes representant tyckte inte att man skulle in och röja innan vilket jag tyckte, om inte annat för siktens skull.
Att gå in och ta resterna efter avverkning är dubbelt så mycket jobb annser jag.

Användarvisningsbild

Re: Bracke C.16

Mäki  
#137061
Kse skrev:Visst är det så, vi ville se aggregatet i bestånd men det var inte möjligt för tillfället viket var synd.
Diskuterade det dock och Brackes representant tyckte inte att man skulle in och röja innan vilket jag tyckte, om inte annat för siktens skull.
Att gå in och ta resterna efter avverkning är dubbelt så mycket jobb annser jag.


Nja... klart tillverkarna tycker att deras metod inte kräver röjning.
Men skall du klara kraven på certifiering i gallringar oavsett metod eller om du kör på timpeng så krävs det att det är röjt.
Kör du på timpeng och har all tid i värden på dig är det ändå svårt att klara kraven på skador i kvarvarande bestånd om det inte är förröjt.

Avatar Fallback

Re: Bracke C.16

k.lehtinen  
#147093 tjenare håppas det vart en bräcke för däe sitter å kör en ecolog 550 mä bräcke aggregat och vi kör vägar,åkerkanter,gallringar och konfliktbestånd ,och tycker det funkar riktigt bra med c16 på konfliktbestånd vist det tar väll sin lilla tid men vad gör det när vi kör på timme. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).