Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kran på 3-punktslyften

55 inlägg 27677 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kran på 3-punktslyften

masjäveln  
#137011 Nån som har erfarenhet av att montera kranen på traktorn istället för på vagnen?Jag tänker mig att det ska va smidigare att kunna hänga av vagnen o kunna vinscha o lunna fram virket där det är trångt.Tacksam för svar,för o nackdelar.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137012 Det finns ju fördelar och nackdelar som du säger.
Jag monterade min trepunktshängda kran på vagnen istället för att slippa att kranen skall fastna i vagnen då man svänger.
Dels fastnar kranen i dragstången då man svänger samtidigt som traktorn börjar klättra upp för en backe, dvs då traktorn o vagnen står i olika vinklar i backen/plan mark.
Har du inte flytläge på kranen blir det problem vid transporter, särskilt med last på vagnen.
Det blir ju bökigare då du skall byta redskap på traktorn jämfört med att bara kroka på vagnen och ansluta slangarna.
Nackdel med vagnsmonterad kran är ju bla vältningsrisken vid tom vagn, har väl själv vält en 4-5 ggr :oops: .

Tror ämnet varit uppe ngn gång innan här, finns säkert fler argument för o emot där.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

foton  
#137033 Kranen på traktorn gör att den blir stötig och otrevligare att köra. Med kranen på vagnen är det lätt att bara köra ner stödbenen när man vill ställa av den.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

PerErikE  
#137036 testade med min Patruuna 890 på en Valtra 900, men det blev trångt och dessutom var den för tung för traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137037 Kanske bättre att kolla in ett Jake-fäste?

http://swe.jake.fi/

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

masjäveln  
#137085 Och vad är ett jakefäste?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137096 Kolla här: http://swe.jake.fi/

Mkt intressant grej, funderar lite på en sån själv.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

Mahg  
#138774 Ett elände med kran på traktorn. Att sätta fast gripen i lasset och ha 3 flytlägen på kranen tar tid och gripen brukar i alla fall lossna efter ett tag. Kör man med kranen i luften får man passa så den inte slår i träd och gripen svänger villt fram och tillbaka. Dessutom högre tyngdpunkt och välltrisk på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138856 Har alltid haft kranen på traktorn och med extra flytlägesventil är det bara att slå över en vippa så går flytläget in.
Visst har de gått nån slang när gripen gått av lasset och vältrisken är inte särskilt stor, du har garanterat bangat ut innan du välter.
Att ha kranen på vagnen är inget alternativ i mitt brukande med bla Arbro Stroke och gripskopa till dikesrensning.
Grunnar oxå på Jake till nästa montage fast priset (53000+frakt)gjorde mej fundersam om jag ska betala en smed till att göra något icke delbart ist

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

aywa  
#138918 Vad är det för kran som avses, tänker då på om det är en vajerkran eller hydralisk timmerkran med grip?

Själv har jag en starkran ( vajer) med hydraulsvängd bom på traktorns trepunkt! Fungerar fantastiskt bra, allra helst när jag bara skall ner i skogen och dra fram timmer till vägen. Då vill jag ju inte ha en kärra efter traktorn som fastnar bakom stammar och liknande.

Som redan står så är det negativt att ha kranen på trepunkten när man kopplar på skogskärran. Om marken blir ojämn och ekipaget knippar sig så finns risken att kranen tar i draget på kärran... Men jag har iaf hittat inställningslägge med hjälp av rätt längd på tryckstången, ett läge där jag kan höja upp kranen en bra bit i trepunkten. Att tänka på för min del i detta läge när jag höjer kranen så pass högt över draget är att jag måste ta loss kraftöverföringsaxeln. Annars riskerar jag att knäcka den... (har gjort det misstaget o vill inte göra om det, tappen i vajerspelet gick nämligen av den gången)....:)

Men som sagt, jag tycker att fördelarna är större att ha kranen på tttepunkten än på släpet, bli större rörelsefrihet på det viset.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

mb track  
#139739 du måste ha ett jake fäste på din traktor fungerar ej med kran i tre pkt tänk dig tyngdpunkten med vikt i grip .även om du har vätska in dina däck.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

mannen  
#139767 Skälet till Jake fäste är att kranvikten ska hamna direkt på bakaxeln / delvis framaxeln. Det är stora krafter med i leken om man lägger ut kranen fullt och lyfter tungt vilket inte trepunkten är gjord för att klara av. Det blir också mycket stabilare, kranen sitter stumt i jakefästet och fästet sitter stumt i traktorn. Trepunkten är inte lika lätt att få stum.

Nu är det inte riktigt rättvist att jämföra en kran med ett grävaggregat men det har hänt dödsolyckor med grävaggregat fästa i trepunkten. Skälet till det har varit att trepunktsfästet inte säkrats för rörelser uppåt och när man då trycker ned bommen i backen så kommer grävaggregat uppåt med potentiella olyckor som följd. Med jakefäste elimineras den risken.

När man ska ut på transport sträcka bör det gå att lägga kranen över hytten och låta den vila i ett stöd i nosen. Det visas på Jakes hemsida och både mini brunetten samt 810'an har det.

mb track skrev:du måste ha ett jake fäste på din traktor fungerar ej med kran i tre pkt tänk dig tyngdpunkten med vikt i grip .även om du har vätska in dina däck.

Det där stämmer inte, vi har gått igenom det i tråden "köra traktor - frågor från en nybörjare". Trådtiteln blev nog inte exakt men den bör vara enkel att hitta.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

brassel  
#430541 Börjat kika på skogskran som även går att ha på trepunkten på min Valmet 6300a.
Märkena som jag kikat lite grann på är:
Farma
Kesla
Palms
KTS
Någon som kan rekommendera något till märke/modell eller har annat att tipsa om utöver ovan i tråden skrivet är jag tacksam:)

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

rokon  
#430595
mannen skrev:Skälet till Jake fäste är att kranvikten ska hamna direkt på bakaxeln / delvis framaxeln. Det är stora krafter med i leken om man lägger ut kranen fullt och lyfter tungt vilket inte trepunkten är gjord för att klara av. Det blir också mycket stabilare, kranen sitter stumt i jakefästet och fästet sitter stumt i traktorn. Trepunkten är inte lika lätt att få stum.

Nu är det inte riktigt rättvist att jämföra en kran med ett grävaggregat men det har hänt dödsolyckor med grävaggregat fästa i trepunkten. Skälet till det har varit att trepunktsfästet inte säkrats för rörelser uppåt och när man då trycker ned bommen i backen så kommer grävaggregat uppåt med potentiella olyckor som följd. Med jakefäste elimineras den risken.

När man ska ut på transport sträcka bör det gå att lägga kranen över hytten och låta den vila i ett stöd i nosen. Det visas på Jakes hemsida och både mini brunetten samt 810'an har det.

mb track skrev:du måste ha ett jake fäste på din traktor fungerar ej med kran i tre pkt tänk dig tyngdpunkten med vikt i grip .även om du har vätska in dina däck.

Det där stämmer inte, vi har gått igenom det i tråden "köra traktor - frågor från en nybörjare". Trådtiteln blev nog inte exakt men den bör vara enkel att hitta.

Det är väl denna tråden då? Köra traktor -frågor från nybörjare

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

rokon  
#430608
masjäveln skrev:Nån som har erfarenhet av att montera kranen på traktorn istället för på vagnen?Jag tänker mig att det ska va smidigare att kunna hänga av vagnen o kunna vinscha o lunna fram virket där det är trångt.Tacksam för svar,för o nackdelar.

Du kan vända dig till K.T.S de har en boxad version av kranen som ger en stabilare lösning där man kan växla mellan 3 punkt och vagn allt efter behov, samt att kranen är försedd med flytläge vilket är viktigt i detta sammanhang.
Skrolla ned på denna sida så ser du exempel. http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/huggarvagn.htm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).