Arbetskläder för skogen

Kängor ?

48 inlägg 25622 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98435 YES!!!

Provade mina nyinförskaffade Meindl Timberking nu ikväll!
Lite skav i början MEN sen kändes inte kängorna. Det måste bero
på deras Memory foam som anpassar sig efter foten! Kändes inte särskilt svettigt om fötterna
trots 20 grader i luften!
Tålig yta verkar det vara också!

Mycket nöjd hitills!

V

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

snubblaren  
#137004 Kanske lite ot men kan man hitta någon lista på återförsäljare av meindls huggarkängor, vet ju att de finns på skogma men känns sådär att beställa kängor på nätet det är ju något som måste provas.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Robertberg  
#137007 Google berättade att http://www.sporthaus.se/ är svensk agent för Meindl,
här är en listare över deras återförsäljare :)

http://www.moxter.se/wk_custom/document ... emsida.pdf

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Midgård  
#137009 Har sjävl beställt ett par Meindel skyddskängor. Jag provade dem hos en återförsäljare innan och de verkade bra. Jag har oerhört positiva erfarenheter av Meindels kängor sedan tidigare. Har gått många mil i Meindels Borneo uppe i fjällvärlden under ripjakt och även haft samma kängor i Kosovo och Afghanistan och bättre skogdon finns inte. Hoppas nu att Meindel är lika duktiga på skyddskängor.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

snubblaren  
#137010
obantteg skrev:Google berättade att http://www.sporthaus.se/ är svensk agent för Meindl,
här är en listare över deras återförsäljare :)

http://www.moxter.se/wk_custom/document ... emsida.pdf



Ja hitta någon som kränger meindl är väl inget svårt men det svåra är ju att hitta någon som säljer deras huggarkängor som de konstigt nog inte ens har på sin hemsida. Har hittils endast hittat sylva forest i falun som säljer dem men de säljer endast woodwalkern och den fanns typiskt nog endast i kort slå i stortå modell och lite lång men på tok för hög modell (45 och 46) så tror ni att det är någon chans att någon annan av deras modeller ska passa bättre? Har ett par meindl borneo som sitter perfekt så skor i min storlek med skydd kan man väl hoppas att de ska ha.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Midgård  
#137014 Jag beställde ett par Meindel Airstream hos Motorsport i Vimmmerby. Jag provade dem hos Carlssönerna i Stockholm och kom fram till att strl 42 var lagom för mig. Samma storlek som jag har i mina Meindel Borneo. Dock ska man ha tjocka sockor så är det nog ide att går upp till strlk 43.
Dessa Meindel Aristream har skyddsklass 1. De är inte så höga men jag hoppas kunna bära dem i alla lägen då det inte är gummistövlar som gäller. Gummistövlar har sin givna nisch men en heldag i skogen under sässongen vår - höst med gummistövlar gör ingen glad. Med Meidelkängor på fötterna är man lika torr när man kommer hem som när man gick ut.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Robertberg  
#137026
snubblaren skrev:

Ja hitta någon som kränger meindl är väl inget svårt men det svåra är ju att hitta någon som säljer deras huggarkängor


Jag har ingen som helst aning.
Men har man tur så kanske de som jobbar med att sälja grejerna kan ha en idé?
http://www.moxter.se/default.asp?PageID=540

Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145773 Jag had just köpt Stihl Ranger GTX känger och de känns riktigt bra. Jag har Meindel Air Stream på jobbet men kan tyvärr inte säga att jag är helt nöjd med dem. För det första är de små i storleken så det blev fel när jag skickade efter dem från Skogma. Sen tror jag att de är smala. Jag fick kramp i fötterna många gånger. Men nu ett år efter jag fått den har det försvunnit. Dock så har jag fått ont i hälen av dem nu. Därför köpte jag iläggssulor med dämpning till dem och det blev bättre. Annars är de bra. ;)

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Axl  
#145899 http://www.nimaab.se/se/art/sagskyddska ... wo-eia.php Någon som provat dessa? dom är billiga iaf... Nima säljer även Meindl. Ska åka dit och prova i morgon tänkte jag... Fick ett par kängor av Granngårdens eget märke (någon som provat dessa?) men dom var för trånga.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

bema  
#145943 Har faktiskt inhandlat ett par sådana. Använda ca tio timmar men redan trasiga. Skosnörsfästet längst fram på ena kängan öppnade sig. Ska reklamera imorgon, får se hur det går. Det blir väl som när man kommer till gummivekstaden med punktering, har vi aldrig varit med om innan. För övrigt stabila kängor och lagom varma. Fötterna torra och goa när man tar av sig, inte som stövlar som man måste sätta på tork efter en halvdag i skogen.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Axl  
#145955
bema skrev:Har faktiskt inhandlat ett par sådana. Använda ca tio timmar men redan trasiga. Skosnörsfästet längst fram på ena kängan öppnade sig. Ska reklamera imorgon, får se hur det går. Det blir väl som när man kommer till gummivekstaden med punktering, har vi aldrig varit med om innan. För övrigt stabila kängor och lagom varma. Fötterna torra och goa när man tar av sig, inte som stövlar som man måste sätta på tork efter en halvdag i skogen.


Vilka kängor är det du köpt?

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Axl  
#152320 Köpt mig ett meindl i läder. Fick gå upp till 45 mot 43 i vanliga fall. Nöjd än så länge, lätta, sköna och relativt varma.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

bema  
#154361 Ursäkta Axl var kanske lite otydlig. Det var ett par Eia från Nima. Och det var inga problem med reklamationen alls. Fick ett par nya dagen efter med posten under tiden de behandlade reklamationen. Det var ju inte så mycket att diskutera. Har hunnit använda kängorna en hel del nu och är väldigt nöjd. Varma (lagom) och stabila. Inget man tänker att man har på sig som det kan vara med stövlar. Skönt när man kommer hem och tar av sig utan att vara genomsvett om fötterna.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Axl  
#154386 Jag provade Eia kängorna men tyckte plösen var så gigantisk att det blev svårt att snöra dom. Det var samma med granngården kängorna, kanske svårt att göra plösen mindre om kängorna ska hålla klass 2.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Storfot  
#154513 jag fick mina kängor av skolan (går skogsbruk) märket stihl då dom ej hitta stövlar i min storlek, funkar helt utmärkt och är sköna , sköter om dem genom att smörja dem med fiskarsmorning (stavning?) , snörar man åt dem hårt ger de skönt stöd åt foten och är dessutom ganska vattentäta.


Går säkert att hitta dem på någon stihl hemsida :). Rekomenderas varmt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar