Skogsröjning

Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

7 inlägg 4480 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

PETER.ERIKSSON24  
#125569 Frågan är när ni får ett röjobjekt! vad använder ni er av för att hitta till objektet går ni på kordninater-
har själv vanlig carmin 60cx. dock ej med gränser.. gräserna finns ju på satelitkartan. men har ni nåt specielt
kartprogram eller?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125573 google maps på mobilen brukar fungera väldigt bra, eller om man lägger in objektet på gps:n, behövs inget speciellt program om man får traktfilerna som kmz filer...

Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

Kse  
#125601 Har Sveaskogs kartunderlag och sen ekonomisk karta på det.
Kör oxå med Garmin 60 cx men ska skaffa en Zumo oxå då den har lite större skärm.
Tydligen lite problem när man ska tanka ner en logg till dator men den enligt Sveaskogsgubbarna, men som "orienterings" gps på skoter och fyrhjuling blir den bra.

Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125737 Jag kör på det kartunderlag jag får från Stora.
När det gäller privata skogsägare så tar jag en kopia på deras egen karta.

I år ska jag även ha kartmaterialet på GPS men det har gått bra hitills med papperskartor :)

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

PETER.ERIKSSON24  
#135860 får jag korrdinaterna från skogsbolag lägger in dom på gps så skall jag kunna se när jag är på rätt ungskog rågångar gränser brukar man-
väl se när man röjer, är lite osäker just på att hitta till rätt ungskogsområde

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

towes  
#135885 Så en fråga från beställarsidan (dvs vi som representerar privata skogsägare): Ni som röjer och har olika former av GPS-utrustning, vad vill ni helst ha från oss och hur tar vi på bästa sätt fram det? Hur hittar en lindrigt tekniskt orienterad skogsägare dessa på bästa sätt?

För att delvis besvara min egen fråga så har jag via Google Maps satellitbild på måfå sett ut en öppning i ett skogsområde. Om man zoomar kan man nästan se enskilda träd och därmed ganska noga få fram ev hörn på t.ex. en plantering. Sedan gjorde jag så här:
1) Genom ett högerklick fås en meny där man kan välja "Vad finns här".
2) En grön pil hamnar på kartan.
3) Klickar jag på den så får jag en ruta med koordinater på två olika former där den första är klassisk latitud-longitud.

På detta sätt skulle jag kunna få fram t.ex. hörn-koordinater på ett bestånd.

Så till röjarna igen:
- Är ovanstående ett bra sätt?
- Är ni hjälpta av dessa koordinater?
- Vilken form är vanligast i era GPS:er? Finns som sagt två varianter på Google.
- Har ni någon erfarenhet av dessas riktighet och nogrannhet, dvs hämtat från Google Maps på detta sättet?
- Jag hoppas att en papperskarta alltid är det viktigaste underlaget och att ev koordinater används som extra stöd? Jag menar en siffra som skrivits/lästs fel kan ju få stora konsekvenser, medan en kartbild ofta är ganska säker...

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer hur hittar n

röjjare  
#136978 Vi kör med garmin gps "spår" med friluftskartan i botten. Fungerar klockrent.

Vi får "spår" av bolaget för varje objekt som skall röjas.

Dvs. gå ett varv runt objektet och spara spåret. Skicka spåret till röjarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).