Gallring

Hej vad tycks om hund i skotaren

62 inlägg 26196 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

tantgron  
#136715 Har haft min flickväns dvärgpinscher med i skördaren, och har då gjort en hylla med hjälp av en bananlåda och lite kartong bakom stolen. Dår sitter han bra och är hur nöjd som helst... i max en timme i stöten. Sen ska det kollas runt, stå och kika i i framrutan, gärna sitta i famnen en stund. Ett ben eller någon leksak får alltid tillbaka han på sin plats, men maxtiden som han varit med är 6 timmar, sen protesterar han ordentligt.

Rekommenderar varmt att du börjar med max några timmar en helg, och se till att det är det roligaste som hänt på länge, ska vara roligt att komma till maskinen! Affe ska alltid in i hytten om han är med när flickvännen hälsar på i skogen; han hoppar själv upp på hjulet och sen in i hytten och upp i stolen, han vet att jag har godisar i facket brevid dörren!! :D

Dock är hundrasen en av de bästa jag kan tänka mig; stor hund i liten förpackning. Knähund ena stunden, stötande rådjurshund i nästa! :)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#136737 Har dvärgsnauser med mig nästan jämt och för två veckor sedan utförde jag en sak jag klarat av att berätta för alla jag känner att så kan man inte ha hunden men skomakarns barn vet ni har dåliga skor .
Har en packlåda på grizzlyn där kråkan sitter oftast!! förra lördagen hoppade han ur av okänd anledning på en älgsafari med dotra och hamnade under vä hjul - dunk dunk fan också .
Han klarade sig bra men då blödde han ur ändtarmen och var allmänt tagen och fort som f-n ner till vetrinären som kom i ilfart och kollade genom / röntgade tre gånger - sydde lite mm .
Rådet var att skriva att han sprang för regler säger att hund som av okänd anledning ramlar-hoppar ur en icke sluten kupe är ägarens ansvar . Dvs inte ers kylldigt av försäkring men om hunsen hoppar ur när du inte ser och sedan springer framför för egna ben och blir överkörd så är det ok . 13000 kr kostarde älgsvängen . Annars är väl en glad förutsättningslös prick vid sidan av dagliga plikter kanon

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#136810 man kör alltig med dörren stängd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#136855 Värre är om du inte märker att han hoppar ur vid en paus etc .
Ville bara uppmärksamma vårat ansvar mot dom som inte kan ta egna beslut och råka ut för olycka pga skomakarns barn så att säga .
Tycker i övrigt att en hund i vardagen förgyller otroligt mycket på alla sätt . Jag har satt en liten bur i framsätet som jag sätter i bältet på passagerar sidan och där sitter han kanon på långfärd mm.
Som sagt människans bästa vän .
Har just stått i dushen med kråkan efter ett dopp i lite rådjursavfall / lagomt med fluglarver från någon härlig medlem i jaktlaget som inte orkar köra längre än dit åkern slutat .
:grin:

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#136856 Värre är om du inte märker att han hoppar ur vid en paus etc .
Ville bara uppmärksamma vårat ansvar mot dom som inte kan ta egna beslut och råka ut för olycka pga skomakarns barn så att säga .
Tycker i övrigt att en hund i vardagen förgyller otroligt mycket på alla sätt . Jag har satt en liten bur i framsätet som jag sätter i bältet på passagerar sidan och där sitter han kanon på långfärd mm.
Som sagt människans bästa vän .
Har just stått i dushen med kråkan efter ett dopp i lite rådjursavfall / lagomt med fluglarver från någon härlig medlem i jaktlaget som inte orkar köra längre än dit åkern slutat .
:grin:

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Tigerbeat  
#136866 Tycker inte det är en bra ide att ha hund i maskin, Lika dålig ide som att ha en hund lös i bilen,
Visst är dom ett trevligt sällskap osv, MEN OM olyckan är framme så kommer det att svida i hjärtat,

Dessutom är det ingen bra miljö för en hund att vistas i heller,

Vilket är viktigare? Att du har sällskap eller att din hund är trygg?

Sitter själv som Vise ordförande i Lule brukshundklubb, Ser dagligen folk som idiotplacerar hundar
i såväl bilar som maskiner.. Tro mig, Hunden blir inte gladare av att ligga innanför en glasruta om solen ligger på...

Dessutom tror jag ärligt inte att det enl lag är tillåtet heller, Skall dock låta det vara osagt..

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

dexter  
#136869 Måste fråga då, på vilket sätt är en maskin inte en bra miljö att vistas i?
Personligen har ja sett hundar i maskiner som inte hoppar ner när husse säger till trots att hunden kan hoppa ner på däcket själv. Eller hundar som gnäller som fan till dom blir uppburna till hytten. Så fort dom har fått komma in i hytten och lägga sig på sin plats så blir dom tysta, så enligt mig så verkar dom lir rätt glada.

Och de där me solen, idag finns de solgardiner och så bra AC så du kan frysa en dricka..

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Tigerbeat  
#136870 Kort och gott, Det är en trång och olämplig miljö, Du utsätter såväl dig själv som hunden för risk.
Och att säga att man kör lungt över stubbar och stenar osv glöms nog fort bort när man är i produktion.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#136873 Låt sunda förnuftet tala så är hunden nöjd . Glöm inte att den inte mår dåligt av att veta sin plats utan snarare är tryggare om den vet vad som gäller vilket jag tror många så kallade hundägare glömmer med att försöka låta dom vara så fri som möjligt utan riktlinjer och toleranser . Ledaren talar om för hunden vad som gäller och fungerar det så ser väl du hur suveränt det är som är i brukshundsklubb .
Hund ska vara i bur mycket , den finner då den som sin trygghet och inte minst är det praktiskt när man ska bort mm . Jag har alltid med hundburen och inte för att låsa in hunden utan för hans egen skull . Om vi är ute med familjen och har mycket barn / folk mm runt om kring sig så går hunden själv in och lägger sig där när han får nog och där är han trygg och får vara ifred . Dessutom kopplar hunden av mycket bättre i en bur . Nu har jag fördelen med en mycket tålig och lagom stor hund att det alltid går att bära den lilla buren och att det inte är fåga om en hel hundgård för att få in en stor hund så att säga .
Om sunda förnufft används så ser jag inga som helst problem med att ha hunden på jobbet utan snarare som en tillgång .

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

falkestrom  
#136905 Går kalasbra att ha hund med i maskin. Jag har en tyskterrier på lite över ett år med varje dag i skördaren. Ser bara positiva saker med det hela. Hunden slipper vara ensam. du själv får en behövlig bensträckare nån gång ibland och du bygger en fin kontakt med hunden. Vänj han gradvis att sitta i maskin. jag började men nån timme på nån lördag nån gång ibland, sen nån enstaka dag till att när han var ca 6 månader vara med varje dag.
Har svårt att tänka mig att det skulle vara olämpligt på något vis, Kan jag få en tyskterrier att trivas med tillvaron i en skogsmaskin så är det nog ingen fara, han säger till med besked om saker in gillas ;)

Sen kan man ju få ett bonus drev nån gång ibland, han stånda älg i 2timmar häromdagen, chefen var måttligt road ;)

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#136911 Härligt att höra ! vissa saker kan ju chefen få bekymmer med ändå så kör på .

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#136925 En till viktig sak !!! det är bra för hullet med en extra promenad samt dom där blickarna på fikamackan som man kan ge hela och ändå ha samma blick på sista kanten :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jd6630  
#136933 ja har en liten vit japansk spets som e sambons, rackans dammtuss e de. men i vilket fall den går ente nära en traktor eller lastbil då kutar den in i sin hörna i verkstan, men när ja sajjer ....nu ska ja ut o köra lastare då sitter dammtussen på golvet o viftar på de som kallas svans. samma i tröskan där har hon dessutom en egen korg me filt o ligga i o matskål, har vatt me maj i tröskan idag mellan kl 8- 22 o ja hade bry för o väcka henne när ja slutade. hon ligger i korgen o går ente ut, antagligen för att hon inte klarar att gå 220cm ner för stål trappan,upp går bra däremot. i lastaren brukar hon sitta vid min högra sida eftersom hon då kan se ut genom framrutan då hon sitter på konsollen till databoxar o dyl. annars ligger hon raklång framför pedalerna o de gör inget för ja har spakstyrning på allt, så använder inte de ändå
verkar inte o gå nån nöd på den damen

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

dexter  
#136947
Tigerbeat skrev:Kort och gott, Det är en trång och olämplig miljö, Du utsätter såväl dig själv som hunden för risk.
Och att säga att man kör lungt över stubbar och stenar osv glöms nog fort bort när man är i produktion.

Trångt, ja om man har en shäffer i hytten ja. Olämplig, hur? Du svara inte första gången så ja får fråga igen.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#136983 De är ju klart att det blir trångt om man har en stor hund om man har en lagom stor h hytt
Så får man ju plats annars släng ut din väska med mat vad gör man inte
För sin hund

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).