Verkstan

Vikt på ved

31 inlägg 138237 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vikt på ved

Vedsugen  
#136720 Sitter och funderar över mina vedbyggen . Jag har en gammal lada ca 3 km hemifrån där jag har min ved !! nu har jag säckat en del på 60 liter samt 1 m3 säck och frågan lyder . Hur mycket väger en m3 ved - funderar på att bygga ett gaffelställ till atv att frakta dessa på .
Har idag skaffat mig en panna i garaget och har för plan att innan vintern få en kulvert till elpannan och docka in mig så nu kan jag värma hela huset samt garaget med ved och då kommer det gå mer än innan .



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
#136774 En fastkubik nyhuggen tall/gran väger ungefär 650 kg.
Torka å vad vet jag? 200 250 kg går bort?
Låt säga 250 kg.
Återstår 400 kg ved i en kubik.
Å atvn väger max 400 kg.
Ta bort snöbladet å montera gaffelställ å suga tag i en kubik ved.....
Torde kunna liknas vid en gunga....
Åsså gungar vi fram trenne kilometer......

Bättre måhända vore ett släp.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

totte  
#136782 Men om vi pratar om en kubik torr huggen ved stjälpt i säck så handlar det om 0,5 - 0,6 m3 fast, vikt runt 250 - 300 kg.

Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

Mäki  
#136806
Nolltax AB skrev:En fastkubik nyhuggen tall/gran väger ungefär 650 kg.
Torka å vad vet jag? 200 250 kg går bort?
Låt säga 250 kg.
Återstår 400 kg ved i en kubik.
Å atvn väger max 400 kg.
Ta bort snöbladet å montera gaffelställ å suga tag i en kubik ved.....
Torde kunna liknas vid en gunga....
Åsså gungar vi fram trenne kilometer......

Bättre måhända vore ett släp.


Jag vet inte vad ni har för virke i Sverige men i Finland väger 1m3 fast PÅ bark
cirka 930kg färskt.
På 4 veckor sommartid torkar det ner till 650kg/m3.

Har du då staplad är det cirka 350kg/m3s torrt.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

axwell  
#136815
Mäki skrev:Jag vet inte vad ni har för virke i Sverige men i Finland väger 1m3 fast PÅ bark
cirka 930kg färskt.


Med färskt måste du mena nysavat, dvs avverkat efter tjällossningen. De flesta vedhandlare är nog mer förutseende och gör det ett halvår tidigare.

Nu framgår det inte vilket trädslag som trådskaparen menar men över 0,6 kg/l fpb i torkat tillstånd måste vara ovanligt.

Det skulle ge 0,6*0.4=240 kg/m3s, sen varierar det hur stjälpningen och klyvningen har utförts.

Så 240-290 kg/storsäck.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Vedsugen  
#136821 Jo ett släp som lastar 1m3 säck och sedan ställer an den vore något.
Har kikat på ett par gafflar via swischer?? och dom har max last på 125 kg och då undrar jag om det är för atv eller gaffeln så att säga . Verkar för tungt för atvn iaf .
Det är tråkigt att en sak för 100 tusen inte är riktigt bra på något utom nöjesåkning .

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136824 ja kan komma me lite fakta nu!!
var iväg me 6kbm stjälpt, hade de snyggt på pallar me nät om, 1,5kbm i varje pall
4 pallar på mina special gjorde pallgafflar, vikt 2485kg inkl pallar o nät.
ta nu bort vikten av 4 st eur pallar o lite nät

Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

Vedproducent  
#136844
jd6630 skrev:ja kan komma me lite fakta nu!!
var iväg me 6kbm stjälpt, hade de snyggt på pallar me nät om, 1,5kbm i varje pall
4 pallar på mina special gjorde pallgafflar, vikt 2485kg inkl pallar o nät.
ta nu bort vikten av 4 st eur pallar o lite nät

397 kg/m3 s. Var inte ditt virke nere i 23 %?
Vikten borde i så fall vara runt 280-300 kg/m3 s
Så du får nog räkna med att du har fukthalt runt 40 %

Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

Vedproducent  
#136846
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:ja kan komma me lite fakta nu!!
var iväg me 6kbm stjälpt, hade de snyggt på pallar me nät om, 1,5kbm i varje pall
4 pallar på mina special gjorde pallgafflar, vikt 2485kg inkl pallar o nät.
ta nu bort vikten av 4 st eur pallar o lite nät

397 kg/m3 s. Var inte ditt virke nere i 23 %?
Vikten borde i så fall vara runt 280-300 kg/m3 s
Så du får nog räkna med att du har fukthalt runt 40 %

När jag kör 105 m3 i flisbil är vikten 30 ton för torr björk (285 kg/m3 s)

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136847 haha du de enog mer än 40% för de e fällt i förra veckan,fick hem ett lass som ja inte skulle haft men de e grovt o krogigt så fick de billigt o de blev tomt på stället dom avverka.
men till saken. kunden ville ha bokved,färsk ny ved med saven rinnandes, eftersom den måste läggas in i tät vedbod mycket omgående för att förhindra angrepp av insekter.
aa ja palla inte diskutera me tanten ,men fick veta att den va fin o elda med i vinter fast de var lite gröna blad på de.
hon va så nöjd me sin ved o hon böja genast stapla in det mycket tätt i vedboden
så de e vikt på ny ved

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136848 angående de torra som ja säljer av annars ,fällt vintern 2009/2010 så väger 2kbm 550kg löst i skopa utan pallar
vet inte hur mycke 4 eur pallar väger men du har väl koll på saken

Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

Vedproducent  
#136862
jd6630 skrev:angående de torra som ja säljer av annars ,fällt vintern 2009/2010 så väger 2kbm 550kg löst i skopa utan pallar
vet inte hur mycke 4 eur pallar väger men du har väl koll på saken

Ok, ja då stämmer ju dina vikter bättre (t.o.m. i underkant med 397 kg/m3) Gamla stockar där nedbrytningsprocessen börjat blir snabbt lätta i kg men är för den saken skull inte torra. Det är ju en viktminskning i energiförlusten på halvruttna stockar. Jag drog av 100 kg för 4 eur pallar. Det är ungefär det dom flesta väger. Är dom blöta och stått ute i jorden kan dom säkert väga 10 kg/st mer.
Nej nu ska jag iväg på långhelg. Hörs Söndag kväll.

Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

Mäki  
#136892
axwell skrev:
Mäki skrev:Jag vet inte vad ni har för virke i Sverige men i Finland väger 1m3 fast PÅ bark
cirka 930kg färskt.


Med färskt måste du mena nysavat, dvs avverkat efter tjällossningen. De flesta vedhandlare är nog mer förutseende och gör det ett halvår tidigare.

Nu framgår det inte vilket trädslag som trådskaparen menar men över 0,6 kg/l fpb i torkat tillstånd måste vara ovanligt.

Det skulle ge 0,6*0.4=240 kg/m3s, sen varierar det hur stjälpningen och klyvningen har utförts.

Så 240-290 kg/storsäck.


Med färskt menade jag att det är avverkat nyligt typ nu! och jag menade inte att det var ved som skulle säljas utan vikten på fast kubik när det är huggt och skotaren väger virket/stocken.

Sedan hur mycket det torkar ut på en viss tid kommer av dom tabeller som vi använder i jobbet och som är godkända av finska staten för överlåtelsemätning, samma som maskinmätning så om någon tycker att dom inte stämmer kan jag inget åt det.
Detta gäller energived, typ klen ved.

Vikten på en pall som jag räknade ut kan bra inte stämma för det var något jag räknade ut på ett ungefär.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Vedsugen  
#136924 Har idag provat att lyfta en m3 med atv och det gick hur bra som helst - - att kolla mönstret på bakdäcken alltså :grin: :grin:
Med lite motvikt så löser det sig och jag har satt ett svängbart luftgummihjul i fronten på plogfästet så jag ska ta nya tag i morgon och se om det går att köra så .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).