Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 107684 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136627 nu e de ju en ew140 eller 160 detta rör saj om, vet inte hur kraftig deras hydralik e men misstänker att den e lite manligare än 1260ins, just därför ja undra hur mycke man kan våldta en RT innan den tar semester.
en lastbil me saj 15ton grus som sitter fast i gjyttan väger ju mer än grävaren. men vet du fler som har kroken i RT,n eller e de för enklare lätta lyft dom satt den där

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

Robertberg  
#136664 Att det kanske är enklare att lyfta är nog den enda fördelen jag kan se.
Kan ju också bero på okunskap eller otänksamhet.

Krokens placering är inget som avgör om det blir köp eller inte, det är som sagt rätt enkelt att bränna dit en med bättre.placering.
Har aldrig jobbat med någon maskin som har kroken på Rtn.

Användarvisningsbild

Grävmaskinkrok eller kedjekrokar

traktorz  
#136682 Har också svetsat fast en grävmaskinkrok på ovansidan av skopan. Nackdelen är att stroppar och spännband ibland hamnar över skopans vassa skär.

Därför rekommenderas även ett par kedjekrokar på skopans bakre yttersida. Ytterligare en fördel är att dessa fästen hamnar närmare traktorns tyngdpunkt och följdaktligen ger mindre momentpåverkan, så att du kan lyfta större tyngder än om momentarmen räknas framme vid skopans spets.

Bild
Bild

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136685 fattar ente riktigt vitsen me o ha en krok på ovansidan.... bättre o ha den invändigt i ryggen
e ju inte ofta man har spännband i en skopa,men visst de kan ju hända, har ett par grova kedjelänkar i en av mina skopor,för o kunna surra avanten,men fortfarande sitter dom invändigt i rygen.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskinkrok eller kedjekrokar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136695
traktorz skrev:Har också svetsat fast en grävmaskinkrok på ovansidan av skopan. Nackdelen är att stroppar och spännband ibland hamnar över skopans vassa skär.

Javisst, så därför har jag alltid en kedja med mig på traktorn, oftast räcker det med den
så ingen stropp osv behövs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#137063 just därför man kan ha kedjelänkar inne i skopan o spänna i, så slipper man dra banden runt hela skopan

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137092 Jag hade äran att få inviga kroken i skarpt bärgningsläge igår, en BM35 hade sjunkit i myren
igen här nära till.
Jag körde bakom BM35an och satte tänderna rakt ner i myren, kopplade wire och vickade bak skopan
och det sa plopp så kom BM35an upp utan minsta knyst. Traktorägaren hann inte ens in och starta.
I detta fallet var det en klar fördel att ha kroken uppe på så jag fick max brytlängd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174656
Maj2012Skopa.jpg

Den blev ju grön.
Slät Hammerite inne i skopan, hammarslagsmönstrad på utsidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

totte  
#174666 Snyggt men inte pråligt sa den fule, måla svansen grön!

Fint med grön skopa, blir så banalt med svart eller rött, som dom annars är. Snyggt jobb!

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

stegmaster  
#174816 Kul med en riktig tandskopa, inte så ofta man ser en lantbrukare med det.
Något spesielt anvendingområde för den , eller????

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174843 Jag har ingen grävmaskin för tillfället så jag gräver lös grus mm med denna skopa.
Den är åxå mkt bra att lasta lösved med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196751 Jag köpte ett snöblad att ha i lastaren idag, glad i hågen skulle det provas nu ikväll.
Men det blev inget med det eftersom jag inte kunde komma på hur man öppnade och stängde redskapslåset........mycket pinsamt :roll:
Jag har aldrig riktigt vart vän med redskapslås, men detta var höjden.

Lastaren är en Trima 360 professional årsmodell -02 tror jag.
I panelen sitter det en grön knapp med ett hänglås på, på lastarspaken är en skjutknapp till 3:e funktion, när denna är aktiv lyser en röd eftermonterad kontrollampa i panelen.
3;e funktion är väl tiltrörelsen på spaken?

Jag tyckte att jag provade alla tänkbara kombinationer, men jag lyckades inte, hur tusan öppnar och stänger man redskapslåset?? :lol:

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

MrEast  
#196798 Är det lika som på Claasen som jag har lånat hem så ska man hålla in "hänglåsknappen" + knapp för 3:e funktion och tilta samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196803 Ja det var värre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196837
MrEast skrev:Är det lika som på Claasen som jag har lånat hem så ska man hålla in "hänglåsknappen" + knapp för 3:e funktion och tilta samtidigt.


Ja det låter bekant, minns du om knappen hade någon belysning?
(om det nu spelar någon roll så tändes aldrig någon lampa i låsknappen likt belysningsknapparna)
Om det inte är skit bakom spakarna så kanske det är något elfel så inte magnetventilen drar......jag får kolla vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).