Före och efter jobbet

Bondens tid på jorden SVT 1

49 inlägg 25005 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135797
calle336 skrev:..... men politiken som bedrivs här i landet slår ju ut alla små bönder. (och snart också de stora).
Jag valde några citat i din skrivning för några reflektioner.
Väljer vi rätt politiker?
Väljer vi själva rätt leverne eller är vi fångade i "kvartalsbudget" och förströelse som får kosta för mycket etc.?
Senaste inläggen har berört vår förbrukning av våra resurser, som är för stor.

calle336 skrev:Stod och pratade med en granne här om dagen som slutade med sina mjölkkor -87 och de hade då 16 kor i produktion och de klarade sig bra på detta. (dock spå jobbade hans fru med annat) Och idag så klarar man sig inte om man så ha 170 kor.
Möjligen var tidigare bondegrupp mer nöjd med mindre inkomst. De 25 år som gått sen -87 har skapat andra värderingar. Dyrare maskiner/kostnader och större förluster när inte väder och marknad blir som väntat.

Begreppet större anses vara allena "saliggörande" i drift, föreningsliv och kommuner.
Har följden blivit att vi bara är förvirrade på en högre nivå?

Mina "filosofiska" funderingar avslutas med minne från min tid på Segerstads Lantmannaskola 1960 där stod jag en kväll i en elevgrupp på 6-8 personer och käftade med Anton Johansson i Flahult. En 80-årig man som argumenterade för uthålligt leverne/jordbruk. Dels med nya boken Tyst vår och rön om att halm inte skulle brännas upp på fälten.
Vi tuffa elever i grupp hävdade hur effektiv och billig konstgödseln var och framhöll hur fel Anton hade. Anton blev så besviken på oss att han gestikulerade och nästan grät.

När lär vi oss att leva med naturens begränsade resurser och vårda varandra?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Hema  
#135815 Om bara bönderna röstar på samma parti, så är den delen röstare för liten, för att det skall intressera något parti till den grad att de skulle riskera att förlora andra röster. Finns helt enkelt för få brukare kvar. :sad:

Skillnaden på kurvan mellan inkomst på odlat mot kurvan på inköpspriserna av maskiner, är det som driver på att jordbrukaren måste hela tiden öka sina arealer för att kunna vara kvar, vilket i förlängningen om det inte ändras blir helt omöjligt att kunna leva på. :sad:

Samtidigt som vi ändrar skolan, så att alla/fler och fler praktiska ämnen tas ut ur skolan (slöjd och hemkunskap), varför lära ut sådana gameldagsa kunskaper när vi lever i ett kunsumtionssamhälle, där det går att köpa allt nytt/färdigt? Vi ska ta hänsyn till de nya privata aktörerna, som inte är intresserade att erbjuda, extraundervisning, slöjd, hemkunskap, idrott (blir nog nästa), eget bibliotek, ja listan kan säkert göras längre.

Här borde det ställas lika höga krav som det ställs på den kommunala skolan. Det är ett hån mot våra barn att samhället inte satsar på dem, utan på kortsiktiga ekonomiska vinster. 😡

Samtidigt som många privatskolor är utlandsägda vilka inte betalar skatt, på samma sätt är det på vårdsidan och ser minst lika illa ut. Vi bara skickar ut statliga pengar ur landet, samtidigt som vi minskar "handlingskraften" hos invånarna. Teori i all ära, men utan praktik.....

Som jag ser det, lever vi nu i en bubbla, som är så starkt beroende av billiga transporter, billig arbetskraft, billig energi osv. att om något oförutsägbart skulle inträffa kommer vi stå med byxorna nere. :shock:

Det är dax för våra politiker att bryta detta mönster! Som jag ser det lever vi på lånad tid.

@: Bertilsson: Antar att din åsikt till ditt skolminne har förändrats med åren. Uttrycket "Ung och naiv" kommer väl aldrig bli omodert.

Nu ska jag se Minnernas Television - Strövtåg i Västergötland.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135864 ni kan ju läsa i alla facktidningar att svin o djurbönderna kursar en efter en varje dag, foderfirmorna kräver kontant betalning o höjer priset
slakteriet sänker priset och importerar från andra länder,danmark. det finns och jag menar det finns inte svenskt /eko/kravkött i nån affär i sverige,så ni som köper de- sitt där me galna kosjukan o svinpest
ni konsumenter tvingar fram absolut allra lägsta pris på exakt varje vara,men att gå på resturang o äte de har ni råd me
ett hån att förkasta de gammla som varit?? nä tror inte de, eller hade du kunnat få fram personal till handhackning av ex mina 30ha lök 30ha potatis o 30ha betor, hackning o upptagning, sen har vi spannmålen som ska skördas, saj att den anställde klarar 0,5ha /dagx10kr i timmen!!! e väl ungefär vad man har råd att betala i lön, men utgår från att han som tyckte de va ett hån,plockar fram personal till detta priset
annars får ja väl tanka på 1200li diesel på tröskan som varar 10 timmar
hade en gång svin på gården men avvecklade dom 2000,hade inte råd ha dom kvar o förlora pengar
skaffade lite höns o ville sälja ägg till grannen,men ica va billigare så hönsen blev rävmidda
ja har 160ha odlat o de kan ja inte leva på utan måste ha andra inkomst tjällor, odå gnälls de för att ja tar en massa arbete i från andra.
kör ja ut ved åt en kund o komme ri en glänsande ny traktor o vagn,låt saj ekipaget kostar 2mille,,,, ojoj va de går bra för svenskt jordbruk,nu vill ja handla billigt kött från brasilien så dom me kan åka runt i en sån traktor
men ska ja klara jordbruket måste ja ha maskiner att sköta de me. jämför inte hur de va för 30år sen,jämför me hur de var för 5 år sen
allt blir dyrare, snart börjar skolan o ungarna här ska ha nya kläder,har ni vatt i en klädes sko affär sen 70 talet, ett par jeans kostar 1200spänn, har man ente senaste modet blir man mobbad, varför?? jo nån rigemans unge vars far e bankman kan torka saj i röven me 500sedlar o köpa fina dyra saker till barnen, då får vi vanlige knegare snällt följa me
ja oljan e väl slut snart, just därför vi odlar massa bio etanol, försöker få upp ett vindkrafts verk på tomten,men grannen får allergi vid blotta ordet vindkraft, elen stiger o nåt e fel när de e billigare att låta traktorn stå o driva elaggregaten än att eon pumpar in de i väggen.
vi får ente odla för grannen gillar ente att de dammar när vi tröskar o ringer miljökontoret när vi ör fast gössel,för de luktar o denna granne bor i stockholm o besöker sin stuga nån vecka då o då under året
men drass loss från snödrivor gratis e en självklarhet
ni ska veta att vi lantbrukare kämpar varje dag för o överleva, fick i fjor slänga massor av potatis som eu ansåg va för små eller för stora,o dessa fick gå till destruktion då det var miljöfarlig verksamhet att sprida de på åkern o den kostnaden fakturerades på maj.
nu e ja inte den som sitter på pottan ekonomiskt tack vare arvegård o en gammal trygg ekonomi,men sajjer bara fy fan för de som tillträtt ett jordbruk de sista 10 åren. dom e inte kvar länge
o hur gör man då, ska ja köpa till deras mark o odla eller ska de få ligga som biotop o nån 08 kan ha sin piknick korg i de gröna

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

MNskog  
#135874
o hur gör man då, ska ja köpa till deras mark o odla eller ska de få ligga som biotop o nån 08 kan ha sin piknick korg i de gröna



Och då kommer markerna att ha växt igen och idyllen den Svenska landsbygden har blivit en sly djungel.

08:orna skriker att det måste lagstiftas om att markägarna ska röja sin mark. För ingen vill köra betesputsen för allmosan från eu när dieseln kostar 30 kr/liter. (Dessutom är den putsningen bara konstgjord andning som fördröjer igenväxningen ett tiotal år).

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

calle336  
#135882 Nä visst ska all mark odlas om går och inte ska nått göras om till biotop för att det skall ses som rekreationsområde för stadsbor. Men det måste ju finnas plats för både små och stora gårdar. All mark ska inte skötas som den gjorde för 50 år sen. Men kunskapen de hade om marken för 50 år sen är värdefull och måste bevaras. Gårdarna ska inte övertas av pensionerade politiker som tjänat storkovan och samtidigt slagit undan benen på bondekåren.
Jag sitter nu i ett generationsskifte där farsgubben skall trappa av. Men när han räknat ihop de senaste årens inkomster så går de kanske med 100 kr i plus per ha. Och han tänker inte odla nått nästa år å vill inte heller lämna över gården till mig då de inte finns lönsamhet i det. jag är ung och vill bruka jorden å sköta gården. men det finns ju inte ekonomiska förutsättningar för detta. Å köpa en annan större gård är ju inte heller möjligt då priserna på dessa är ju i stort sett absurda. Går man till banken skrattar de ju nästan åt en.
Visst det är lätt att sitta å gnälla och det är ju vi bönder kända för att göra men nu måste ju nått göras. Bondekåren blir allt äldre och inte många yngre vill ta över och de som vill har inte ekonomiska förutsättningar för det.
Vi brukar diskutera detta i vår lokala LRF avdelning om hur man ska göra för att få ett hållbart Jordbruk i sverige. Lägga ner de föreningar som en gång skapats och starta om dem på nytt eller hur ska man göra? Såg nu att scan ska börja sälja importerat kött i butikerna i sverige nu också. Vet inte vad jag ska säga om det. Tycker det verkar som fel väg för att rädda svensk jordbruk.
men hur ska vi göra?
ja jag vet då desvärre inte.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Robertberg  
#135923 Om banken skrattar åt en när man vill jobba 150% för att försörja landet med mat så är det väl bara att byta bransch?

Ingen annan än du gråter för att just du inte driver en bondgård, och om inte samhället efterfrågar dina tjänster så känns det dumt att gneta på med gamla vanor i gamla spår..

Jag tycker själv att det låter helt befängt att vi har ett samhälle där det inte är lönsamt att producera inhemsk mat och råvaror, men med låg efterfrågan på varorna så blir också priset lågt. Genom att arbeta med intresseorganisationer och politiker tror jag man kan öppna upp de svenska ögonen och intresset för svensk mat.
Är tveksam till att man kommer långt genom att bara klaga på att allt är skit och att idiotförklara svenska folket.

Jag är uppvuxen och bor på en gård med 44 mjölkplatser, ungeför 100 kor totalt. Skulle aldrig köpa kött eller mjölk som inte är producerat i sverige, är i allmänhet tveksam till mat från utlandet..

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Robertberg  
#135924
jd6630 skrev:ett hån att förkasta de gammla som varit?? nä tror inte de, eller hade du kunnat få fram personal till handhackning av ex mina 30ha lök 30ha potatis o 30ha betor, hackning o upptagning, sen har vi spannmålen som ska skördas, saj att den anställde klarar 0,5ha /dagx10kr i timmen!!! e väl ungefär vad man har råd att betala i lön, men utgår från att han som tyckte de va ett hån,plockar fram personal till detta priset


Tror det var få gårdar som på femtiotalet brukade 160 hektar med endast manuell arbetskraft?


allt blir dyrare, snart börjar skolan o ungarna här ska ha nya kläder,har ni vatt i en klädes sko affär sen 70 talet, ett par jeans kostar 1200spänn, har man ente senaste modet blir man mobbad, varför?? jo nån rigemans unge vars far e bankman kan torka saj i röven me 500sedlar o köpa fina dyra saker till barnen, då får vi vanlige knegare snällt följa me


Kunde du inte köpt ett par nya jeans till pojken i samma veva som han fick bil och lastbil? :)

När jag gick i skolan hade jag klasskompisar med jeans för vara 299:-, de blev inte mobbade..

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

calle336  
#136047 Hmm

Är ni säkra opå att filmen om bröderna skulle ingå i denna serie?
För igår va de ju en annan film om den vackra ön- Såg den inte dockmen den spelades in. Tror att nästa onsdag e de hästmannen

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#136149 nä ja brukar inte handla kläder till pågen, de sköter han själv me pappas visa kort.... e ju stora killen nu så han kan själv välja kläder.
till lillan brukar ja kunna handla nåt fint men oftast sköter sambon de.
de va säkert många större gårdar även på 50 talet, o tror ente 160ha va helt ovanligt här i skåne

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136150 jd6630 anser sig ha en insikt som står utom allt tvivel om hur konsumenter tänker och beter sig. Om de är så många som jd6630 anser är det viktigt att försöka nå konsumenterna. Möjligen kan detta göras med effektivare anda än vad som användes tidigare i tråden. (Möjligen kan det vara provat.)

Med ökade motsättningarsom uttryckt med enbart raljerande påstående, cementeras rådande värderingar. Personligen tror jag på förståeliga förklaringar med fakta, som ger objektiv bild och motiverar till värderingar, som nya grupper vill leva med. Flertalet personer som följer med gröna vågen är exempel på personer som byter levnadsstil.
Ekologisk odling till konsumenter som väljer mer av dessa produkter är annat exempel.
Försöka duger.

Styrbjörn i filmen tycker jag var en levnadskonstnär.
Han bedöms vara skonsam med naturen.
Om svåra tider skulle uppstå är det den typen som föder sig ändå.
Hans "koldioxidkvot" borde vara låg.
Motsatsen är den uppskruvade produktion i dagens jordbruk, som behövs med stora specifika maskiner och stor känslig investering på enskild företagare.
En maskinpark som gör att den är känslig vid svårighet med reservdel eller ökad kostnad för bränsle.

Med ovanstående vill jag bara peka på olika sätt att argumentera och påverka, samt hur vi är anpassade till en glidning mot sämre tider och ytterligheten, ofredstid. (Gud hjälpe att vi inte får det.)

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#136632 ja sitter själv som ägare till en gård på 160ha mark odlat maskinstation o entreprenad firma.
allt ja odlar ska säljas till lantmännen, nordic suger, och grönsaksuppköpare
ja som egen odlare kan inte lämna vete till kungsörnen bertekvarn o dyl, inte sälja socker till nån annan än nordic suger de finns ett monopol sedan 50talet,att all lök ska uppköpas av en grosist o potatis säljs till 2 lokala grosister.
ja får snällt acc,de pris dessa har fast ställt i förväg.

eko?? har ett regelverk som inte är enkelt att nå upp till o kräver enormt mycke handarbete som det inte finns ekonomist utrymme för i svenskt lantbruk
de e så jävla enkelt för en skogsägare som ska avverka, hör med flera aktörer sälj till högsta pris
de funkar inte på jordbruks sidan.
vi ska hålla sverige me mat europa o resten av värden, samtidigt ska stora delar av marken ligga i träda. vi får tacksamt gneta på för o försörja oss så gott de går
när nu regnet har ställt till de i söder o mycke gröda e förstörd redan så finns de inte en chans att mina kunder kommer ha råd att betala för mina insatser hos dom, sådd sprutning tröskning, förluster jag troligtvis får ta nu, för att försöka rädda vad som räddas kan av grödan,sen lösa de ekonomiska på annat håll o be en stilla att kunden får ihop pengar till mej me tiden
det rör sej om mångmiljonbelopp som står kvar på fälten.
politikerna e inte på vår sida i detta läge o djurbönderna har de väl ännu svårare
eftersom inte den ekonomiska biten går ihop hos lantbruken så sälj egendommar på löpande band antingen av ägaren eller av banken, de finns då vissa starka grannar som köper till egendom efter egendom för att själv få mer areal, jag e en av de som köpt o köpt, räntorna har ju varit låga o man kan binda lån på lång tid. sitter me räntor o armorterinag varje månad i storleksordning vad en höginkomst tagare har i årslön
de tvingar mej att ha de största maskinerna o de modernaste , när de ska rulla på fälten får dom inte va i verkstan, ja måste ha många ben att stå på för att maskinerna ska rulla mycke o ja ska tjäna pengar
men ändå hatar ni maj!!!!!!!!!!!!!!!!

men när en statlig industri eller bolag säljs till utlandet då tar ni fram whiskeyn o firar, ex. vodka bilprovningen saab mfl.
hade då alla bönner flyttat utomlands så hade väl sverige supt ihjäl saj på en helg

vi odlare kan inte nå konsumenterna på lämplig sätt pga monopolen, men konsumenterna kan nå oss.
var för nåt år sen inne på att starta gårdsbutik men fick avslag av komunen med anledning av att jag inte kunde tillhanda hålla egenproducerad mängd o baskrav året runt. i baskrav ingår vxthusodlade produketr, ett sätt av regeringen o eu att stoppa hemförsäljningen
de är en trist sist vi sitter i o en mycke mörkare framtid.
vi har mycke högre skördar nu än på styrbjörns tid genom forskning o förädling, andra sorter o annat odlings sätt. kan inte se att de skulle kunna gå tbx i tiden till deras nivåer eller deras odlings sätt. utan mer lutar åt usa prärie odlingar

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

MNskog  
#136643
jd6630 skrev:ja sitter själv som ägare till en gård på 160ha mark odlat maskinstation o entreprenad firma.
allt ja odlar ska säljas till lantmännen, nordic suger, och grönsaksuppköpare
ja som egen odlare kan inte lämna vete till kungsörnen bertekvarn o dyl, inte sälja socker till nån annan än nordic suger de finns ett monopol sedan 50talet,att all lök ska uppköpas av en grosist o potatis säljs till 2 lokala grosister.
ja får snällt acc,de pris dessa har fast ställt i förväg.

eko?? har ett regelverk som inte är enkelt att nå upp till o kräver enormt mycke handarbete som det inte finns ekonomist utrymme för i svenskt lantbruk
de e så jävla enkelt för en skogsägare som ska avverka, hör med flera aktörer sälj till högsta pris
de funkar inte på jordbruks sidan.
vi ska hålla sverige me mat europa o resten av värden, samtidigt ska stora delar av marken ligga i träda. vi får tacksamt gneta på för o försörja oss så gott de går
när nu regnet har ställt till de i söder o mycke gröda e förstörd redan så finns de inte en chans att mina kunder kommer ha råd att betala för mina insatser hos dom, sådd sprutning tröskning, förluster jag troligtvis får ta nu, för att försöka rädda vad som räddas kan av grödan,sen lösa de ekonomiska på annat håll o be en stilla att kunden får ihop pengar till mej me tiden
det rör sej om mångmiljonbelopp som står kvar på fälten.
politikerna e inte på vår sida i detta läge o djurbönderna har de väl ännu svårare
eftersom inte den ekonomiska biten går ihop hos lantbruken så sälj egendommar på löpande band antingen av ägaren eller av banken, de finns då vissa starka grannar som köper till egendom efter egendom för att själv få mer areal, jag e en av de som köpt o köpt, räntorna har ju varit låga o man kan binda lån på lång tid. sitter me räntor o armorterinag varje månad i storleksordning vad en höginkomst tagare har i årslön
de tvingar mej att ha de största maskinerna o de modernaste , när de ska rulla på fälten får dom inte va i verkstan, ja måste ha många ben att stå på för att maskinerna ska rulla mycke o ja ska tjäna pengar
men ändå hatar ni maj!!!!!!!!!!!!!!!!

men när en statlig industri eller bolag säljs till utlandet då tar ni fram whiskeyn o firar, ex. vodka bilprovningen saab mfl.
hade då alla bönner flyttat utomlands så hade väl sverige supt ihjäl saj på en helg

vi odlare kan inte nå konsumenterna på lämplig sätt pga monopolen, men konsumenterna kan nå oss.
var för nåt år sen inne på att starta gårdsbutik men fick avslag av komunen med anledning av att jag inte kunde tillhanda hålla egenproducerad mängd o baskrav året runt. i baskrav ingår vxthusodlade produketr, ett sätt av regeringen o eu att stoppa hemförsäljningen
de är en trist sist vi sitter i o en mycke mörkare framtid.
vi har mycke högre skördar nu än på styrbjörns tid genom forskning o förädling, andra sorter o annat odlings sätt. kan inte se att de skulle kunna gå tbx i tiden till deras nivåer eller deras odlings sätt. utan mer lutar åt usa prärie odlingar


Egenproducerad mängd och baskrav ? Vill du förtydliga det.
Det är väl något som vi får trycka på om att förändra eller är det något som kan tolkas olika av kommuner.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

calle336  
#136644
jd6630 skrev:var för nåt år sen inne på att starta gårdsbutik men fick avslag av komunen med anledning av att jag inte kunde tillhanda hålla egenproducerad mängd o baskrav året runt. i baskrav ingår vxthusodlade produketr, ett sätt av regeringen o eu att stoppa hemförsäljningen


Detta låter ju helsjukt. Det måste ju vara olika krav beroende på vilken komun man bor i. Annars skulle ju ingen i sverige kunna öppna gårdsbutik. Trodde ju tanken va att man skulle tillhandahålla produkter efter sesong. Å att det va upp till en själv om man bara vill ha öppet unde sommar och höst eller liknande.

Och inte tror jag att nån hatar dig JD6630.
det måste ju finnas stor bruksenheter men även små.
De enda som verkar hata svenska bönder är väl de som sitter och bestämmer i detta landet. Finns ingen vettig jordbrukspolitik alls. Spelar ju ingen roll vilka som sitter och bestämmer om de är S eller M de e samma skit ändå. Vi borde bli mer som fransmännen å ut å tippa dynga vid stadshuset.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136648 Reportage idag i P1
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4659696

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

axwell  
#136661 Som tidigare nämnts; "Hästmannen" SVT1 ikväll vid åttatiden(?).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).