Skotare

Villkorlig dom för skotarförare

32 inlägg 12624 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Villkorlig dom för skotarförare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13624 Säg gärna vad ni tycker.....
Jag tycker det borde vara lag på backkamera!

Smålanspostens hemsida:

http://www.smp.se/nyheter/alvesta/skota ... er-(317629).gm



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13629 Om inte annat så är det en hemlig billig penning att betala för att klara livhanken på en människa att montera in en frivilligt.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13631 Ja, hela historien är tragisk!
Konstigt att försäkringsbolagen inte infört premier för backkameror eller liknande?
Borttaget fall ovan måste det vara en hel hoper bilar odyl som blivit ofrivilligt "sektionerade" över åren, så går ju vissa historier iaf...?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13635 Har hört nån skröna om att nån har tyckt att bakändan börjat klättra lite så föraren gått ut för att kolla,då har det legat en dam som krypit till bakluckan medans bilen brivit mosad framifrån. Vet dock inte hur det är med sanningshalten.
Brorsans delägare i firman backade då över halva huven på en personbil när de körde och slog väggrenar.
Dock var ju det lite tokigt av föraren i personbilen,man kör ju inte upp och slickar bakänden på ett arbetsfordon på väg med blinkfyr direkt. Bilen blev iallfall utdömd för skrotning...

Användarvisningsbild
masterchief  
#13636 Man får inte ta något förgivet med folk när man kör i skogen.
Så sent som idag när jag körde med 2004an så kom det en person och knackade på sidorutan i mörkret.
Då satt jag och gallrade för fullt. Då han smög fram i döda vinkeln snett bakom maskinen så hade jag inte en chans att se honom.
Man får sig en tankeställare. Tänk om man backat eller slagit ett träd i riktning mot honom....
Det han ville var att vi skulle hugga ett par träd på hans tomt.... :oops:

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13638 Man undrar ju hur många av dessa incidenter bara bevisar hur rätt Darwin hadde , survival of the fittest :roll:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13639 När jag körde flistugg så kom det en cyklandes mellan kontainer och maskin när jag höll på tippa upp baljan. Känns som att folk har lite dålig respekt för maskiner i arbete.

Avatar Fallback
Ponsse dual  
#13658 Han jag körde skift med i sommras backade upp på motorhuven på en bil men han märkte ju att nått var fel och gick ut o kollade o där satt en äldre dam som var aningen vettförskrämd. Hon klarade sig dock oskadd men bilen fick dom flytta med bärningsbil sen.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13668 Överhuvudtaget har folk dålig respekt för fordon/maskiner i rörelse

När man backar vid en affär så kommer det alltid folk gåendes bakom bilen när man backar istället för att gå vid sidan av bilen/gå runt

kan tänka mig att det är ännu jävligare när folk är runt o springer när man kör nån maskin tex skotare, skördare eller nån annan arbetsmaskin

samma som när jag skulle backa in traktorn i skolan i ett garage där, börja backa sakta och trodde att dom skulle förstå och flytta på sig, dom flytta inte på sig förrens jag kom 1-2meter nära(körde på lågväxel)

Däremot måste man endå ge ett plus till alla dom som vågar "sticka ut" och använda varselkläder, varselvästar o reflexer

kommer man med traktorn när det är börjar mörkna ute och har helljus på endå ser man inte alla, eftersom att dom flesta dessutom har mörka kläder

däremot när jag tex backa in så var det väldigt lätt att hålla koll på läraren som tex hade varselväst, att han inte va ivägen

själv använder jag varselkläder/väst så ofta som möjligt i arbete

även använder jag nån varseljacka på fritiden

jag tror att en kombination av att folk använder kläder som syns när dom är i närheten av maskiner och ökad förståelse för hur pass farlig en maskin i rörelse är skulle minska olyckorna

trots allt kan man inte skylla allt på föraren, vad ska han göra åt tanten som ligger i häcken och pressar med sin gamla nissan micra?

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13669 Kör en del truck på jobbet och måste säga det rakt ut. "FOLK ÄR FÖR F-N DUMMA I HUVUDET"

Skall man backa ut genom en garageport så kommer det nästa alltid en kostymnisse som bara måste tränga sig mellan trucken och dörröppningen, att det sedan kan vara svårt som sjutton att se när man backar ut ur ett mörkt garage ut i ljuset gör ju inte situationen bättre. En dag kommer någon att sitta pressad mot dörrkarmen så han får skrapas ner med skyffel, men det förstår de inte, jag är chef trucken få lämna företräde verkar de tycka.

Sådana olyckor händer allt för ofta när någon bara skall fram istället för att hoppa åt sidan och låta den som kör trucken göra sitt.

Kommer man sedan åkandes med en massa pallar på gafflarna måste ju bara någon snedda framför så man får tvärnita och då vet man ju var lasset hamnar.

En truck på sågverk har iaf alltid företräde och kommer en bil i vägen när de kör ett virkespaket bromsar de inte ens, men det har ju sina orsaker. Kör de fort med lasset uppe så ramlar det förhoppningsvis av på andra sidan bilen. Tvärnitar man så hamnar virket mitt på bilen. Bättre att köra in i sidan på bilen än att dumpa hela lasset på taket.

Ja ja är konstigt nästan att det inte händer mer olyckor. Men truckar är väl det som orsakar flest arbetsplatsolyckor här i landet har jag läst.

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20069 Mm folk är redigt oförsiktiga! Fy skäms! Och ändå alltid verkar det vara maskinförarens fel enligt besserwissrarna...

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20125 Folk kan verkligen inte tänka alltså. Var och körde ris där det skulle byggas tomter, kom precis dit efter att han som skotat virke sluta så virket låg kvar. Är ju lite tomter omkring där iaf så man är lite uppmärkssam. Men flyttar en timmertrave för att komma upp i slänten bakom. lastar bara över till andra sidan. Har kamera i bak men inte ifram. Så när jag sitter där å flyttar om kommer det en tjej(troligen en mamma) Med en barnvagn med barn i, och en hund i koppel! Och bara går rätt under kran. Vart helt chockad, hur kan man göra ngt sådant? Och hon tittade inte ens upp när hon gick förbi :shock:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20126 Håller me er i allmänhet här.. om folk alltså :lol: å då alla andra folk :lol:

Jag använder själv varseljacka/väst så fort jag är efter väg eller i skogen på väg mot en maskin, som jag försöker närma mej framifrån så föraren ser mej i tid...

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#22867 De står ju Riskzon 25 meter på skotare & 60 meter på skördare, men i dagen samhälle har ju alla så jävla bråttom. Dom saknar respekt för maskiner i allmänhet. En lastat storskotare väger ju runt 40 ton, begränsad sikt bakåt och folk som ska fram. De e konstigt att inte de händer fler olyckor än va de gör. Står man och lastar av framme vid avläggen så ska vägen betraktas som arbetsområde, och då ska förbipasserande visa maskinföraren den respekten som krävs. De tar kanske 5-10 minuter, å har dom så bråttom kunde dom ha åkt tidigare....

De e min åsikt iaf....

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22909 Var nära att få en Peugeot 206 käpprätt in i tankvagnen idag! Flyttade på väg och skulle precis svänga höger från en 90-väg in på liten grusväg. För att komma in på den smala vägen fick jag ta ut svängen, men eftersom jag hade fri sikt åt bägge håll och ingen kom då tyckte jag det varkade säkert. Precis när jag börjat svänga in skördaren mot vägen kommer en mötande bil. Märk väl att det är ljust och klart och gott om sträcka att bromsa på. Stannar han till? Saktar han ens in? Ingalunda! Han står på för fullt, antar att han ser en liten lucka mellan vagnen och vägrenen. Problemet är ju bara att när jag svänger med skördaren så svänger bakänden på vagnen längre ut i vägen. DÅ bromsar han minsann, men då är det så dags. Han hinner inte stanna, utan får ge sig ut i vägrenen med halva bilen. Ser bara ett dammoln och att han tack och lov kommer ut bakom vagnen, accelererar och kör vidare för fullt blås.

Sen alla kreativa omkörningar man råkar ut för när man kör ett långsamgående fordon är ju ett kapitel för sig. 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).