Gallring

f

22 inlägg 8118 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

skogstok88  
#136438 e
Senast redigerad av skogstok88 sön 04 sep 2011, 18:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

zeetorg  
#136447 Jag kommer nyss hem från en tur med en skotarförare i en gallring. Han påstog att i snitt så skotade han på ett enkelskift ungefär vad skördaren tog ner på ett två-skift vid gallring.

Själv så kör jag inte skogsmaskin så jag vet inte vad som är normalt.
Vart i alla fall grymt imponerad av hur snabbt och smidigt det gick för honom.

Om du kör fram allt som går att köra fram så gör ju du i alla fall din del.

Tänk bara på att om man klagar och stressar sina arbetskamrater så skapar man bara dålig stämning och sänker produktiviteten. Är din chef erfaren och klok så ser han nog ändå vart det bromsar och inte.

Men det är klart att en liten pik skall dom ju ha om dom inte kan hålla en nybörjare stången. ;)

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

skogstok88  
#136450 .
Senast redigerad av skogstok88 sön 04 sep 2011, 18:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

Beavern  
#136461 kör du 30 lass/ vecka med 800m skotningavstånd får du gärna börja jobba åt mig:)

Du har rätt inställnig, tävla lite mot dig själv. Försök förbättra dig varje dag, behöver inte va mer kubik varje dag, utan t ex m3/ skada i beståndet. m3/l diesel. och sådana saker.
Sen är de viktigt att man inte tok kör bara för att visa att man kan köra fort. Många t ex sitter å kör med en kran som går alldelens för fort bara för att det SKA gå fort. Lungt och fint i kran och lungt och fint fram med skotaren på basvägen det tjänar både du själv, maskinen och ägaren på i längden.

Användarvisningsbild

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

söderlund  
#136465
skogstok88 skrev:men ska jag sitta och dricka kaffe hela dagarna och få sparken istället för han inte hinner med man har ju sämsta jävla maskinen i en 1 gallring en stor 1270D


vi kör (1270e) i både förstagallring (medelstam mellan 0.03-0,11) ,andra o sista gallring och de är ändå problem för skotarn (1110D) att ta sig fram speciellt när de gäller i att svänga, men vi har inga problem att hålla skotarn med virke i en förstagallring om vi har ett försprång med skördarn på 200 m3 och de vi ska köra är en fint objekt och kanske är på 400-500 m3 men sen finns de ju andra faktorer som spelar in till exempel bärighet, lutning o stenighet som kan sackar skördarns produktion. och då är de solklart att skotarn kommer ikapp på ett litet kick :)

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

javelhaven  
#136470 Va kör du för skotare?

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycker ni om mitt resultat

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136509 Vi har en 1050F och en 1050H och kör just nu en gallring med medelstam runt 0.08-0.10 och båda maskinerna går skift.

Kan säga att vi kör inte ifatt skördaren då, visst är det fin körning och vi håller bra tempo båda två.
Chefen sa att de hugger ungefär ett skotarlass i timmen och det är ungefär vad vi kör ut.


//Johan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).