Skördare

Ponsse Beaver.

21 inlägg 14956 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

Beavern  
#136262 Har kört 5st beavrar sedan 2003 med både h53 och h60 aggregat och nu på den senaste ett logmax 5000.
H53 går riktigt bra när det väl går men är för mycket skruvning på det, de första vi hade gick jättebra och gick aldrig sönder, medans de som är köpta från 2007 och frammåt började äta sang och dricka olja. Mycket sällan som vi fått svetsa i något aggregat, utan det var just slangar som gick sönder i tid och otid.
Mycket hårdskruvade och trånga att hålla på med, har en känsla av att det är en sjuka so små aggregat har.

H60 aggregatet vi hade vill jag inte ens prata om för så dåligt var det. Böt bort det efter 3000h. Det var ett BW aggregat så de kan bero på det, vet inte om de med bogieställ är bättre.

Vi känner att den maskinen som idag går med Logmax 5000 har lyft produktionen rejält mot den som går med h53e.

Beavern som sådan klarar med rätt förare av att hålla en hög produktion i gallring från 0,06 och upp i gallring. I slutavverkning hänger man med bra i produktionen upp till 0,30-0,35 beroende på hur beståndet ser ut. Här uppe i Dalarna kommer man långt med en beaver medans jag kan tro att den i söder kan blir för liten i slutavverkning.

Har kompisar här uppe som kör 1470 och skördare i den klassen och de blir ifrånåkta av beavern i medelstammar under 0,20-0,25 medans beavern så klart inte har en chans när det blir grövre än så.


Samanfattningsvis så är beavern en fantastisk basmaskin där vi sällan eller nästan aldrig gjort något på, likaså kranarna har varit väldigt driftsäkra och straka för sin klass. Det är aggregaten som varit akilleshälen. Hoppas nu att vi fått en lösning på det genom Logmaxaggregatet.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

JD 2006  
#136264 Intressant låter som en bra lösning då med ett Logmax :smile:

Verkar som Logmax är hållbara.....det är ju det med Ponsse att aggregaten är si och så men överlag så går ju basmaskinerna väldigt bra. Men aggregat har väl alla märken vissa modeller som helt enkelt inte är bra.

Men men för och nackdelar med allt som vanligt :???:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

Beavern  
#137035 Ja det är verkligen för och nackdelar med allt, tänk om de gick att ploka de bästa av allt och bygga en supermaskin:) Sen är vi alla olika som människor också och fastnar lät vid det märket men kört ett tag, ibland kanske av bekvämlighet ibland av andra orsaker.
Jag är av åsikten att en bra chauför presterar bra oavsett vad det står på huven.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

JD 2006  
#137143 Ja där har du helt rätt....Det går fort att ödelägga en maskin om man vill det...samt det går att
hålla maskinerna fina och producera riktigt länge om man håller efter grejerna.

Det där med att byta märke borde nog fler prova egentligen för jag har lite svårt att förstå hur en del säger att det dom kör är det bästa och när man frågar dom så har de kört samma märke i 20 år :???:

Hur vet man då att det är det bästa :?:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

skauten  
#397302 H60 er det noe å sette på Beaver'n. Noen her som har erfaring med det.?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

Beavern  
#397452 Nej köp hellre ett H6. är ett mycket bättre aggregat än H60

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).