Motorsåg och handhållet

sågen går dåligt

32 inlägg 23363 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

totte  
#136110 Du kan ha dålig bränsleledning, skit i förgasaren, gamla membran som är på väg att ge upp, en luftläcka till vevhuset, i västa fall vevaxeltätningar som är slut. Börja från tanken och kolla allt och arbeta dig framåt.

Vill den ändra tomgången när du lägger den på ena eller andra sidan? Det är i så fall ett tecken på att vevaxeltätningarna kan vara dåliga.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Johanson  
#136151 tänkte jag skulle ut och starta sågen och luta för att kolla om den ändrar tomgången men nu vill den inte starta, har kollat gnissta och soppa och det finns... vad kan det va för fel??

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

totte  
#136196 Ja du, det kan vara precis allt det som jag räknade upp i förra inlägget plus en hel del annat. Det går liksom inte att ställa diagnos över Internet. Men om du har gnista så bör problemet vara i bränslesystemet alternativt en rejäl luftläcka. Det är ungefär allt som går att säga med den info vi har.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Johanson  
#136213 då är det bara att riva ner och leta fel då... tack för svaren :)

Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

ralleville  
#156459 Hur gick det med sågen ? Hittade du felet ?

Har nämligen en granne som har en Jonsered 2145 såg och har liknande fel.
Justering hjälper för stunden men när man kör en stund så dör den, helt kraftlös.
För en tid sedan hade slangen mellan tanken och avluftningsdelen ( den vita grejen ) försvunnit och jag monterade en vanlig slang där.Skall det vara en formgjuten slang där eller hur är det ?

Undrar grannen

Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

ralleville  
#156809 Tänker nu svara själv på min fråga så får ni lite info.

För felet är hittat på Jonsered 2145.
Det var den lilla luftproppen eller vad den nu kallas som var nästan helt stockad.( plast och metalldel av dimensionerna : diameter kanske 8..10 mm och längd kanske 10mm och en rördel som sättes fast på slangen )
Ni vet den där sintrade metalldelen som sitter i ändan på slangen som kommer från tanken.
Gjorde nu provisoriskt en ny lång slang som har ett metallfilter som skydd mot skräp,Denna slang är fastsatt på handtaget och det gick riktigt bra att kvista en stor gran utan att bränsle rann ut eller att motorn inte skulle ha snurrat vackert.
Går bra nu , inga problem med varken tomgång eller högvarv

Om nån läser detta, är det faktiskt vanligt att dessa luftproppar stockar sig och finns det nån metod att få de rensade ?Är det typfel ?

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

totte  
#156946 Mycket vanligt att tankluftningen jäklas, gäller många olika fabrikat och modeller genom åren.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Johanson  
#268762 Väcker denna tråd igen...
Har plockat ner min jonsered 2045 i smådelar och bytt vevaxeltätningar ( ska det sitta o-ring på båda sidor??) och nu kan jag knappt dra runt sågen..

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

JensSkoog  
#268770 Har du användt originala reservdelar?

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

totte  
#268773 Har du haft isär vevhuset också. I så fall har du förmodligen fått vevaxeln i spänn när du satte ihop den.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268774 Horisontalt delat. Inte lätt o få det fel, då får man nog anstränga sig.
O-ring? Det är väl packboxar du satt i? Två likadana?

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

totte  
#268780
Mange skrev:Horisontalt delat. Inte lätt o få det fel, då får man nog anstränga sig.
O-ring? Det är väl packboxar du satt i? Två likadana?


Aha är det så på 2045, har jag nog hört men glömt. Nä då är det knappast det som är fel i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Johanson  
#268807 Delarna är köpta på en återförsäljare så jag antar att det ska vara rätt... jag skrev fel, fick med 2st likadana packboxar och 2st andra plast bitar som träs över lagerna och cylinder foten men packboxen passar bara på ena sidan....

En fråga till,, finns det olika svänghjul??

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268814 Du har nog rätt grejer. Det är samma storlek på plastbitarna och tätningarna så det ska gå.

Har du kollat avståndet mot tändmodul?

Det finns säkert olika svänghjul, det var en rätt lång serie.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Johanson  
#268815 Ska gå ut och kolla igen. Men såg ingen på koppling sidan när jag plockade ner sågen och fick inte packboxen över drevet till oljepumpen när jag skulle montera

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).