Inomgårdsmaskiner

Gilson drivlineproblem

47 inlägg 28444 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson drivlineproblem

Robert T  
#135157 Snart är det vinter igen och då måste slungan fungera. :D

Symtomen på min Gilson är följande, backen och ettan fungerar kanon, tvåan fungerar sådär och trean inte alls.

Friktionshjulet i gummi är ganska slitet, men inte helt nerslitet, det är ca 2-3mm kvar, dock fattas det små bitar här och var.

Det som däremot oroar mig är glappet på svänghjulet/remskivan. Ni kan se hur glapp den är här:


Känns som det är lite väl glappt va? Det gör ju att treans växel som är längst ut omöjligen kan få bra grepp.
Jag kollade lite på http://home.gwi.net/~spectrum/snowparts.html#friction men hittade inget om denna åkomma.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135170 Om du söker på "Gilson" bland bloggar och trådar hittar du säkert något användbart. Kolla t.ex.

blog/totte/gilson-ii-7_b-972.html

Forumets Gilson-guru är på semester just nu men det det är ju inte helt nödvändigt att få slungan reparerad på stubinen vid den här årstiden :grin: Så vänta bara så fixar det sig.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#135171 Jodå, tottes blogg har jag läst. Jag hittar dock ingenting om en glapp "drive platter" som det tydligen kallas i USA... Vore intressant att veta hur glapp andras är, om det är normalt eller inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#135256 Jomen här är jag nu åter från semestern. Och det är helt klart att det är glappet i drivplattan som är boven i dramat, den skall inte glappa utan gå stadigt på axeln. Lagret för drivskivan är totalslut vad jag kan förstå. Så det är bara att riva ner så långt det behövs för att komma åt att få loss drivskivan och få dit nytt lager. Minns inte nu hur det ser ut riktigt, är ett tag sen jag hade min i bitar men jag har för mig att det är en låsring som håller den på plats på axeln. Du får förstås riva ut friktionsmekanismen för att komma åt, passa på att byta drivhjulet då, det skall vara ca 6 mm gummi på ett nytt hjul så ditt är på väg att ta slut. Drivhjul finns att köpa hos maskinhandlare som är ombud för Jofrab eller Gragae 24 som dom kallar sig numera:

http://www.garage24.se/web/Hem.aspx
http://www.garage24.se/web/SkogOchTradg ... 35973.aspx

Lagret är troligen standardimension, dock i tum, men det är nog inget problem hos t ex Momentum:

http://www.momentum-industrial.com/defa ... p?sida=686

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#135259 Stort tack för ditt svar totte! Ska fortsätta skruva slunga när jag blivit fri från förkylningen jag precis åkt på...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#135263 Åhå, inte så kul med förkylning, krya på dig och låt os få veta hur det går sen.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#135720 Trots förkylning klarar jag inte av att bara sitta still, vilket jag brukar få äta upp genom att vara sjuk onödigt länge. :roll:

Började riva ner drivningen på vad jag tycker en onödigt avancerad konstruktion... Har sett slungor med samma drivning betydligt mekvänligare.

Bilderna är tagna med mobilen och ser ut därefter, jag borde tagit riktiga kameran men var för lat.

Bild

Ena gavelplåten borta.

Bild

Andra gavelplåten borta och då rasar allt ur, nästan iaf, man lär lossa stagen och fjädern...

Bild

En riktig skitbild på en skitspricka, halva slungan är alltså av! Lär försöka övertala någon med svets att hjälpa mig då jag både saknar garage och svets... Ni ser ju var jag håller till och skruvar. :(

Bild

Denna blir nästa projekt, återstår bara att haka av remmen samt låsringen. Men pga feberkänningar fick det vara så länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#135724 Se där, en bra bit på väg. Jo du lär nog anlita nån med svets som lagar ihop det hela, annars går den av rätt vad det är. Men det brukar vara rejäl plåt så det är nåt att svetsa i så det skall inte vara nåt problem. Annars nu så är det bara att få av remmen, lossa låsringen och dra av skivan så kommer du åt lagret.

När du nu har itu den så kolla om hela axeln fram till slungan glappar i det främre lagret. Gör den det så bör även det bytas och det är ju bra läge för det när du ändå plockat ner alltihopa. Lagret där är lite speciellt men det finns i SKF:s sortiment hos bl a Momentum. Jag har numret nånstans, säg till om du skulle behöva det och om du behöver tips för hur man får loss det hela. Hoppas du kryar på dig, låter som du har fått en rejäl omgång.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#135998 Då var drivplattan av och det var ju ingen vacker syn direkt...

Bild


Axeln är sliten, inte mycket men det är så pass att jag inte får av undre lagret då det blivit kanter på vardera sida om där övre lagret suttit. Känns som lite för litet slitage för att börja svetsa och svarva eller liknande? Men ändå lär något göras... Låsvätska och körnslag? 😈

Bild


Här är dock den största orsaken till varför det glappat så. Varför har det blivit så här när lagret som sitter där känns fräscht och snurrar hur fint som helst? Jag inser att bilden är lite dålig för man ser inte hur illa det är, men illa är det! Jag trodde inte ett fräsht lager skulle kunna förstöra sitt lagerläge så här illa... Här pratar vi om millimeter glapp. Har dock inte kunnat mäta då jag inte får av lagret från axeln.
Tips på lösning? Svarva till överdimension med hylsa eller större lager, om det går att få tag på...

Ja just ja, främre lagret till slungan verkade ok, men jag gjorde inte en grundlig undersökning dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136027 Hmm, det var ju inte kul precis, knepigt att fixa.

Går det inte att shimsa runt lagret med en plåstrimla och låsvätska? Annars är nog bästa alternativet just att svarva upp och få i en hylsa. Den slitna axeln skulle möjligen fungera med låsvätska, beror på hur stort glappet är där. Epoxylim är ju en annan möjlighet.

Om du vill dra av undre lagret så borde det gå att putsa ner dom kanter som bildats med lagom fint slippapper. Det jag undrar är om det lagret verkligen är så bra som det känns nu utan belastning.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136035 Vad tror ni om denna fixen:

Svarvar ner axeln den biten som ska vara till drivplattan. Svarvar ner till närmaste millimeterdimension som finns på kullager. Sedan svarvar man upp drivplattans lagerlägen till närmast större millimeterdimension?

Kan det fungera tro?

Frågan är bara, hur får man loss axeln? :D Men det löser sig väl med lite mek... Sedan återstår att se vem som svarvar. Har ju en svarv bara 40 meter bort, dock med en ganska upptagen ägare.

Samt en tabell med olika dimensioner på kullager. Har kollat på lite sidor men blir snurrig i skallen av alla benämningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136045 Det är nog en bra lösning. Det är ganska bökigt att få ut axeln en beskrivning finns här: http://home.gwi.net/~spectrum/snowservice.html

Räkna med att du kan få spräcka huvudlagrets ytterring, det är ofta lögn i h-e att få loss annars.

Sen när du fått ut alltihopa framåt så måste ju axeln loss ur växelhuset för skruvarna, hur det görs vet jag inte och har inte sett nån beskrivning.

Kullager: Tanka hem Momentums kullagerkatalog som PDF, där finns allt som tillverkas av SKF i prydlig ordning.

http://www.momentum-industrial.com/defa ... mentum.com

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136046 Det var ju inte lite jobb det nej. Får fundera på det en stund tror jag. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136052 Om det var jag så skulle jag satsa på att limma lagret på axeln med epoxy eller kemisk metall, alternativt ett tunt plåtshims och låsvätska beroende på hur stort glappet är. Så skulle jag svarva ur navet i skivan och svarva till en hylsa. Det verkar som det skulle vara det minsta jobbet.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136473 Nu har jag bestämt mig, axelj*veln ska loss! :D

Har kommit så långt att axeln är lös, måste bara få bort denna kilen som sitter som f-n... Några tips?

Bild


Jag glömde ta en bild på när det hela är löst, men i nuläget är axeln lös, jag måste bara ha av denna lås"krage" och lagret, vilket innebär att kilen ska bort. Sen är paketet med skovel och impeller å allt bara att dra ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).