Före och efter jobbet

Göra rätt i en Skogsmaskin?

56 inlägg 17586 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135894 Mäki
Kör ni efter PEFC eller FSC hos er, är det inte så att Pefc är nordisk och FSC är världsomspännande. Här verkar det dras mot dubbelcertifiering.
Helt enkelt är det inte att göra "rätt" om du har en intresserad markägare i hytten som vill ha med varenda buske. Förståligt igentligen, när jag gick på skogsbruksskola, skulle det vara raka hyggeskanter, rensat från sly småbuskar och varenda pinne skulle bort. Och det är inte mer än 20 år sen

Elmia
Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

MNskog  
#135904 Kommunikation tror jag är problemet. Helt enkelt människor har inte tid att prata med varandra.
För 20år sedan fanns det inget GIS, ej heller någon GPS. Kartorna var dåliga och det var inte ovanligt att det ej fanns någon karta. Ibland blev det fel men jag tror inte att det var oftare än nu.
Idag med GPS och bra traktdirektiv borde det vara enklare. Problemet är att man ersatt den enkla kommunikationskjedjan skogsägare-virkesköpare-avverkare eller skogsvårdare med ett digitalt traktdirektiv som ska förklara allt tydligt för den som utför jobbet, vilket i många fall är helt orimligt. Samtidigt går allt så mycket snabbare idag.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mäki  
#135915
bodaedet skrev:Mäki
Kör ni efter PEFC eller FSC hos er, är det inte så att Pefc är nordisk och FSC är världsomspännande. Här verkar det dras mot dubbelcertifiering.
Helt enkelt är det inte att göra "rätt" om du har en intresserad markägare i hytten som vill ha med varenda buske. Förståligt igentligen, när jag gick på skogsbruksskola, skulle det vara raka hyggeskanter, rensat från sly småbuskar och varenda pinne skulle bort. Och det är inte mer än 20 år sen


Vi använder FFCS (Finnish Forest Certification System) som är utvecklat för finska förhållanden och uppfyller kraven för trovärdig skogscertifieringssystem.
Det är utvecklat i samarbete med PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification shemes)
som är internationellt.
FCS (Forest Stewardship Council) är ett annat internationellt certifieringssystem.

Det som är lite avvikande är att i Finland har vi en gruppcertifiering som innebär att alla markägare är certifierade oavsett vad dom tycker om dom inte uttryckligen har skrivit ut sig ur certifieringen och det är det inte många markägare som vet om.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Skogsmange  
#136042 Det är inte så svårt att följa certifieringsreglerna om man planerar rätt.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mäki  
#136085
Skogsmange skrev:Det är inte så svårt att följa certifieringsreglerna om man planerar rätt.


Nej det är inte alls svårt att följa cerifierings bestämmelserna men om du följer dem så kanske markägaren inte är helt nöjd och om du följer markägaren så kanske du bryter mot reglerna :???: det är där problemet ligger.
Det gäller att hitta en medelväg som alla kan leva med :wink:

Jag har varit hos markägare som sagt att jag skall göra på ett vist vis och när jag har sagt att så får jag inte göra ifall en kontrollant skulle komma och granska så har dom sagt att skicka kontrollanten till dom så ska dom nog förklara på vems mark dom är.
Det är ju bara så att kontrollanten säger inte till någon att han skall granska utan det sker utan att någon vet om det fören något är fel för då får man höra, så inte går det att förklara för någon varför det är som det är. 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

blixxxt  
#136097 Jag tycker också det är korkat att icke certifierade markägare måste följa certifieringsreglerna.
Som certifierad entreprenör borde man inte heller vara tvungen att följa cert-kraven hos en markägare som inte är certifierad. Så länge man följer lagarna borde det inte vara några problem.
Det börjar gå till överdrift med certifieringar och utbildningar som ska förnyas med jämna mellanrum...

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136114 Kan bara instämma med Blixxt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136129 När miste ett skogsbolag sin certifiering p.g.a. gjorda fel?

Varför framstår certifiering som en "morot" vars pris ofta tycks gå att få i alla fall?

Är det ett begränsat bevis/"skylt" mot marknad och naturintresse?

Varför förefaller certifieringen ha så liten betydelse när en svag part vill åberopa den? Det finns då mängder av tolkningsmöjligheter av den part som vill försvara sig. Det sägs exempelvis då: "det är ett ramverk".

Byråkratins förlamande metoder kan utnyttjas genom detta system.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Gubben  
#136156
Niking skrev:
bodaedet skrev:Men en bra dialog direkt med entreprenören är nog att föredra, det vill då jag ha både som entreprenör och markägare.


Det instämmer jag helt och fullt i.
/Niklas


Som entreprenör och kör mest åt privata kan jag säga att kontakten med mark ägaren är det viktigaste. Vad virkes köparen säger och lovar blir inte lika viktig för han slipper ju köra runt med stora tunga maskiner på andras marker. Själv tycker jag att man ska visa respekt! för markägaren som kanske slitigt själv eller övertagit en fastighet. 5 ha är inte mycket för oss som jobbar i skogen men för en liten mark ägare kan det vara hans livsverk. Det här tänket har genererat i mera jobb för mig och mera köp för virkes köparen av andra mark ägare under förutsättning att jag avverkar :grin:

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

MNskog  
#136201
Gubben skrev:
Niking skrev:
bodaedet skrev:Men en bra dialog direkt med entreprenören är nog att föredra, det vill då jag ha både som entreprenör och markägare.


Det instämmer jag helt och fullt i.
/Niklas


Som entreprenör och kör mest åt privata kan jag säga att kontakten med mark ägaren är det viktigaste. Vad virkes köparen säger och lovar blir inte lika viktig för han slipper ju köra runt med stora tunga maskiner på andras marker. Själv tycker jag att man ska visa respekt! för markägaren som kanske slitigt själv eller övertagit en fastighet. 5 ha är inte mycket för oss som jobbar i skogen men för en liten mark ägare kan det vara hans livsverk. Det här tänket har genererat i mera jobb för mig och mera köp för virkes köparen av andra mark ägare under förutsättning att jag avverkar :grin:


Helt rätt tänkt.
När man säljer en avverkning. Skriv in i kontrakten vilken avverkningsentreprenör som man vill ska utföra jobbet.
Läs även det finstilta noga och stryk det ni inte tycker känns bekvämt (t,ex att tvist ska avgöras i skiljenämnd).
Virkesköparen hävdar säkert att det är ett standardavtal som används men i affärer finns det inget som säger att det finns någon standard utan varje affär är unik.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#136214 Det minsta som ska stå i ett avverknings kontrakt är i alla fall att markägaren ska kontaktas innan avverkningen börjar.
Har fått flera traktdirektiv som det inte ens stått telnr till markägaren, tycker det är bra att få prata med markägaren och i alla fall tala om att nu börjar vi, det kan ju hända att de har några önskemål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar