Socialt (mer om oss)

PC 30 år!

22 inlägg 7396 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PC 30 år!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: PC 30 år!

Nolltax AB  
#135680 Anade man ej när man stog å matade hålkort en gång i tiden.....
Stundom frågan väcks till liv: Vad tänkas inom nästa hundra år poppa fram?

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135695 Det känns som nyss jag och lillbrorsorna samköpte en Spectravideo 318 och suktade efter en PC
men det var så oerhört dyrt, Svi 318 kostade kring 5000:- och PC låg över 30000:-
Nåja, vi hackade rätt så många timmar på den så den kan anses intjänad på nåt vis men
jag vet att det sved ordentligt på sparkapitalet och de äldre skakade på huvet.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#135703 Började min bana med ABC80 1981 på skogsinstitutet. Sen blev det att köra Digital VAX på univeristetet via grönskimrande terminaler. Första PC:n jag kom i kontakt med köptes till institutionen 1984, det var en IBM. 1987 fick jag en Ericsson PC som tjänstedator och till den fick jag en hårddisk på hela 20 MB. Ett par år senare blev det Mac och på den vägen är det, fast jag har en PC också på jobbet, en rätt tuff burk med 3 Ghz 4-kärneprocessor.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135726 Ha, då slår jag dig med 6 år :grin: Den första dator jag pysslade med var en Alpha16
http://archive.computerhistory.org/reso ... 646111.pdf
Det tog 20 minuter att boota Basic-tolken via teletypens hålremsa om man hade råkat krascha systemet :!:

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#135745
th skrev:Ha, då slår jag dig med 6 år :grin: Den första dator jag pysslade med var en Alpha16
http://archive.computerhistory.org/reso ... 646111.pdf
Det tog 20 minuter att boota Basic-tolken via teletypens hålremsa om man hade råkat krascha systemet :!:


Kul, en sån har jag aldrig kört, tror jag sett en i nåt förråd för bortglömda grejor.

Basic-tolken var ju i nån slags ROM i ABC80 men det tog sin lilla tid att tanka in program från kassett. Sen fick vi en floppy-station till den. Nån humorist hade skrivit drivern till den:

För att formatera skulle man skriva en lång krånglig harang som jag inte minns nu, men skrev man det minsta fel så brukade den svara: "Det där är väl ingen floppy va?"

När man väl lyckades skriva rätt så kunde följande dialog utspela sig:

Säkert att du vill formatera den här floppyn och radera alla data? J/N
J
Helt säker? J/N
N
Det var väl det jag trodde!

På institutionen hade vi en man som slår oss allihop, han började med att programmera rördator i Lund på 50-talet, med att koppla sladdar på ett "växelbord". Man kunde höra på surret från rören ifall det gick bra eller hängde upp sig i nån oändlig loop, sa han.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Kse  
#135753 Oj oj kommer ihåg alla buggar när man började i Windows 95...... äh föresten det var inget :oops:

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135767 Själv så gick jag en datakurs runt 1983, där jag lärde mig enkel programmering i BASIC;

10 Print "Det är markägarnas skog!"
20 Go to 10
30 End

Sedan dröjde det till år 2000, tills jag skaffade en egen dator med Windows 2000.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#135782 Hehe, då slapp du ifrån flera av dom värsta Windowsversionerna, 2000 var väl den första som var någorlunda stabil.

Fint program förresten. Evig loop.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135785 Japp! Windows 2000 var stabil, till skillnad från Windows 98.

Den eviga loopen funkar ju bra till det budskap som programmet skriver på skärmen :lol:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: PC 30 år!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135801 Jag sällar mig till gruppen för inbördes beundran.
1983 köpte jag en PC för 3.500 kr. OBS en Pocket Computer från Sharp. Den hade bara 18 kbyte i minne och inbyggd Basic. Och vanlig bandspelare för extra data.
Dock var denna möjlig att ha i ryggsäck och kunde göra apteringsberäkningar direkt i skogen. På stubben.
Optimalapteringen tog ca 3 minuter för 25 meter långt träd. Då skrev en liten plotter ut resultatet på en remsa, i färg.
Denna lilla dator med mitt egentillverkade program presterade samma som Skogsarbetens/Skogforsk kylskåpstora dator.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#135812
Niking skrev:Japp! Windows 2000 var stabil, till skillnad från Windows 98.

Den eviga loopen funkar ju bra till det budskap som programmet skriver på skärmen :lol:
/Niklas


Say that again! :lol:

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135945
Bertilsson skrev:Jag sällar mig till gruppen för inbördes beundran.
1983 köpte jag en PC för 3.500 kr. OBS en Pocket Computer från Sharp. Den hade bara 18 kbyte i minne och inbyggd Basic. Och vanlig bandspelare för extra data.
Dock var denna möjlig att ha i ryggsäck och kunde göra apteringsberäkningar direkt i skogen. På stubben.
Optimalapteringen tog ca 3 minuter för 25 meter långt träd. Då skrev en liten plotter ut resultatet på en remsa, i färg.
Denna lilla dator med mitt egentillverkade program presterade samma som Skogsarbetens/Skogforsk kylskåpstora dator.

Det är tack vare sånt som vi nu har ännu finare maskiner. Kul med egna program.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Fredrik Reuter  
#135954 Spännande tråd för oss data- :-B ...

Började någon gång på 80-talet med en Apple II. Troligtvis första och sista.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#135959 Den som inte har kört en Silent-terminal har missat en verklig upplevelse. Den såg ut som en skrivmaskin av väskmodell och var alltså en skrivande terminal, ingen bildskärm. skriften skedde på värmekänsligt papper. Skrev man ut nåt och lät det ligga framme så bleknade skriften på några dagar till nästan oläsligt.

Den skrev bara på ett håll, från vänster till höger. Ta-ta-ta-ta.....DUNK. Dunket var när skrivhuvudet gick tillbaka till vänster med en smäll. Silent hette den förmodligen för att andra skrivande terminaler lät som om taket höll på att rasa in.

Vissa av dom hade också inbyggt modem, två stora gummimusslor som satt i bakkanten, klar Musse Pigg-varning. Däri lade man luren från en gammal svart bakelit-telefon och så kunde den lyssna på telefonsignalen och skicka signaler genom en liten högtalare i den andra musslan. 300 baud som det kallades då, alltså 300 bits/sekund, obs bits inte kbits.

På en sådan genomförde jag min databasuppgift på C-kursen Databaser, vintern 83 - 84.

Ah! Hittade en länk med bild, inklusive Musse-öron: http://en.wikipedia.org/wiki/Silent_700

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).