Uppvärmning

Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

38 inlägg 32547 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Pehr  
#135603 hej,

Vi bor i ett hus med källare, från 1980 ca. För varmvatten och som uppvärmning använder vi en EGOR V-25 vedpanna. Till vedpannan är också en ackumulatortank på 1.5 m^2 kopplad, vilken vi har problem med, men det är inte huvudproblemet så jag avvaktar med den.

Så här ligger det till:

Nu på sommaren eldar vi enbart för varmvatten till dusch etc, jag har då dragit ner shunt-ventilen till 0. Jag har även stängt av laddomat och ackumulatortank för att slippa elda så mkt. Men man får passa så den inte kokar,

Min svärfar har exakt samma panna (EGOR V-25 från 1980), han har ingen ackumulatortank och shunt = 0.

Man tror ju att vi då borde göra åt med lika mycket ved. MEN, jag gör åt med 3-4 ggr mer ved än honom, trots att vi har exakt samma inställningar.

Dessutom räcker vårt varmvatten (duschvänligt) i max 6 tim på sommarn och endast några timmar på vintern (då måste jag dessutom nästintill koka pannan för att få skön temperatur). Medans svärfar har duschvarmt vatten i 2 dagar...

Det känns som att jag eldar för kråkorna mao.

Vad kan vara fel på min panna? om det inte är fel, finns det någon annan inställning/utförande av pannan?

Olika pannvolymer? varmvattenberedare i pannan vs. "spiralrör"? (heter det så?)

tacksam för svar


Senast redigerad av Pehr lör 13 aug 2011, 10:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna!

Mr_Smurf  
#135604 Har han lika varmt innomhus?
Är det färre i familjen där så gör han av med mindre varmvatten.
Stänger han spjället/dragluckan när han inte eldar eftersom draget genom pannan kyler av?

Eftersom du eldar så pannan nästan kokar men värmen fort försvinner så känns det inte som att pannan är mindre effektiv, utan att den värme du har rymmer ut någonstans.

Har du betydligt varmare i pannrummet än din svärfar? Hur är det med rörisolering? Du tappar 35,4 W/m oisolerat rör.

Har du kopplat tvätt och diskmaskin rätt så att de tar in kallvatten och inte varmvatten?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135606 Nog är det fel nånstans om varmvattnet inte räcker längre.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna!

Pehr  
#135615
Mr_Smurf skrev:Har han lika varmt innomhus?
Är det färre i familjen där så gör han av med mindre varmvatten.
Stänger han spjället/dragluckan när han inte eldar eftersom draget genom pannan kyler av?


Detta handlar inte om uppvärmning av våra hus, för då skiljer det sig. Han har värmeåtervinning i sin ventilation t ex, suteränghus vs källarhus, olika stora hus dessutom.
Ja, de är färre, 2 st, vi är fyra i familjen (två vuxna och två barn under 3 år).

Så här går det till när vi ska duscha:

Jag eldar upp till 80-90 grader (sommartid).
Hela familjen går in i duschen, våra barn som är 1 och 2 år kanske har lite vatten i badkaret och plaska runt i.

Första vattnet som kommer är skållhett, efter några sekunder sjunker duschtempen till mer behaglig temperatur.
Efter ca 15-20 minuters duschning börjar man känna att vattnet blir kallt (iaf så kallt så att barnen tycker det är obehagligt att stå i).

Eftersom du eldar så pannan nästan kokar men värmen fort försvinner så känns det inte som att pannan är mindre effektiv, utan att den värme du har rymmer ut någonstans.

Har du betydligt varmare i pannrummet än din svärfar? Hur är det med rörisolering? Du tappar 35,4 W/m oisolerat rör.


Jag skulle gissa på att det är lite kallare, på vintern framförallt (10 grader ca). Nu på sommarn tror jag det inte är så stor skillnad.

Det finns ett rör som går från tank-topp till laddomat-ventilerna som är oisolerad, ca 2 m. Kan bara den göra att det sjunker så snabbt?

Har du kopplat tvätt och diskmaskin rätt så att de tar in kallvatten och inte varmvatten?


båda tar kallvatten, det är jag rätt säker på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Mr_Smurf  
#135616 Om vattnet är skållhett från början så har du nog trasig blandningsventil. Det finns renoveringskitt att köpa på rinkabyrör om det är en esbe-ventil, så den håller max 65 grader.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

hagman88  
#135617 hade samma problem i i vintras hade ca 80 grader på tankarna och när man duscha va vattnet fesljummet, jag plockade isär blandnings ventilen och den hade ergat ihop och va stum, bytte hela den och problemet borta :)

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Pehr  
#135618 0k, jag vet inte hur varmt det är, om det är skållhett eller inte,men det är betydligt varmare några sekunder i början iaf. Strax efter man kranat på vattnet alltså.

Blandningsventilen har jag funderat på, men inte ändrat något, pga att man just inte vill ha ännu hetare vatten i början.
Dessutom sitter ratten fast, jag har försökt rucka på den men det går inte...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

hagman88  
#135619 då är den kass den har säkerligen ergat ihop.

byt den så funkar de

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Pehr  
#135620 Men, låt säga att det är fel på ventilen och jag byter den, hur kan detta påverka att jag måste elda 3-4 ggr mer ved för att få samma temperatur som min svärfar med samma panna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

hagman88  
#135622 vattnet blandar sig hela tiden varmt och kallt. men i vårat system så går de mycke mindre med ved när laddomaten är gång. ¨sen sitter det en termostat i laddomaten också som kan hänga sig

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Mr_Smurf  
#135623
Pehr skrev:Men, låt säga att det är fel på ventilen och jag byter den, hur kan detta påverka att jag måste elda 3-4 ggr mer ved för att få samma temperatur som min svärfar med samma panna?


Den ska justera temperaturen på vattnet så att det håller 65 grader, om den har bäckat ihop så blandar den in för mycket kallvatten så då får du bara behaglig temperatur när vattnet i pannan är jättevarmt men när vattnet i pannan blir svalare så blandar den in för mycket kallvatten.

Så börja med att byta ut eller renovera den.

När du stänger av laddomaten bör du också stänga ventilen på tanken annars kan du få självcirkulation.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Robertberg  
#135628 Det känns smått otroligt att blandaren skulle orsaka allt detta, men med Mr_smurfs förklaring låter det väldigt rimligt!

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Mr_Smurf  
#135635 Jag säger inte att blandaren är hela orsaken men den kan definitivt bära en del av skulden, och en ny blandningsventil är inte någon större investering så det kan vara värt att prova och se om det blir bättre.

http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=366

Går den inte röra så är det i vilket fall dags att byta ut den oavsett.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Pehr  
#135685 Blandningsventilen lösor nog problemet med varmvattnet, men frågan är egentligen varför det går åt så mkt ved till pannvattnet.

Enligt ett annat forum ska jag stänga av cirkulationspumpen.

Igår läste jag CTC V-25 manualen och upptäckte att det finns sekundärluft in som jag inte använder.

Ska testa båda och se omdet hjälper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Eldar vi för kråkorna?

Eric H  
#135690 Prova en sak i taget, annars vet du ju inte vad som hjälper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).