Uppvärmning

hur fint ska veden klyvas?

18 inlägg 14521 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur fint ska veden klyvas?

izvek  
#134900 hade för ett tag sedan en diskution med en kompis om veden om den skall vara väldigt grov klyven eller om den skulle vara fint klyven, hela min uppväxt har man då klyvt rätt fint för att det ska torka bra och för att det ger mer bättre värme. Men kan ju vara fel, kompisen påstår ju att man ska klyva grovt för att det brinner så mycket längre då. Medans min åsikt är att då måste det ju gå åt mer ved, för vad jag vet så måste man ha en jädra fart på draget för att det ska brinna mycket av värmen måste ju åka upp genom skorstenen. Minns ju hur det var i lumpen då gick det fasen inte få värmen i kaminen i tältet för att det var så grov ved ibland, men när det var finare klyvet, oj vilken värme det blev.

vad anser ni vedeldare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

laggar  
#134921 Jag håller med dig...! Med fint kluven ved så kommer mer syre åt att sätta sprutt på elden.

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134922 Att blandat är bäst, ja eldar allt från stickor till okluvna bitar som är ca 15 i diam, å blandar barr å löv... Men ja inbillar mej att det hänger en del på vad man eldar i åxå... eldar ja "satser" med för klent i min panna (veto miljö 30) så blir det sämre värme mot om ja har lite grovt iblandat....

I kaminen ja har så ska det vara finare kluvet för att få bra värme... Men de kan va ja som inbillar mej... Men det är så ja upplever det iaf....

Sotaren är nöjd iaf;)

Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134929 För smått är ingen fördel, det brinner så fort då.
För grovt är inte bra heller, då får man inte upp en bra arbetstemp i pannan.
Men det beror nog åxå på träslag & torrhet.
Samt givetvis pannutrustningen.

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

axwell  
#134938 Som du menar så torkar finkluven ved bättre/snabbare än den slarvigt kluvna, helt rätt. En vanlig missuppfattning är att om ved brinner snabbt så skulle den ge mindre energi, tvärtom torr ved innehåller mindre vatten som måste kokas bort.
Eldstadens utformning betyder en hel del, hinner den tillgodogöra sig värmet?

För fin och torr i förugn till vedpanna brukar orsaka övertändning, där bör man däremot ha relativt grovkluven ved.

Vilken typ av eldstad har du?

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

erikl  
#134978 Mät rökgastemperaturen så att den inte går under 300 C (risk för utfällning av syror) och inte över 400 C (pannan klarar inte av att ta emot all värme). Det sista kan beror på dålig sotning eller att det har bildats avlagringar i pannan. Det kan även bero på att det är för bra drag så man eldar på för mycket.

Jag skulle börja med att elda finkluvet för att snabbt få upp förbränningsvärmen och sedan elda grovt utan att temperaturen går under 300C. Det är ju mer arbete att hantera finkluven både genom att klyva den men även att hålla på att lassa in i pannan, stapla etc.

Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134984 Just så, mät rökgastempen. Så du inte bara blåser värmen ut i skorstenen.

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

izvek  
#135060 Detta är inte ett problem med min panna själv ska det köras med flis. Detta med ved kloning var bara en fråga vi diskuterade.
Men det som var intressant är, går det mer ved om den är grovt kluven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135065 Jo det tror jag för att då får man kanske inte upp arbetstemp i pannan och måste elda längre stund.
Men frågan är lite svår när enda faktan som ges är: Grovt Kluven.

Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135135
erikl skrev:Mät rökgastemperaturen så att den inte går under 300 C (risk för utfällning av syror) och inte över 400 C (pannan klarar inte av att ta emot all värme).


Kan vara så generell när det gäller rökgastemp? Jag tror det är pannberoende så man ska nog kolla för sin egen panna vad optimal temperatur är på rökgaserna. För min panna så gäller det lägre temperatur.

Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135174 Det är väl rökgastemperaturen en bit ner från skorstenstoppen som är viktig. Hittade detta i Janfires pelletsbrännarmanual:

"Mät rökgastemperaturen i skorsten 1 m ner från skorstenstoppen. Om temperaturen understiger 60º C vintertid finns risk för kondens. Om rökgastemperaturen understiger 60º C med ett par grader kan det räcka med att installera en motdragslucka på rökgaskanalen i pannrummet för att åstadkomma bättre ventilation genom skorsten. Om rökgastemperaturen understiger 75º C i en murad skorsten så bör ett insatsrör installeras i skorstenens hela längd."

Något liknande men med 80 grader har jag sett för oljebrännare och murad skorsten.

Användarvisningsbild

Re: hur fint ska veden klyvas?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135177 Jo det är också viktigt för skorstenens skull. Den temp jag tänkte på är den närmast pannan för att hålla rätt arbetstemperatur på fyren och få besked om när det är hög tid för sotning av pannan. Med vedeldning har i varje fall jag inte sett att det i praktiken finns någon risk för att du får för låg rökgastemperatur i toppen om du eldar som en, i varje fall modern, panna vill ha det. Om du nu inte har en väldigt lång skorsten förstås.
(Däremot är väl risken snarare att folk eldar med för hög temperatur med gamla pannor och halvdålig förbränning samt utan ackumulatortankar.)

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

Mr_Smurf  
#135558 Vad jag hört så ska temperaturen in i skorstenen ej överstiga 350 grader och temperaturen 1 meter ner i skorstenen ska inte vara under 80. (Har även hört 60 grader 50cm ner i skorstenen)

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

pr95  
#135574 Har man en panna som ger rökgas temperaturer uppåt 300 grader C
bör man nog fundera på hur effektiv den är,med höga rökgaser har man dålig
verknlngsgrad dvs.tar tillvara vedens energi dåligt en stor del av den försvinner åt kråkor

Avatar Fallback

Re: hur fint ska veden klyvas?

Mr_Smurf  
#135576 Jag har precis fått ner min diom till ca 320 grader och kände mig rätt nöjd.. kom nu inte och sabba min glädje..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).