Före och efter jobbet

Bondens tid på jorden SVT 1

49 inlägg 24988 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135431
Skogshuggarn skrev:Hoppas hellre de visar gubbarna (2 bröder) som gjorde björkdricka/räfsade i skogen och hårborstar av hästtagel mm.

(Kommer fasiken inte ihåg namnet på dokumentären?)

SVT visade Dag Stålsjös film, för någon månad sedan, om gubbar som byggde stenmurar i Västergötland. Helt underbart med han som spadgrävde upp en hel åker: "Först högg vi ner träna, sen började vi gräva borta i det hörnet". De här farbröderna såg tiden som en resurs och inte som en fiende, det är nog något som vi borde lära oss av. Det gjorde inte så mycket om det tog 20 eller 25 år att få till en rejäl stenmur.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

PTT  
#135466
Skogshuggarn skrev:Hoppas hellre de visar gubbarna (2 bröder) som gjorde björkdricka/räfsade i skogen och hårborstar av hästtagel mm.

(Kommer fasiken inte ihåg namnet på dokumentären?)

Tror du menar Erik och Sigvard i Hågeryd. Gjordes ett par olika filmer om dem. Tror att de + filmen om Hästmannen skulle sändas också i höst som nån sorts tema ihop med den nu sända "Bondens tid på jorden"

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135477 just de så hette pojkarna

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

loppan  
#135485 Ursäkta mig! men sverige var självförsörjande på livsmedel på den tiden så jordbruk bedrevs på detta vis.
Innan den produktionshöjande revolutionen på sextiotalet som sedemera ledde till överproduktion.

Sverige är i dag nettoexpotör av livsmedel vilket vi inte var då.Vi bönder bara lurar oss själva när vi producerar mer o mer till ett lägre pris,tänk på det när du sitter i Lexion o tröskar jd6630.

Hur många jordbruksföretag i sverige har en vettig lönsamhet per arbetad timme,tyvärr allt för få som räknar på detta.
Jag ser enbart en sjunkande lönsamhet i mitt jordbruk som endast kan kompenseras med högre produktion
och större areal men den faktiska lönsamheten bara sjunker.

Det är nog så att i framtiden så kan vi se en tillbakagång från industrijordbruket till enklare produktionsformer.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135488 tja på den tiden kanske,men svårt o tro de gick o skaffa tomater till jul
visst exporter vi en del,men nåt värds överskott e väl knappast o tala om ifall man ser hur de ligger till me svält i afrika
de går visst då o få lönsamhet i jordbruket,men de krävs stor areal o långsiktlig planering, minskade maskinkostnader och högre avkastning /ha
hur man överhuvudtaget kan tro att jordbruket kommer gå tbx va som var på 60 talet e ju ofattbart. mer o mer av de vi producerar går till biobränsle.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135495 Gerdehags fina foto och träffsäkra skildring väcker uppenbart olika värderingar.
Jag gillar Gerdehags uppoffring för sina tema omkring olika personer som lever sitt liv.

För egen del är mycket av filminnehållet bekant sen min uppväxt på ett pastoratsarrende men även andra händelser senare i livet.
Odlingsslitet mins man men lyckan när gröda och djur var som väntat var trygghetsskapande där man som liten valhänt medverkade. Som nioåring behövde jag p.g.a. sjukt i familjen börja köra fram gräs till hässja och trampa hölass. (Jag vet att det var barnarbete.) Kunskapen far förmedlade om hur hästen skulle hanteras har ökat förståelse för dragarens betydelse för inkomst och djurs beteende.

Styrbjörn i Gerdehags film var ett orosmoment på föreningsmöte men fick en speciell beskrivning i Land efter sin död.
Hans värderingar om vår jord och hur folk skulle bemötas var genuina.

Flera har här nämnt om Styrbjörns handlingar och situationen in till döden som sådant som griper oss.
Speciellt noterar jag hur han på naturligt sätt föreföll jobba efter förmåga in i det sista (samla ved) för att hans fru "inte skulle frysa". Säkert var det även terapi för honom själv som var arbetsmänniska. Detta är det säkert flera som känt igen från närhåll. För egen del påminner det om hur min fru för 26 år sedan kämpade med sin cancer som krävde bortoperering av vänster axel och arm. Samtidigt hade hon mycket omsorg om 3 barn mellan 6- 8 år och efter förmåga bl.a. plockade bär och frös in tills det bara återstod 14 dagar av livet.

Tänk på texten i visan: "...lära oss älska små nära ting".

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135496 Visst är filmen gripande!

Det visar ju med all tydlighet att det är vår vardag som betyder mest!

Ofta är det ju dessa vardagsstunder som sörjs då man blir av med dem.


Lyxresor o fina bilar i all ära men tacka vet jag en bra vardag!

V

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135538
trislc skrev:
Bertilsson skrev:Gerdehags fina foto och träffsäkra skildring väcker uppenbart olika värderingar.
Jag gillar... ... återstod 14 dagar av livet. ...

Tänk på texten i visan: "...lära oss älska små nära ting".


Ursäkta förkortningen av ditt inlägg - jag har läst hela och förstår den innerlighet ock känsla som du skrivit det med. - Jag har av dina tidigare inlägg felaktigt uppfattat att du enbart är en problemsökare och rättshaverist, men ser nu att du också är en medmänniska. - Fortsätt att utveckla det som är positivt i det du vill påverka (kanske att t. o. m. VIDA kommer till en dialog om du har en mer öppen och mjuk attityd i de synpunkter som framförs)!
Tack för vår gemensamma uppfattning om Gerdehags projekt och din iakttagelse i min text.

Jag skall skriva mer på Vidatråden om detta (för att inte förstöra denna tråds andra). Följande syftning vill jag dock göra här.
Styrbjörn hade kritiska synpunkter på vissa makthavares agerande. Även detta beteende känner jag igen. Makthavare som inte kan, vill, eller har pengar och allra värst ”slickar röv” mot för dem viktiga parter är farliga för de vanliga människorna.
Min förmåga, som ofta enda person vid förändring, som uppstått när någon skogsägare eller entreprenör blivit felbehandlad, har varit begränsad. Detta har makthavare förstått och då stängt dörren. Vi tror att skogsbolagen vill inte att skogsägare skall känna till att de skall ha ersättning. (Slut hade ibland gått att få om uppgörelse accepterats på 10-25% av tillfogad skada.)
Ex. Folksam och Länsförsäkringar fördröjde rättelse för de flesta stormdrabbade skogsägare i ca 2.5 år tills en alkoholist (i torrläggningsstadie) fick ATL med i några tidningsartiklar.

Min förmåga att uttrycka mig och påverka är mindre än min vilja.
Som utbildare i aptering verkade jag i 25 år och hade hög acceptans hos skogsägare, huggare, entreprenörer och arbetsledning (dock mindre här). Chefspersoner som inte tillät mer ersättning för bra jobb hos ex. entreprenörer hade inte samma syn på mitt jobb.

Du nämner om agerande på Vidas tråd på forumet. Jag vill nämna att ca 6 månader var det tämligen hovsamma och mera normala kontakter i det tysta, trots Vidas blockeringar. Ex. hade jag besök av inköparen två kvällar där vi talade i några timmar. Stor del av tiden var inte inblandad skogsägares problem utan det var situationen som inköparen haft under arbetet och tidigare där även hans uppväxt och händelser i familjen ventilerades och syftades på. Inköparen är uppvuxen 500 m från mig. En accepterad inspelning på nära en timme är bekräftelse på atmosfären i samtalet.
Det finns alltid en person bakom en handling. Vissa personer måste agera i en roll i sitt arbete .

Det finns alltså en tid i kontakter med Vida som ”jag tycker” var gångbar för att nå fram till lösning i skogsägarens problem.
Med även självironi framför jag följande: Jag försöker behandla personer som gentlemän (i detta fall så länge som 6 månader). Men börjar de inte bete sig som sådana framför jag den faktan jag under lång tid skaffat.
Mer finns på Vidatråden.
viewtopic.php?f=29&t=8975&start=450#p135537

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Johanm  
#135539
jd6630 skrev:tja på den tiden kanske,men svårt o tro de gick o skaffa tomater till jul
visst exporter vi en del,men nåt värds överskott e väl knappast o tala om ifall man ser hur de ligger till me svält i afrika
de går visst då o få lönsamhet i jordbruket,men de krävs stor areal o långsiktlig planering, minskade maskinkostnader och högre avkastning /ha
hur man överhuvudtaget kan tro att jordbruket kommer gå tbx va som var på 60 talet e ju ofattbart. mer o mer av de vi producerar går till biobränsle.


Vad ska vi med tomater till vid jul?? Varor exporteras hit och dit över hela jorden för att bidra till I-ländernas lyxkonsumtion. För det är ju knappast så att det vi producerar här kommer de svältande i Afrika till nytta! Sanrare är det så att vårat s.k rationella och övereffektiviserade jordbruk och vårat skapade behov av importerade råvaror bidrar till svält och fattigdom i U-länderna! Till exempel matar vi våra mjölkkor med sojaprotein som vi själva kan äta och bara en sådan sak som att bränna spannmål som man kan göra mat av gör ju att vi här i I- länderna förbrukar naturens resurser på ett ytterst beklämmande sätt...

Inget ont om jd6630, eller andra "storjordbrukare". Jag vet att det inte är lätt att vara lantbrukare idag och få det att gå ihop på något vettigt sätt. Ofta får lantbruket idag oförtjänt mycket skit från alla möjliga håll. Det är ju inte storjordbruken i sig som är bovarna i dramat utan vårat s.k moderna samhälle som har styrt in våran produktion av råvaror på den banan..

/johanm

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135595
Johanm skrev:
jd6630 skrev:tja på den tiden kanske,men svårt o tro de gick o skaffa tomater till jul
visst exporter vi en del,men nåt värds överskott e väl knappast o tala om ifall man ser hur de ligger till me svält i afrika
de går visst då o få lönsamhet i jordbruket,men de krävs stor areal o långsiktlig planering, minskade maskinkostnader och högre avkastning /ha
hur man överhuvudtaget kan tro att jordbruket kommer gå tbx va som var på 60 talet e ju ofattbart. mer o mer av de vi producerar går till biobränsle.


Vad ska vi med tomater till vid jul?? Varor exporteras hit och dit över hela jorden för att bidra till I-ländernas lyxkonsumtion. För det är ju knappast så att det vi producerar här kommer de svältande i Afrika till nytta! Sanrare är det så att vårat s.k rationella och övereffektiviserade jordbruk och vårat skapade behov av importerade råvaror bidrar till svält och fattigdom i U-länderna! Till exempel matar vi våra mjölkkor med sojaprotein som vi själva kan äta och bara en sådan sak som att bränna spannmål som man kan göra mat av gör ju att vi här i I- länderna förbrukar naturens resurser på ett ytterst beklämmande sätt...

Inget ont om jd6630, eller andra "storjordbrukare". Jag vet att det inte är lätt att vara lantbrukare idag och få det att gå ihop på något vettigt sätt. Ofta får lantbruket idag oförtjänt mycket skit från alla möjliga håll. Det är ju inte storjordbruken i sig som är bovarna i dramat utan vårat s.k moderna samhälle som har styrt in våran produktion av råvaror på den banan..

/johanm



och därför producerar vi massor me mat som e för dyr för att folk som du ens ska ha råd att köpa den, av den anledningen får vi eu stöd och maten blir billigare i affären.
de finns lager som står till fn s förfogande som kan delas ut till afrika vid kris,men svenska staten låter dessa lager ligga orörda tillsvidare iväntan på högre priser, inte bondens fel att afrika svälter, utan byt politik.
90%av de vi producerar går på export,men importeras från billigare länder, för att folk som du väljer de billiga alternativet.
jag kan inte sälja maltkorn till svenk ölindustri för dom betalar för dåligt. ja kan inte sälja till svensk vodka sen politikerna valde att sälja bolaget
att vi producerar bioetanol till bränsle är av staten tvingat för att uppmå miljömål runt östersjön, dessutom rätt dåligt betalt.
ja med många andra sitter i en rävsax o får snällt vända på var sartans krona för o få ihop de till månadens räkningar,medans du får in din lön på kontot. ja har massvis me räntor avbetalningar på maskiner arrende mark o annat som skall fram, du har några hundra tusen på ett hus o en bil, du kan få soc bidrag om du blir arbetslös.
ja har ente hälften av de,men bara klaga på den stackars bonden som försörjer landet, o höj en minitorpare me häst till skyarna,han klarar säkert att försörja hela sverige me mat.

hörde 2 stockholmare på ica idag!!!
hade det inte varit för de illaluktande bönderna hade maten varit billigare,men dom trissar upp priserna på de dom odlar!!!!!!!!!!!!!

ja hade lust o saj ett par väl valda.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Johanm  
#135696
jd6630 skrev:
Johanm skrev:
jd6630 skrev:tja på den tiden kanske,men svårt o tro de gick o skaffa tomater till jul
visst exporter vi en del,men nåt värds överskott e väl knappast o tala om ifall man ser hur de ligger till me svält i afrika
de går visst då o få lönsamhet i jordbruket,men de krävs stor areal o långsiktlig planering, minskade maskinkostnader och högre avkastning /ha
hur man överhuvudtaget kan tro att jordbruket kommer gå tbx va som var på 60 talet e ju ofattbart. mer o mer av de vi producerar går till biobränsle.


Vad ska vi med tomater till vid jul?? Varor exporteras hit och dit över hela jorden för att bidra till I-ländernas lyxkonsumtion. För det är ju knappast så att det vi producerar här kommer de svältande i Afrika till nytta! Sanrare är det så att vårat s.k rationella och övereffektiviserade jordbruk och vårat skapade behov av importerade råvaror bidrar till svält och fattigdom i U-länderna! Till exempel matar vi våra mjölkkor med sojaprotein som vi själva kan äta och bara en sådan sak som att bränna spannmål som man kan göra mat av gör ju att vi här i I- länderna förbrukar naturens resurser på ett ytterst beklämmande sätt...

Inget ont om jd6630, eller andra "storjordbrukare". Jag vet att det inte är lätt att vara lantbrukare idag och få det att gå ihop på något vettigt sätt. Ofta får lantbruket idag oförtjänt mycket skit från alla möjliga håll. Det är ju inte storjordbruken i sig som är bovarna i dramat utan vårat s.k moderna samhälle som har styrt in våran produktion av råvaror på den banan..

/johanm



och därför producerar vi massor me mat som e för dyr för att folk som du ens ska ha råd att köpa den, av den anledningen får vi eu stöd och maten blir billigare i affären.
de finns lager som står till fn s förfogande som kan delas ut till afrika vid kris,men svenska staten låter dessa lager ligga orörda tillsvidare iväntan på högre priser, inte bondens fel att afrika svälter, utan byt politik.
90%av de vi producerar går på export,men importeras från billigare länder, för att folk som du väljer de billiga alternativet.
jag kan inte sälja maltkorn till svenk ölindustri för dom betalar för dåligt. ja kan inte sälja till svensk vodka sen politikerna valde att sälja bolaget
att vi producerar bioetanol till bränsle är av staten tvingat för att uppmå miljömål runt östersjön, dessutom rätt dåligt betalt.
ja med många andra sitter i en rävsax o får snällt vända på var sartans krona för o få ihop de till månadens räkningar,medans du får in din lön på kontot. ja har massvis me räntor avbetalningar på maskiner arrende mark o annat som skall fram, du har några hundra tusen på ett hus o en bil, du kan få soc bidrag om du blir arbetslös.
ja har ente hälften av de,men bara klaga på den stackars bonden som försörjer landet, o höj en minitorpare me häst till skyarna,han klarar säkert att försörja hela sverige me mat.

hörde 2 stockholmare på ica idag!!!
hade det inte varit för de illaluktande bönderna hade maten varit billigare,men dom trissar upp priserna på de dom odlar!!!!!!!!!!!!!

ja hade lust o saj ett par väl valda.


Hej!

Jag tror delvis att vi är inne på samma linje!
Jag tycker att det är helt förkastligt att folk inte inser att de skjuter sig själva i foten genom att alltid välja det billigaste alternativet utan att reflektera över var varan kommer ifrån eller under vilka förhållanden den är producerad. Det är sjukt att vi i Sverige har vissa regler för tex djurhållning och spannmålsodling som inte gäller för det vi importerar. Konkurenssen mellan det svenskproducerade och de billigare alternativen från utlandet blir helt sned!

Men hur blev det då såhär, att vi gick från ett småskaligt lantbruk med många mindre enheter till detta storskaliga hyperintensiva lantbruk där det ändå verkar va väldigt knepigt att få det att gå ihop??

Sen var jag väldigt tydlig med att jag inte anser att det är böndernas fel (att människor svälter). Utan att det är vårt samhälles (där vi alla ingår) och den politik som bedrivs här! Till syvende och sist är det ju ändå marknaden som styr vad som skall produceras och till vilket pris (rätt eller fel?), och inte bönderna!

/johanm
Senast redigerad av Johanm sön 14 aug 2011, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Skogshuggarn  
#135708 Gällande filmen om de 2 gubbarna, så borde det vara den som heter "Ett år i Småland"?. (tack för ledtrådarna).

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Skogshuggarn  
#135713
jd6630 skrev:
Skogshuggarn skrev:Hoppas hellre de visar gubbarna (2 bröder) som gjorde björkdricka/räfsade i skogen och hårborstar av hästtagel mm.

(Kommer fasiken inte ihåg namnet på dokumentären?)


du tänker på dom 2 som blev anmälda för djurplågeri o massa annat som ente uppfyllde eu kraven.
en trevlig serie som finns på dvd
mm ja dom hette ju ?????????????? vet vikka du menar


Även "hästmannen" verkar ha trubbel med div myndigheter gällande djurhållningen.

Befogat eller ej?,,,,,, men det är nog många som inte vet, och förfasar sig över, hur ett jordbruk fungerade för --->60/70 år sedan, där tiden i princip har "stått stilla" fram till nutid.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Hema  
#135784
jd6630 skrev:tja på den tiden kanske,men svårt o tro de gick o skaffa tomater till jul
visst exporter vi en del,men nåt värds överskott e väl knappast o tala om ifall man ser hur de ligger till me svält i afrika
de går visst då o få lönsamhet i jordbruket,men de krävs stor areal o långsiktlig planering, minskade maskinkostnader och högre avkastning /ha
hur man överhuvudtaget kan tro att jordbruket kommer gå tbx va som var på 60 talet e ju ofattbart. mer o mer av de vi producerar går till biobränsle.


Vi har redan peakat oljeproduktionen, inom drygt 10år, antar man att även produktionen av konstgödsel kommer nå sin topp...

Att snacka "illa" om hur man levde/brukade jorden förr ser jag nästan som ett hån, då det är tack vare det, som vi nu är här. Frågan är desto större om dagens utnyttjande lämnar något kvar för efterkommande generationer.
Vi lever i ett överflöd nu och det kommer inte räcka i all evighet...

Jag har stor förståelse för att man som brukare måste anpassa sig efter rådande spelregler, så det är inte er jag är irriterad på, utan på regelmakarna. Att som det tidigare har påpekats att importerade varor inte behöver leva upp till Svensk standard, men kan konkurrera på samma sätt är bara så fel!

Köper svenskt/krav/eko-märkt så ofta jag kan!

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

calle336  
#135794 Jag satt också fastklistrad framför tvn när detta sändes.
Och har alltid gjort så när sådana här program sänds. Den genarationen sitter på mkt kunskap som dagens bönder inte har. (och ja jag är bonde själv)
Tror vi måste göra allt för att sådana här små jordbruk skall kunna finnas kvar. Det är ju inte realistiskt att alla gårdar skall vara små och bedriva jordbruk som det gjordes för 50 år sen. Men det måste finnas plats för både stora och små gårdar. men politiken som bedrivs här i landet slår ju ut alla små bönder. (och snart också de stora).
Konsumenterna lägger mkt mindre del av inkomsten på mat nu än de gjorde för 30 år sen. Och ändå så klagas det på att maten är för dyr. Vi har ett konsumtionssamhälle som inte kommer att hålla så länge till.
Stod och pratade med en granne här om dagen som slutade med sina mjölkkor -87 och de hade då 16 kor i produktion och de klarade sig bra på detta. (dock spå jobbade hans fru med annat) Och idag så klarar man sig inte om man så ha 170 kor.
Hemma hade vi då ca 30 suggor och födde upp smågrisar. detta klarade sig far bra på. Vi byggde ut för 12 år sen till 100 suggor å nu har vi inga kvar alls då det gick med förlust de sista åren. Så får det inte vara. Det måste finnas plats för både små och stora för det gynnar alla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).