Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma hydraulikbekymmer

7 inlägg 4024 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma hydraulikbekymmer

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135344 Hello!

Har en 1,5 år gammal farma 9t vagn med 6,1 meterskran. Har kört ett par hundra m3 med den och är mycket nöjd!

MEN.......

Nu på senare tid så orkar inte hydrauliken hålla stickan utan den glider iväg (från mig) då jag dragit in stickan och sänker ned bommen och ska köra kranen till parkeringsläge (dvs. stickan fullt inne och bommen sänkt så att gripen står längst fram på kärran).
Jag märker även en viss "tröghet" då jag har en stock (även tom grip iofs) i gripen och bara ska dra den mot grinden med stickan!
Denna tröghet (fördröjning) minskar då jag har högre varvtal. Det yttrar sig så att jag drar full spakrörelse och efter ett par sek. så reagerar hydrauliken och drar in stickan.

Det känns som om det borde ha med någon ventil att göra då jag inte kan hitta några läckage!

Tips ideér??

Vesslan
Som annars är supernöjd med farman :mrgreen:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma hydraulikbekymmer

ryd  
#135371 Hej !

Har tidigare ägt en Farma som var likadan ibland ..
Tror att det beror på att det finns luft i kolven .. brukade hjälpa att köra fulla kolvrörelser ut/in .

Användarvisningsbild

Re: Farma hydraulikbekymmer

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135384
ryd skrev:Hej !

Har tidigare ägt en Farma som var likadan ibland ..
Tror att det beror på att det finns luft i kolven .. brukade hjälpa att köra fulla kolvrörelser ut/in .



Ska prova detta!
Var skulle luften komma ifrån isåfall??
Om det vore en läcka så skulle väl fler kolvar kärva??

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma hydraulikbekymmer

foton  
#135410 Det verkar som om det blir för lite oljemängd per minut. Pumpen eller reglaget, har även med om gummibit i någon nippel.

Användarvisningsbild

Re: Farma hydraulikbekymmer

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135474
foton skrev:Det verkar som om det blir för lite oljemängd per minut. Pumpen eller reglaget, har även med om gummibit i någon nippel.



Har nu provkört och felet uppstår oavsett varvtal (=oljemängd).
Kan tillägga att jag kört ca 130 m3 innan felet uppenbarade sig!

Det hjälper inte att köra ut och in kolven för att få bort bekymret!

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma hydraulikbekymmer

ulfgustav  
#135525 På din beskrivning så verkar det som om det är kolvtätningen i cylindern för stickan som läcker internt då blir den svag vid indrag samt glider ut och det kan kompenseras med högrevarvtal som du skriver
testa genom att lossa slangen på kolvsidan och kör in cylindern mot ändläge kommer det då olja så länge som du drar in stickan så är det kolvtätningen

Avatar Fallback

Re: Farma hydraulikbekymmer

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135891 Tippar mer på kass chockventil.

MVH
MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).