Före och efter jobbet

Bondens tid på jorden SVT 1

49 inlägg 24981 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bondens tid på jorden SVT 1

axwell  
#135364 Skrinlägg alla andra planer, ikväll kl 20.00 visar SVT-1 "Bondens tid på jorden".
En dokumentär om en mycket sympatisk skogs/jordbrukare som inte skrävlade om att ha största hjullastaren/värmepannan. Sansad, klok och pedagogisk.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

bema  
#135366 Såg den förra gången också. Slutade med att man satt med tårarna i ögonvrån. Rekommenderas starkt. Såg att den finns att köpa på dvd också. SE DEN !!!!

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135374 elände att det e fotboll samtidigt, ajja tur det finns svtplay!

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

loppan  
#135377 En man med mycket nykter syn på tillvaron och samtiden,har sett den tidigare.
Borde finnas ett samhällsintresse i att det fanns en och annan småbrukare som orkade med att driva mikrojordbruk bara för att man ska få ett perspektiv på hur det har gått till,innan industri jordbruket gjorde sin intågan.

Har själv ett par grannar som envisas med att hässja hö år efter år,svårbegripligt men intressant.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

zeetorg  
#135389 Man får tacka för tipset!

Det var mycket sevärd och eftertänksam dokumäntär om en klok och jordnära person.
Sådana där program är alltid lika intressanta att titta på.

Synd bara att hans tid här på jorden verkade bli allt för kort...

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135393 Helt underbart program. Här blir man verkligen påmind om känslan och livskvalitén i att köra höskrinda bakom en bred hästbak :grin:

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

foton  
#135394 När jag var 11 år började jag att jobba på loven hos en sån gammaldags bonde, så jag har upplevt alla dom syslorna som är på en sådan gård. Det är lätt att få en tår i ögonvrån när man ser sådana bilder. Synd att man aldrig kann föra det vidare.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135395 hade alla haft de på de viset hade de inte blitt mycke svensk mat på bordet, fast de vill ni kanske inte ha heller.
kolla lite på de nere i verkstan men sajjer bara en sak fy fan o skickar me en bild på mitt tröske ekipage sen i förmiddes

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135396
jd6630 skrev:hade alla haft de på de viset hade de inte blitt mycke svensk mat på bordet, fast de vill ni kanske inte ha heller.
kolla lite på de nere i verkstan men sajjer bara en sak fy fan o skickar me en bild på mitt tröske ekipage sen i förmiddes

Det är väl tur att det finns lite olika syn på vad som är livskvalite.
Jag ser ingen fördel med industrijordbruk med alla dess gifter.

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Johanm  
#135399
jd6630 skrev:hade alla haft de på de viset hade de inte blitt mycke svensk mat på bordet, fast de vill ni kanske inte ha heller.
kolla lite på de nere i verkstan men sajjer bara en sak fy fan o skickar me en bild på mitt tröske ekipage sen i förmiddes


Hade alla haft det så hade var och en kunnat äta sin egenproducerade mat på bordet!

För övrigt ett fint resonemang om samspelet mellan människan och naturen. Och fint foto!

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Danne  
#135403 Hade alla haft det så hade var och en kunnat äta sin egenproducerade mat på bordet!

För övrigt ett fint resonemang om samspelet mellan människan och naturen. Och fint foto![/quote]

Johanm så här var det i början av 1900 talet. Konstigt att de flesta i Sverige bor i städer i dag och går till affären för att handla mat!!?

// Stolt mjölkproducent i småland :grin:

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Danne  
#135405 Röjkvist finns en stor fördel med "industrijordbruk" och är att det förhoppningsvis ger lite vins så inte marken planteras igen.

Lyssnade förövrigt på Johanna Koljonens program på P3 där det diskuterades hur världens mat skulle räcka i framtiden mycket intressant!

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135407 men röjkvisten kan ju odla sin mat själv på balkongen

Användarvisningsbild

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

Skogshuggarn  
#135413 Hoppas hellre de visar gubbarna (2 bröder) som gjorde björkdricka/räfsade i skogen och hårborstar av hästtagel mm.

(Kommer fasiken inte ihåg namnet på dokumentären?)

Avatar Fallback

Re: Bondens tid på jorden SVT 1

jd6630  
#135418
Skogshuggarn skrev:Hoppas hellre de visar gubbarna (2 bröder) som gjorde björkdricka/räfsade i skogen och hårborstar av hästtagel mm.

(Kommer fasiken inte ihåg namnet på dokumentären?)


du tänker på dom 2 som blev anmälda för djurplågeri o massa annat som ente uppfyllde eu kraven.
en trevlig serie som finns på dvd
mm ja dom hette ju ?????????????? vet vikka du menar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).