Före och efter jobbet

Göra rätt i en Skogsmaskin?

56 inlägg 17581 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Toppy  
#135129 Är väll bara hänvisa markägarna till §30 i svl, så kan dem ha en lässtund för sig själva =)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Herr Krånglin  
#135138
Skogshuggarninorr35 skrev:Om jag ser till mig själv så försöker jag följa dom direktiv som vi ska följa.
T ex på SCA ska vi lämna "evighetsträd" när vi slutavverkar, men på dom flesta avverkningar kan markägaren klaga på dom.
Ja brukar säga till markägaren att ska han ha ner evighetsträden också får han helt enkelt fälla dom själv för vi måste lämna dom för att klara våra krav.
Ska vi klara certifieringskraven måste vi ju följa dom, sedan spelar det ingen roll om markägaren klagar eller fäller dom själv.



Jag upplever ofta de inte ens vet att för sågarna ska få sälja vidare måste de vara certificerade .
Och de fattar inte att det gäller hela kedjan från planta till plank.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135304
Skogshuggarninorr35 skrev:Det minsta vi SKA följa på våra avverkningar är skogsvårdslagen när vi går på köpeskog till skillnad fran PEFC när vi kör på egen skog.
Har du problem med det Niking att en entrepenör följer skogsvårdslagen?


Om lagen står i direkt konflikt med mina skötselidéer, ja!

Skogshuggarninorr35 skrev:Så skulle jag komma till dig och avverka så måste ja följa den vilket du vill eller ej.


Med tanke på att du bor och verkar i Norrland, så torde risken vara minimal! :wink:


Skogshuggarninorr35 skrev:Och ska du och vi andra vara ärliga så bestämmer vi väldigt lite över sin egen skog.


Desto större anledning att inte ge bort den lilla bestämmanderätten till självutnämnda expertentreprenörer då.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135305
Toppy skrev:Är väll bara hänvisa markägarna till §30 i svl, så kan dem ha en lässtund för sig själva =)


Och hänvisa självsvåldiga entreprenörer till vem som har lagfarten på fastigheten!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135309 Vid vår senaste slutavverkning så ville vi spara en stor tall som evighetsträd.
Den var målad med stora N i röd färg och bandad med två olika sorters band!
Det blev kvar en högstubbe av evighetsträdet :sad:

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Torgny  
#135325 finns ju andra entrepenörer som inte behöver hugga som bryssel bestämt utan som passar för just den trakt som ska avverkas

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135359 Skogsvårdslagen skall följas, helt klart.

Certifieringsregler som entreprenören har är det inte alls säkert att skogsägarna bryr sig om, jag har tex inte certifierat min skog eftersom jag inte vill ha fler krav än vad lagen säger. Det är inte mycket man får extra för certiferat timmer.

Jag vill kunna säga "lämna sedvanliga naturvård som ni brukar" och få ett bra jobb gjort. Jag vill också kunna säga "ta precis allt som lagen tillåter" och få det gjort.

Entreprenören ser bara träden på ett skifte, de vet inget om planer dör övriga fastigheten eller min ekonomi. Hur kan de tro att de vet bäst hur skogen skall skötas?

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135362 Det är ju bara att hoppas på att bolaget/virkesinköparen vidarbefordrar din information till entreprenören, och att inte bolaget är certifierat.
Det bästa är nog att ta kontakt direkt med in icke certifierad entreprenör, men det börjar bli få av dem.
Utvecklingen går ju den vägen att miljötänket kommer in mer och mer, och som entreprenör så är det bara att följa, oavsett om man gillar det eller inte.

Men en bra dialog direkt med entreprenören är nog att föredra, det vill då jag ha både som entreprenör och markägare.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Kse  
#135368 Självklar följer man de direktiv som markägaren alt bolaget ger så länge man håller sig inom lagen.
Men om man ser till tex markberedning på privatsidan så är kunskapen ofta likamed noll hos markägaren.
Och då inga direktiv finns så hänger det helt på entreprenören att jobbet blir rätt utfört.

En del entreprenörer har faktiskt en yrkesstolthet och ser inte bara träd på hygget, vad markägaren har för planer kan man man ju inte veta så därför frågar man.
Komunikation med markägaren är för mig en självklarhet, men för dom "stora grabbarna" som avverkar i 120 knyck kanske det inte finns den möjligheten utan det är bolaget som styr rakt av.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

JD 2006  
#135383
Niking skrev:
Toppy skrev:Är väll bara hänvisa markägarna till §30 i svl, så kan dem ha en lässtund för sig själva =)


Och hänvisa självsvåldiga entreprenörer till vem som har lagfarten på fastigheten!
/Niklas


Konstigt för här jag bor så äger byn inte marken trots innehav av en lagfart..... 😡 :???:

Så som sagt var markägare eller inte så har vi "vanliga" dödliga lite att säga till om när det stöts till från rätt håll så att säga.

Jo och för övrigt så håller jag med Kse att det verkligen finns många entreprenörer och anställda i skogen som ser betydligt mer än bara träd, och kan mycket om ekonomiska aspekter osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135424
bodaedet skrev:Men en bra dialog direkt med entreprenören är nog att föredra, det vill då jag ha både som entreprenör och markägare.


Det instämmer jag helt och fullt i.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135439
Kse skrev:En del entreprenörer har faktiskt en yrkesstolthet och ser inte bara träd på hygget, vad markägaren har för planer kan man man ju inte veta så därför frågar man.


Är det inte det Niking och jag försökt säga hela tiden? Det jag har problem med är de som gör som de själva tror bli bra, trots att det inte stämmer överens med markägarens önskemål. Se nedan, tex.

"Har just varit och frächat upp det gröna kortet där man får tydliga instruktioner vad man får och inte får hugga osv. Men gör man som utbildningarna säger så blir det helt fel i praktiken TYVÄRR"

Det är ju inte kursledarnas som betalar för att få jobbet gjort.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

JD 2006  
#135502
Mangan skrev:
Kse skrev:En del entreprenörer har faktiskt en yrkesstolthet och ser inte bara träd på hygget, vad markägaren har för planer kan man man ju inte veta så därför frågar man.


Är det inte det Niking och jag försökt säga hela tiden? Det jag har problem med är de som gör som de själva tror bli bra, trots att det inte stämmer överens med markägarens önskemål. Se nedan, tex.

"Har just varit och frächat upp det gröna kortet där man får tydliga instruktioner vad man får och inte får hugga osv. Men gör man som utbildningarna säger så blir det helt fel i praktiken TYVÄRR"

Det är ju inte kursledarnas som betalar för att få jobbet gjort.
:?: :?:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.....Har jag sagt att det är markägaren som har fel alla gånger :?: :?: :!: :!:

Jag hackar absolut inte bara på markägare utan har klart skrivit tidigare att det även finns folk på olika kontor som helt enkelt kan mindre än vissa markägare samt entreprenörer.

Hoppas du förstår vad jag menar nu :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135587 Nej, jag förstår inte vad du menar. Det finns ju inget fel eller rätt när det gäller skogsskötsel, så på vilket sätt har markägaren fel?

Se dig som en målare, låt kunden välja kulör.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135632 Problemet är ju när kundens önskemål frångår certifieringsreglerna, hur gör man då? Gör som kunden vill och riskerar att åka på en revision och mista certifieringen? Eller följer certifieringsreglerna och får en missnöjd kund?
Inte aldeles lätt.
Håller för övrigt med Mangan fråga tio personer om skogsskötsel, och du får troligtvis minst sju olika svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar